Even iets aan de andere kant van de balans - of olie op het vuur gooien....
Met m'n vorige auto had deze
MAN een wegversmalling geraakt
met de rechter voorband. Waarom? Vraag het mij niet. Ik reed er 5 dagen p/w langs en er was op klaarlichte dag niemand anders op de weg waarvoor ik (te veel) rechts hield, ik had net zo goed op het midden van de weg kunnen rijden. Afijn, een bobbel op zijkant van de band.
Nog 2 weken hiermee zonder snelweg km's doorgereden en toen winterbanden gemonteerd. Zomerwielen in het voorjaar zoals geplanned weer achter gemonteerd. Met deze band zeker nog 20 dkm, misschien wel 30 dkm doorgereden.
Na de vorige dag 1000 km gereden te hebben reed ik 15 meter in de parkeergarage van het hotel - het hobbelde! Meteen de bewuste band gecontroleerd - geen visuele verandering van de bobbel. Wiel gewisseld en weer rijden - het hobbelde nog! WTF?
Aangezien het ook zachtjes begon te regenen en geen zin meer in nog een wissel naar een garage gereden. Met een slinger aan het andere achterwiel zag ik aan de binnenkant het loopvlak variëren in hoogte. Karkassie kaput! Ja, van de andere band!
Band met bobbel weer terug en defecte band in de kofferbak. 450 km verder gereden naar vakantiebestemming. Daar 2 nieuwe banden laten monteren.
Moraal van het verhaal - banden met rot plekkie kunnen het nog goed doen maar een andere band ongeneeslijk ziek maken. En, een band die aan soep ligt wordt niet zo heet gereden als deze wordt gesneden... eh, of zo iets.
Uiteraard ben ik met alle schrijvers eens dat het vervangen van een beschadigde band het veiligste is!
Ik heb idd risico genomen. Ik merk het wel op als iets niet in orde is. Ik heb de achter gemonteerde band ook regelmatig bekeken. Ook moest de band vaker opgepompt worden. En ook dat houd ik altijd in de gaten.
Ja, kom maar op ...