Ik kan het onderschrijven. Voor optimalisatie schakelmomenten ging de bak elke keer bij 1500 toeren door naar de volgende versnelling. Nu is dat tussen 2000 en 2500 toeren (afhankelijk hoe diep je gaspedaal intrapt). Bekijk de koppekromme van 1.6 TDI maar eens, dan zie je dat schakelen bij 1500 toeren niet optimaal is.Laat u niks wijsmaken: met de standaard programmatie van de dsg valt er niet fatsoenlijk te rijden. Vanaf de vierde versnelling draait de motor tussen de 1150 en 1500/mn.'en dat is alles behalve goed. Aan 60 zit hij in 7 . Een goede automaat, zolang je zelf maar schakelt.
Afgaande op de ervaringen van anderen lost TVS blijkbaar met een vingerknip en veel centen dat keurig op.
Als je veel onder ongunstige omstandigheden rijdt (stadsverkeer/files) is de keuze geef ik geld uit aan optimalisatie van de DSG-schakelmomenten, of geeft ik het geld uit aan de reparatie van de 2e koppeling. De standaard software is bedoeld om de uitstoot bij de officiele meting zo laag mogelijk te krijgen, en daarbij is wat weinig rekening gehouden met de gevolgen op lange termijn voor de techniek (2e koppeling).
Ik begrijp je vraag: Als het mijn eigen auto zou zijn, dan zou ik die langer houden en de investering overwegen. In mijn geval is het echter een lease auto di na 3 jaar vervangen wordt. Ik ga dus geen kosten doen aan een auto die de mijne niet is. Daarbij: in Belgie mag het niet van de invoerder (die als lease mppij ook de eigenaar is).Blijft toch een raar argument, hij is toch niet van mij. 9 van de 10 mensen ruilen hun eigen auto ook na 4 jaar weer in, dus wat is dan het verschil