Schakelmomenten dsg yeti

Ik heb inderdaad e.e.a. over de 'DSG-dokter' gelezen en het klinkt aantrekkelijk om daar een kleine bijstelling te laten doen. Ik hoef geen tuning voor meer PKs, maar - zoals hier genoemd - zou het mooi zijn als de doorschakeling naar de 6 en 7 net ca. 150 toeren hoger gebeurt. Ik moet dan wel zeker weten dat mijn garantie intact blijft.
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat @Rosinfield je hier wel het een en ander over kan vertellen als ex Yeti rijder met DSG bak.
De door jou genoemde punten mbt schakelen heb ik hem ook wel eens over horen praten en hij is uiteindelijk naar de DSG dokter geweest en heeft hier de software aan laten passen.
Wat zijn verdere bevindingen hierover waren zal hij je zeker kunnen vertellen.
Hou wel rekening mee dat hij de Yeti ook had laten tunen dmv het bekende JD externe kastje.

Nu rijd hij dan alweer enkele maanden in een Fabia 2 en volgens mij heeft hij deze ook alweer laten behandelen door dokter DSG......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt helemaal en ben uiterst tevreden. In D schakelt hij iets later op wat net wat fijner rijdt. En je hebt ook weer een echte 1 ipv dat je praktisch in 2 wegrijdt. In S schakelt hij juist wat sneller op, zodat die stand ook prettig te gebruiken. Het gezien het kleine motortje storende onnodig lang in de toeren doortrekken in de standaard configuratie is daarmee verleden tijd
 

Gieliovd

Forumguru
40.000 km verder en de DSG heeft weinig van me geleerd. Ook hier herkenbaar gedrag!

Kraken uit het vooronder ben ik intussen gaan accepteren. Als het privé was geweest was ik er anders naar gekeken. Het is normaal volgens de dealer dus nu accepteer ik het.
 

Canon-Eye

Forumguru
De slijtage van de koppelingen vermindert enorm, dus de kans dat je überhaupt een beroep op de garantie moet doen wordt er alleen maar een heel stuk kleiner door...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja. Ik stel alleen wel de dealer in kennis van dit soort aanpassingen. Die zal als je een goede verstandhouding met hem hebt, niet onnodig moeilijk doen, mocht je een beroep op garantie moeten doen.
Ik ben technisch een volkomen leek, maar mij lijkt dat het niet uitmaakt als je de aanpassing al na zo'n korte tijd uitvoert. Het is simpel een kwestie van software en de bak schakelt gewoon wat later op
 
Dit klinkt allemaal heel erg logisch: zo vroeg mogelijk optimaal afregelen en daarmee de levensduur van de motor en de DSG-7 versnellingsbak verlengen. Ik kan me voorstellen dat de kans dan klein is dat je een beroep op de garantie moet doen. Nu was ik van plan mijn garantie direct te verlengen tot 6 jaar. Wat is nu wijsheid:
1. Niets laten bijstellen en de garantie verlengen tot 6 jaar en dan hopen dat evt. ellende zich binnen die zes jaar voordoet.
2. Laten bijstellen en de garantie niet verlengen.
3. Laten bijstellen en de garantie toch verlengen tot 6 jaar en dan hopen dat de dealer coulant is als er toch iets mocht gebeuren. Ik neem aan dat de garantie meer dekt dan alleen motor en DSG-7 en dat voor die andere zaken de garantie wel blijft gelden.
Daarbij komt natuurlijk dat bijstellen gewoon fijner zal rijden. Dus daar heb je wel direct plezier van.

Iemand advies?
 
In de folder van 1-1-2014 van de nieuwe Yeti staat dat verlenging van de garantie tot 6 jaar mogelijk is en de dealer heeft het bevestigd.
 

Joske

Forumguru
Hier bij ons is er alleszins niets van terug te vinden.. Zal mij nogmaals tot de importeur richten met deze vraag, want ik vraag mij dat ook wel af eigenlijk hoe het nu zit.
 
Ja, het is op zich mooi de garantie tot 6 jaar te kunnen uitbreiden. Heb daarover zojuist met de dealer gesproken en die gaf toe dat het bijstellen van de software van de DSG-7 een probleem zou kunnen geven met de garantie. Overigens blijft de garantie dan wel geldig op alle andere onderdelen buiten de DSG-7.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik doe dat verlengen sowieso nooit, ook niet met huishoudelijke artikelen. Ik ben van huis uit research psycholoog en als zodanig ook ingevoerd in kansrekening e.d. Een simpele inschatting van het risico leert dat je het beter niet kunt doen. Uiteraard neem je dan het geringe risico dat je de klos bent voor lief. Net zoiets als dat je ook niet besluit maar te gaan of blijven roken, omdat lang niet iedereen er longkanker van krijgt (eigenlijk het omgekeerde, maar de beslissing is gebaseerd op een zelfde soort risico inschatting). Afgezien hiervan, moet je ook niet al te hoge verwachtingen hebben over de reikwijdte van de verlengde garantie als puntje bij paaltje komt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De dealer kan in voorkomend geval de sw simpel (tijdelijk) overschrijven en eea onder garantie vervangen. Er is maw geen enkele reden om hier een probleem van te maken. Een goede en eerlijke vertrouwensrelatie met je dealer is essentieel. Ook hier geldt: eerlijk duurt het langst. Wanneer men er pas achter komt dat eea is aangepast, wanneer zich problemen voordoen, zal men je een stuk minder snel terwille willen zijn
 
Ik heb eerlijk gezegd ook altijd voorkeur voor open kaart. Hopelijk bouwt dat een goede relatie met de dealer op. Het is per slot van rekening mijn eerste Skoda. Tot nu toe heeft de dealer mij goed behandeld en ze reageerden begripvol tijdens mijn gesprek over het DSG-gedrag.
 
Bovenaan Onderaan