Schema 1.4 TDI waterdarmen en vacuum

passatboy

Forumguru
man man zo een klein blokje en zo veeeeeeeel darmen , wat is nou het probleem , ik heb een wagentje gekocht dat al door iemand anders gedemonteerd is , dus ik ga alles lekker zelf mogen uitzoeken waar al die darmen heen lopen en moeten verbonden worden , en tegelijk word het hele egr systeem er tussen uit gehaald , dus die 2 waterdarmen moet ik ook herplaatsten , het is een 1.4 tdi met dpf , als iemend een schematje heeft hoe die waterdarmen allemaal lopen en het vacuum systeem dat zou me al een pak zoeken besparen , nou denken de meeste je kan dat toch niet verkeerd koppelen want dan past dat niet , dat weet ik maar het vervelend is er zijn darmen bij van de oude motor en van de nieuwe ruilblok , dus sommige zitten er dubbel bij , nou gisteren al de dpf leeggemaakt en het egr systeem afgesloten , deze worden erna weggeschreven uit de computer,
DSC_0103_zpsc180f5ac.jpg
DSC_0103_zpsc180f5ac.jpg
DSC_0096_zps4962bc7c.jpg
 

passatboy

Forumguru
een foto van goede kwaliteit van de motor ruimte is ook al goed dat ik voor een deel de vacuum slangen zie lopen
 

Ronnie

Forumguru
Ik ben de beroerdste niet.......
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.....
 

Bijlagen

  • Aansluitschema voor onderdrukslangen voor motoren met motorcode BMS.doc
    68,5 KB · Weergaven: 34
  • Aansluitschema voor koelvloeistofslangen.doc
    62 KB · Weergaven: 19

passatboy

Forumguru
zo de motor is geassembleerd en steekt in de wagen , de egr is verwijderd en afgedicht en de dpf is leeg ,
DSC_0016_zps407f5cd2.jpg
DSC_0018_zps6a9164b2.jpg
DSC_0020_zps0daf791e.jpg
DSC_0021_zpsb25d1a3a.jpg
DSC_0022_zps6148b198.jpg
DSC_0023_zps8252ebe4.jpg
 

passatboy

Forumguru
en nog een hobby os de Porsche 914 ( de volkswagen Porsche ) andere exemplaren kan ik niet betalen :rolleyes:
DSC_0027_zps3a38aade.jpg
DSC_0025_zpsfef69e73.jpg
DSC_0024_zps4337358f.jpg
DSC_0028_zps52d35495.jpg
deze is nog niet gereed er moet nog het een en ander aan gebeuren , maar vermits dit hobby is is er geen haast bij
 

passatboy

Forumguru
zo de motor is aangesloten de waterdarmen zitten er op de mazoutleidingen zijn aangesloten , de vacuumdarmen zijn aangesloten , we stuiten op het volgende probleem de krukas sensor heeft een andere stekker als die van de wagen , ik heb nog een komplete kabel boom van een passat liggen en daar zit de juiste op dus die moeten we omsolderen , de stekker van de alternator is stuk en moet vervangen worden en dan kan het front er op , fotos volgen , ga nu bedje in
 

passatboy

Forumguru
vandaag voor de eerste maal proberen te starten , de wagen geeft een fout op de speed sensor , deze nagemeten en die is kapot , zonder deze sensor zal ie niet lopen helaas , dus deze eerst maar eens vervangen en kijken wat ie dan doet
 

Rallye

Forumguru
Voor de niet-Vlamingen op het forum: mazout= diesel. Ik moest het googelen. Grappig ook het gebruik van het woord "darmen" voor leidingen. Ik zou dat woord nooit zo gebruiken: voor mij zit een darm in je lichaam, of om een worst. Weer iets geleerd. Taal is leuk!
 

passatboy

Forumguru
zo even een update van de fabia , in de laatste post stond de wagen klaar om gestart te worden , maar helaas hadden we iets over het hoofd gezien , die stekker van de krukas sensor was niet zomaar anders , daar zat een addertje onder het gras ,dus we hebben die stekker omgepind , maar het wagentje wou maar niet starten zelfs niet op startpiloot , dus dan zoek je maar verder , en ga je schemas opvragen , nou wat blijkt , de motor die er in zit heeft een verouderde krukas sensor , er komen daar wel 3 kabels op aan maar 1 kabel word niet gebruikt , en bij het nieuwe type komt bij die kabel 5 volt aan , dus dat was een groot probleem , nu hadden we 2 opties , of we herkabelen de hele boel en programmeren alles om , en dan moesten de kabels in de ecu ook herplaatst worden , ok dat doen we maar niet , dus 2 de optie een andere motor met de juiste sensor , ik telefoon genomen om het uit te leggen aan de man waar de motor en de auto van kwam , gelukkig een handelaar en garagist , dus deze wist waar ik het over had , geen probleem zegt deze beste man , zoek maar een andere motor , tja makkelijker gezegd dan gedaan , en dan moest de oude erweer uit en de nieuwe opnieuw opgebouwd worden en er weer ingebouwd worden , en ik heb al zo weinig tijd , dus auto even op hold ( vrouw kwaad natuurlijk) ze is namelijk niet tevreden met mijn dikke passat , die is veel te groot zegt ze , gelukkig zit ik ook op het passat forum met meer dan 5000 leden , daar de vraag gesteld , gezocht motor fabia , polo , ibiza nieuwer model , fotos er bij van hoe de sensor zeker moest zijn , binne de dag kwamen de reacties binne gelopen , in holland zijn er dus veeeeeeel meer sloperijen , en na 2 dagen reageerde rutger , die wist een sloperij zijn die er een had liggen , een motor uit een polo met welgeteld 21000 km , ram versleten dus :-) ik daarheen , en het was nog niet eens zo ver , 800 euro lichter maar wel met een bijna splinter nieuwe motor kwam ik weer thuis , de vrouw kon al weer een beetje lachen , maar nu , wanneer kon ik dat er in leggen , er zijn 3 maanden aan voorbij gegaan en veel gezeur , en dan eergisteren ben ik er aan begonnen , oude er uit , alles omgebouwd nieuwe er in , kabeltjes aansluiten die krukas sensor trug naar origineel ompinnen , en dan na een paar uur klonk er leven in de brouwerij , er ronkte een pittig 3 cylindertje in de fabia , en dan gisteren maar stevig door gedaan en het autotje verder afgewerkt , man wat een hoop rommel en kabels zitten in zo een klein autotje , en als ge het zelf niet uiteen gedraaid hebt is het een stevige puzzel , als het wagentje nu een stevige poets beurt gehad heeft dan maak ik weer fotos , natuurlijk ga ik em niet lang origineel laten , plannen zijn , stevige remmen voor en achter , chippen , egr en rotfilter laten weg programmeren , en een beetje muziek , zo eind goed al goed
 

passatboy

Forumguru
hier stond ie nog vuil op de brug en bijna klaar




en hier vers gewassen en al dadelijk de airco vullen want zonder koelmiddel rijden is niet echt goed voor de pomp

ah en het wagentje heeft ook een naam , doen we mat al onze auto's (lol)
het fabiatje heet torreke :tongue:
 

turboturbo

Forumguru
Zo wat een avontuur! Gefeliciteerd ermee dat het gelukt is!

Dit was vast de moeite waard, maar man wat een klus zeg..
 

passatboy

Forumguru
zo vandaag zijn we naar vagtechnieken gegaan , het 1.4 tdi tje is gechipt , de dpf is weggeschreven en de egr uitgecodeerd , ook is het wagentje op de rollerbank geplaatst
uitkomst na tuning
263 newton en 109 pk
denk er aan dit is een 3 cylindertje hé
voor het motortje en het lichte carroserietje is dit meer als zat
de diensten en ontvangst zijn super bij lucas van vagtechniek , ik heb er de kmters graag voor over







 

passatboy

Forumguru
heeft er iemand een idee wat je legaal aan 17 inch van wielmaat op de fabia kunt leggen , ik heb een set remmen klaar liggen maar dan moet je minimaal 17 inch aan velgen hebben anders passen ze niet
 

passatboy

Forumguru
blijkbaar 205/40/17 , et 43 , 5x100 , 57.1 naafgat
ik zou da zo willen dat ik er bij naar de keuring kan gaan
eens kijken als ik iets kan vinden naar mijn goesting
de auto is ondertussen gekeurd zonder opmerkingen en de nieuwe platen hangen er op , de vrouw vliegt er al vrolijk mee rond , dus als je ooit zo eens een zwart fabiatje langs u door vliegt met greenline op de koffer dan is da de onze :wacky:
 

passatboy

Forumguru
zo we zijn enkele maanden verder , kleine update
de vrouw rijd steeds liever met het wagentje rond , hij is zuinig +- 4 a 5 liter per 100 kmter, hij start goed rijd goed , de airco is super , klein en handig voor de stad en toch vinnig op de autosnelweg , er verschieten er zich vaak wel als ze in mijn gat hangen op de snelweg en ik de gaspedaal onderduw en ze niet meer kunnen volgen tot 200 km per uur :joyful:, minpunten tot nu toe zijn er eigenlijk nog niet , ik moet wel steeds wennen aan die 3 pitter ronk , en het geluid van de motor binnen als je stevig optrekt , cruisen tegen 120 met 2000 toeren is zalig , vooral met de cruise control , wel het bevalt ons zo goed dat we dit jaar op verlof gaan naar croatie met torretje , inplaats van de passat te nemen , ik denk dat ik dan de auto wat geruster achter laat ergens op een parking
 

ertromp

Forumguru
Leuk de updates :)
Mooi dat alles goed werkt en dat je vrouw tevreden is. Want een vrouw tevreden stellen is nog veel moeilijker dan de klussen die je aan je auto hebt gehad ;)
 

passatboy

Forumguru
en toevallig vandaag ook de eerste velgen gekocht voor de fabia het zijn de originele cross polo velgen , ik vind deze echt super staan onder kleinere auto's
deze moesten minimaal 17 inch zijn voor de grotere remmen die ik er onder wil monteren
volgende fotos zullen wel zijn als de velgen er onder liggen en de remmen aangepast worden onder de fabia ,
welke remmen ga ik nog beetje voor mij houden want ik ben niet zeker als ik ze er onder krijg
foto van de velgen
 
Bovenaan Onderaan