Scheur in Inlaatspruitstuk

ColinC

Lid
Ben er zelf niet meer bij, hij is er nog niet aan toe gekomen. Dus ik hoor het ook vanzelf wel. (Hoop snel :bloos: )
 

ColinC

Lid
Nou vandaag is ie er dus uit gehaald.
625520_623170307722406_1740879371_n.jpg


Hij kon geen scheur ontdekken maar wel heel veel lekkages bij de pakkingen. Dat kan dus de boosdoener zijn geweest.
Allemaal nieuwe pakkingen besteld, alleen Holsch (dealer) had ze niet op voorraad dus komen morgen binnen. En dan kan ik morgen als het goed is weer rijden. :dankje:
Kost wat maar dan heb je ook wat (denk ik)
 

turboturbo

Forumguru
Kost wat, maar pakkingen zijn wellicht goeiekoper dan een nieuw inlaat spruitstuk? Of verdampt het prijsverschil met de man uren....?
 

ColinC

Lid
Ja 90 euro kwam ie op uit ofzo, en dat is voor alle 4 + extra pakking van ander onderdeel meen ik.
Weet niet wat ie aan uren kwijt is, is een zelfstandige garagist. Dus ben benieuwd.

Hij zag wel dat het ontzettend vies is geweest, kan dus zijn dat vorige eigenaar veel korte ritjes heeft gereden.
Veel onderdelen waren goed zwart van het vuil. (olieresten e.d.)
 

ColinC

Lid
Zucht. Vandaag bericht gehad dat alles in elkaar zat en dat ie nog even moest wachten op specialist voor het inleren e.d.
Daar gewacht, na een tijdje kwam ie ook en zijn gezicht zag er eigenlijk niet goed uit.. :(

Het probleem blijft aanhouden en hij vermoed dat het toch het gaskleppenhuis is (waar we ooit zijn begonnen :deuk:) dat die misschien een beetje open blijft staan als je geen gas geeft. En das niet goed ofzo.

Dus nu staat ie er weer een dag langer.. Op naar dag nummer 7..

Oh jongens.. Draag me maar meteen weg. :wavecry:
 

turboturbo

Forumguru
Idd balen. Maar toch fijn dat die pakkingen rond het inlaatspruitstuk nu weer in orde zijn!

En: een gasklephuis is toch ook niet het einde van de wereld? (gesteld dat daarmee de kous af is)
 

ColinC

Lid
Ja als dat het uiteindelijk echt oplost. :tongue:
Morgen gaat ie het proberen met een gasklephuis van een andere auto.
Vandaag zelf even mn auto naar buiten gereden, zit amper nog vermogen in. :arghh:
 

ColinC

Lid
Hoe een simpele schoonmaakbeurt voor het gaskleppenhuis uit kan lopen op een totale ramp. :laugh:

Ik ben echt blij dat me dit niet over komt bij de dealer. Dan was ik namelijk wat minder vrolijk geweest.
 

Cordoba

Forumguru
Is het gasklephuis wel schoongemaakt? Is het na het schoonmaken ook ingeleerd? Als het wel schoongemaakt is, maar niet opnieuw ingeleerd, dan moet het gasklephuis opnieuw ingeleerd worden. En gezien de vervuiling van het spruitstuk, kun je die vervuiling ook verwachten bij het gasklephuis, dus is schoonmaken en opnieuw inleren geen overdaad.

Als alternatief voor het inleren van de gasklep, kun je proberen om de accu een kwartiertje af te koppelen: dan gaan de instellingen terug naar de fabrieksinstellingen (dus ook de gasklep gaat waarschijnlijk terug naar de waarden van nieuw (schoon) gasklephuis.) Geen vermogen, kan ook kloppen met niet ingeleerd gasklephuis: de open en dicht standen kloppen niet meer, en geleidelijk gaat de klep dan weer de juiste standen opzoeken (zelflerend). Door in te leren, na het schoonmaken kloppen de waarden veel beter en hoeft er alleen nog 'fine-tuning' plaats te vinden.

Andere mogelijke oorzaak: misschien is de LMM (luchtmassameter) sterk vervuild, waardoor ie niet de juiste hoeveelheid brandstof inspuit.
 

ColinC

Lid
Gaskleppenhuis is dus als eerste schoongemaakt. Daar kwam ik ook voor, maar doordat de storingen terug bleven komen werd er verder gezocht.
Inleren verhielp het niet.

Maar ik zal bovenstaand stukje eens doorsturen naar garagist, misschien kan ie er wat mee.
Dank je!
 

turboturbo

Forumguru
Hmm.. ik heb zelf ook eens een half uur met een schoongemaakt, niet-ingeleerd gasklephuis mogen rijden, maar heb toen zeker geen afname aan vermogen bemerkt (eerder een duidelijke toename, maar dat kan ook aan de EGR gelegen hebben). Alleen stilstaan bij een verkeerslicht was een ramp. Omdat de toerenteller hinkelde van 800rpm (motor leek telkens bijna uit te vallen) naar bijna 3000 op en neer; zeer onrustige loop die bij optrekken en cruisesnelheid weg was of niet meer te bemerken....
 
Laatst bewerkt:

ColinC

Lid
Nou het is eindelijk bekend wat er is hoor.
Gasklephuis is dus gewoon defect.
Was even goed pissig omdat je het gewoon kan zien als je het eruit haalt.

Moet dus een nieuwe voor komen. Belt ie de dealer op. :banghead::banghead::banghead:
Dat is dus 415 euro ex BTW + Bijkomende kosten.

Nu heeft ie hem in Almelo voor 119 euro ex BTW besteld, is wel gebruikt maar gereviseerd en met een jaar garantie. Komt morgen binnen.

Toen ie een ander gasklephuis van een VW gebruikte verdwenen de storingen ineens en liep ie niet meer in de noodloop.
 

ColinC

Lid
:nono:
Staat gewoon trouw in Lelystad, anders was ik niet zo vaak bij de garage. Zou wel een erg dure bedoeling worden dan. :laugh:
 

turboturbo

Forumguru
Kijk da's in ieder geval goed nieuws. :)

Zou ook wel netjes staan van die garage als ze nu ergens een streepje op die lange factuur zetten. Want je hebt al een hoop kosten gemaakt aan reparaties die niet heilzaam waren en niet de oplossing boden voor het probleem waarvoor je de auto in eerste instantie bracht.
Dat hoeft een dealer volgens mij niet te proberen, hoor. Daar is het meer: ik bracht de auto voor dit probleem, ik betaal voor een oplossing daarvan, niet voor een waslijst aan reparaties. Of zie ik dat ook te rooskleurig in en werkt dat daar ook niet helemaal zo? :arghh:
 

ColinC

Lid
Mijn geduld is nu echt op.
Moet weer een weekend zonder eigen auto. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Dat idiote bedrijf heeft dus gewoon niks verzonden terwijl ze zelfs vandaag nog beweerden van wel. :mad:
 

Cordoba

Forumguru
Kijk da's in ieder geval goed nieuws. :)

Zou ook wel netjes staan van die garage als ze nu ergens een streepje op die lange factuur zetten. Want je hebt al een hoop kosten gemaakt aan reparaties die niet heilzaam waren en niet de oplossing boden voor het probleem waarvoor je de auto in eerste instantie bracht.
Dat hoeft een dealer volgens mij niet te proberen, hoor. Daar is het meer: ik bracht de auto voor dit probleem, ik betaal voor een oplossing daarvan, niet voor een waslijst aan reparaties. Of zie ik dat ook te rooskleurig in en werkt dat daar ook niet helemaal zo? :arghh:


Sommige dealers maken het nog veel bonter, Versluis Zoetermeer flikt het gewoon om een dikke rekening te presenteren, en 'sorry we hebben het probleem niet kunnen vinden'. Na speurwerk op internet, en even 5 minuten bij de lokale Seat-dealer langs geweest, en probleem was wel opgelost.
 
Bovenaan Onderaan