Schokkerige yeti 1.2 tsi motor bij het wegrijden tijdens nat en koud weer.

w.dodemont

Nieuw lid
Met tijd en wijl tijdens nat en koud weer is de motor zodanig schokkerig dat de gele controlelampjes van de ESP en controlesysteem voor uitlaatgassen gaan branden in de display. Ik zet dan de auto aan de kant en start de auto opnieuw. Meestal is dan het euvel verholpen. Heel erg onprettig! Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je het ook als je accelereert. Dat die inhoudt en motorlampje brandt. Brandt het lampje van de ESP of EPC. Lijkt me EPC.
Wat je wel even zou kunnen doen is de bougiekabels controleren op beschadiging van een steenmarter. (Waarom die beesten beschermd zijn is mij ook een raadsel). Vinden ze lekker. Dan krijg je cilinderoverslag en schokt de motor ook.
 

w.dodemont

Nieuw lid
Bij de eerste keer onder de motorkap gekeken echter niets bijzonders gezien. Ik zal morgen nog eens goed de bougiekabels controleren op evt. beschadigingen. Ik weet zeker dat het ESP lampje oplicht. Het zou wel kunnen dat daarnaast ook EPC oplicht. Zal opletten.
 

Multi1100

Actief lid
En hoe is dit verhaal afgelopen? Altijd handig om te weten voor anderen.
Zelf ben ik geïnteresseerd vanwege het volgende; een tijdje terug, vrijdag voor kerst reed ik richting de afsluitdijk vanuit NH. Er stond een vrij harde wind, maar het verbruik was ondanks dat een stuk hoger dan ik verwacht had, mede omdat ik dat stuk wel vaker rijd (met verschillende winden). Hij zat op 1 op 8,7, 1 op 9 en had ook het gevoel dat ie moest werken, alsof een deel van het vermogen weg was.
De week erop de Yeti uit laten lezen bij de dealer, begreep toen van hun dat ze de klacht bij een 1.2 wel een keer gehad hadden (nwe bougiekabels was de oplossing) maar bij een 1.4 (nog) niet. Het uitlezen gaf geen oplossing(richting). Overigens is het daarna niet meer voorgekomen.
 

w.dodemont

Nieuw lid
Auto staat bij de dealer om uitgelezen te worden. Dit heeft nog niet plaatsgevonden door diverse zieke monteurs. Kreeg een Yeti 1.4 mee als vervangende auto. Ik verwacht eind deze week de auto retour.
 

w.dodemont

Nieuw lid
De motor deed men uitlezen en "flashen". Afgelopen maandag-, en dinsdagochtend (nat en koud weer) toch weer het zelfde probleem, maar in iets mindere mate. Door het gas op dat moment minder in gedrukt te houden, kreeg de motor de kans om zich te herstellen. De dealer ingelicht, deze zou nu met de importeur contact opnemen?
 

Monteurtje

Forumguru
Het duurde even en dan is het nog niet opgelost. Dat is jammer. Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is. Hou ons op de hoogte.
 

Tallguy

Forumguru
Had gisteren ook 3 keer vlak achter elkaar dat ik een schokje voelde in het motorvermogen. Auto stond in cruisecontrol op 85km/h en opeens 2x vlak achter elkaar schokjes alsof vermogen kortstondig wegviel. Een minuut later nog een keer, maar toen was het 1 schokje. Daarna nergens meer last van gehad. Motor was toen al zo'n 20min aan het draaien dus op bedrijfstemperatuur (alleen olie naw nog niet helemaal).
Als het nog een keer voorkomt zal ik de dealer inseinen.
 

w.dodemont

Nieuw lid
Gek genoeg deze maand nog geen hinder gehad van het euvel. Met de garage is afgesproken dat ik langs ga wanneer het weer optreedt.
 

Max

Nieuw lid
Rond de 15000 km heb ik de zelfde problemen gehad. Schokkene auto ( yeti 1,2 van februari 2010). Uiteindelijk zijn alle bougies en kabels vervangen en ik heb tot nu toe (kmstand 24000) geen problemen meer gehad.
 

w.dodemont

Nieuw lid
Het probleem heeft zich niet meer voor gedaan. Ik vermoed dan toch iets van een steenmarter? Er lag enkele weken terug zelfs een dode kip op de motorblok te smeulen.
 
Nog last gehad van schokjes?
Ik heb nu een week tijd al een paar keer schokjes gevoeld op bedrijftemperatuur en op snelwegsnelheid. Het was alsof de auto kort geen vermogen had (leek op hikken)
Ik heb de auto laten uitlezen bij de dealer, maar deze kan niets vinden.
 

EdK

Forumguru
rjmz3705 komt me bekend voor je verhaal op snelweg, had ik met me Roomster als hij op cruise control stond. En men kon ook niets vinden bij uitlezing. Bij Yeti 1,4 TSI heb ik het nog niet gehad.
 

Melis

Lid
stotteren

Ook ik heb dit probleem gehad vrachtwagen in willen halen auto begon te schokken eigenlijk inhouden. Oranje lampjes gingen branden. Bij plaats van bestemming gekeken bleek dat bougiekabel los lag dus was het niet vreemd. Later nog een keer gekeken en nogmaals goed aangedrukt want als je hem er op drukt dan is het nog niet helemaal goed je moet hem iets doordrukken en dan pas zit die weer goed vast.
 
Bovenaan Onderaan