inmiddels is mij Sneeuwmonster weer bij de garage geweest.
Voor het lichte schokken van de motor zijn de verstuivers schoongemaakt, wat blijkbaar ook nodig was, en is tevens een software update in de computer gezet.
Die update schijnt ook een remedie te zijn voor een soms trillende klep bij het starten van een koude motor.
Daarnaast heb ik gevraagd om eens te kijken/luisteren naar het verschrikkelijke geluid dat de auto (helaas alleen bij koude motor en na een aantal korte ritten < 5 km) maakt bij het starten. Ik had hier inmiddels 2 geluidsopnames van gemaakt met de telefoon alleen klonken die niet al te duidelijk.
Resultaat van de inspanningen en een nachtje slapen bij de dealer zijn nog niet optimaal.
Schokken van de motor is verschoven van onder de 2 duizend toeren naar tussen de 2 en 3 duizend toeren maar lijkt af te nemen (ben inmiddels zo'n 500 km verder). Ik heb hoop dat het nog beter wordt.......
Lawaai bij het starten is gedeeltelijk weg. Bij het ophalen was de motor bij het starten mooi rustig, maar na kantoor gereden te zijn ( 2 kilometer ) daar de auto 4 uur laten staan en toen weer starten was het lawaai deels terug.
Het lijkt er nu op dat het trillen van de klep bij de turbo inderdaad verholpen is.
Ik ben wel direct terug gegaan naar de garage. Daar met de monteur bij de auto liet de motor bij het opnieuw starten wederom kort een metaal achtig lawaai horen. Lijkt op een klapperende ketting of een kaart die je in de spaken van een rijdende fiets houdt.
conclusie van de monteur was dat de distributie ketting lawaai maakt. Hij wist niet direct wat er aan te doen was, maar zou contact opnemen met de importeur.
Inmiddels telefoontje gehad van de garage. Blijkt dat men daar bekend is met het probleem en er is een modificatie set beschikbaar die de garage inmiddels voor mij heeft besteld. De set was echter niet op voorraad, dus kan het nog even duren.
De modificatieset bestaat overigens onder andere uit een nieuwe distributieketting, een spanner en nog een aantal onderdelen.
Nu afwachten wanneer de set gemonteerd wordt. Hopelijk wordt mijn sneeuwmonster dan ook bij de koude start weer lekker rustig.
Voor de volledigheid, mijn Yeti is van april 2010 en heeft inmiddels ruim 42.500 kilometer gelopen.
Voor meer gevalletjes van problemen met de distributieketting kan ik ook verwijzen naar :
http://www.yetiforum.de/wbb3/board1...r-antrieb/2822-steuerkette-1-2-tsi/#post55844
Op dit Duitse forum zijn er inmiddels ook al een hele serie meldingen van problemen met de distributieketting. Schijnt vanaf 1500 km ! al voor te kunnen komen.
Op dit forum is ook dit geluidsfragment (ingepakt als zip bestand) geplaatst van het beruchte geluid.
Bekijk bijlage Laute Startgeräusche.zip
Overigens heeft mijn garage zijn uiterste best gedaan om de problemen op te lossen, dus daar kan niet over geklaagd worden.
groet,
Fabtdi