Schokkerige yeti 1.2 tsi motor bij het wegrijden tijdens nat en koud weer.

Tallguy

Forumguru
Ik weet niet direct of het aan elkaar gerelateerd is, maar ik had/heb dus ook last van gestotter van de Yeti, vooral als de boel koud is. Echter had ik vorige week dinsdag, toen het zo belachelijk warm was, last van iets anders, nl een enorme herrie en getik van de kleppen van het 1.2 blok. Ik voelde ook in het stuur en aan de stoel dat het blok net klonk/liep/trilde alsof het een diesel was. Oliepeil was prima in orde.
Naar de dealer gegaan, die heeft het gemeld bij PON en ik moet nu donderdag terugkomen en komt er een update voor het motormanagement wat dat probleem zou moeten verhelpen.

Of het blok daarna ook niet meer stottert zal ik in de gaten houden; misschien heeft 't één met het ander te maken(?)
 

fabtdi

Lid
Probleem doet zich ook al een tijdje voor bij mijn monster.
Ik heb het vermoeden dat het is begonnen na de 1e beurt (30.000 kilometer) maar het verergerde in elk geval behoorlijk na een keertje tanken in Duitsland (euro 95 van de SHELL, nee geen E10).
Op advies van de garage rij ik nu inmiddels als zo'n 4000 kilometer op (Nederlandse) Super benzine. Hierdoor is het probleem in elk geval minder en heb ik het idee dat de motor zeker op hogere snelheden veel beter doortrekt.
Probleem is echter nog niet opgelost, dus gisteren maar weer naar de garage. Men heeft daar de bougies vervangen (volgens mij niet veel aan te zien) en een reiniger voor de verstuivers in de tank gedaan.
De eerste paar kilometer (motor nog in de opwarmfase) was er geen verbetering. Bij warme motor lijkt het beter. Vandaag niet met de auto gereden, maar morgen weer 2 keer 75 kilometer voor de neus en dan kijken we verder.
Dealer denkt eventueel aan vervuilde verstuivers, hoewel ik op Duitse fora ook de oplossing met de update van het management heb gezien.
Wordt in elk geval vervolgt.

Het monstertje heeft naast dit kleine probleempje inmiddels ruim 38.500 kilometer naar volle tevredenheid gelopen :-)
 

Tallguy

Forumguru
Zou je die link uit het Duitse forum aub willen posten zodat we eens kunnen lezen wat daar over dit probleem wordt geschreven?
 

fabtdi

Lid
inmiddels is mij Sneeuwmonster weer bij de garage geweest.
Voor het lichte schokken van de motor zijn de verstuivers schoongemaakt, wat blijkbaar ook nodig was, en is tevens een software update in de computer gezet.
Die update schijnt ook een remedie te zijn voor een soms trillende klep bij het starten van een koude motor.
Daarnaast heb ik gevraagd om eens te kijken/luisteren naar het verschrikkelijke geluid dat de auto (helaas alleen bij koude motor en na een aantal korte ritten < 5 km) maakt bij het starten. Ik had hier inmiddels 2 geluidsopnames van gemaakt met de telefoon alleen klonken die niet al te duidelijk.

Resultaat van de inspanningen en een nachtje slapen bij de dealer zijn nog niet optimaal.
Schokken van de motor is verschoven van onder de 2 duizend toeren naar tussen de 2 en 3 duizend toeren maar lijkt af te nemen (ben inmiddels zo'n 500 km verder). Ik heb hoop dat het nog beter wordt.......
Lawaai bij het starten is gedeeltelijk weg. Bij het ophalen was de motor bij het starten mooi rustig, maar na kantoor gereden te zijn ( 2 kilometer ) daar de auto 4 uur laten staan en toen weer starten was het lawaai deels terug.
Het lijkt er nu op dat het trillen van de klep bij de turbo inderdaad verholpen is.
Ik ben wel direct terug gegaan naar de garage. Daar met de monteur bij de auto liet de motor bij het opnieuw starten wederom kort een metaal achtig lawaai horen. Lijkt op een klapperende ketting of een kaart die je in de spaken van een rijdende fiets houdt.
conclusie van de monteur was dat de distributie ketting lawaai maakt. Hij wist niet direct wat er aan te doen was, maar zou contact opnemen met de importeur.

Inmiddels telefoontje gehad van de garage. Blijkt dat men daar bekend is met het probleem en er is een modificatie set beschikbaar die de garage inmiddels voor mij heeft besteld. De set was echter niet op voorraad, dus kan het nog even duren.
De modificatieset bestaat overigens onder andere uit een nieuwe distributieketting, een spanner en nog een aantal onderdelen.
Nu afwachten wanneer de set gemonteerd wordt. Hopelijk wordt mijn sneeuwmonster dan ook bij de koude start weer lekker rustig.
Voor de volledigheid, mijn Yeti is van april 2010 en heeft inmiddels ruim 42.500 kilometer gelopen.

Voor meer gevalletjes van problemen met de distributieketting kan ik ook verwijzen naar :
http://www.yetiforum.de/wbb3/board1...r-antrieb/2822-steuerkette-1-2-tsi/#post55844

Op dit Duitse forum zijn er inmiddels ook al een hele serie meldingen van problemen met de distributieketting. Schijnt vanaf 1500 km ! al voor te kunnen komen.
Op dit forum is ook dit geluidsfragment (ingepakt als zip bestand) geplaatst van het beruchte geluid.

Bekijk bijlage Laute Startgeräusche.zip

Overigens heeft mijn garage zijn uiterste best gedaan om de problemen op te lossen, dus daar kan niet over geklaagd worden.

groet,
Fabtdi
 
Hoi Fabtdi;),

Je hebt Gerben en zijn mannen wel (ongewild) aan het werk gehouden als ik dat zo hoor. Laten we voor jou hopen dat ze de oplossing hebben.

Dat soort problemen spelen toch (hopelijk) alleen bij de 1.2? BEN ik blij dat ik die 1.4 heb.. Bij mij nog niets bezonders gehoord na een kleine 20000 km, loopt als een trein.
Weet jij trouwens of die problemen alleen bij de "oudere" exemplaren voorkwamen of is het nog steeds een actueel probleem? Dan wordt het toch nog eens tijd voor een Yeti 4x4 die je al een tijdje op je verlanglijstje had staan...

Dat verhaal met die superbenzine begrijp ik trouwens niet helemaal als het ook met de distributieriem te maken zou hebben. Dat zou erop duiden dat de motor ongeschikt zou zijn voor 95 of in ieder geval extreem gevoelig voor kwlaiteitsschommelingen. Dat je het trouwens kreeg na een uitsapje over de grens is ook opvallend. Volgens mij moet E95 namelijk minimaal 95 octaan hebben en mag het eigenlijk niet uitmaken dat het van over de grens komt. Dat wordt dan de volgende keer dan wel uitkijken als we naar Rheine gaan (je bent er dan toch wel weer eens bij hoop ik)..

Groetjes uut Wisp
 

fabtdi

Lid
Hallo Sodela,

Ik ben er niet blij mee dat ik zo frequent bij de garage kom. Daar koop je tenslotte geen nieuwe auto voor.

De ketting problemen spelen helaas niet alleen bij de 1.2. Zoek maar eens op steuerkette en 1.4 en er komt ook voor de 1.4 voldoende ellende boven. Ik denk dat het bij de 1.2 eerder gaat om een kinderziekte die bij de 1.4 inmiddels onderkent is en mogelijk zijn daar al modificaties in de productie doorgevoerd. Ook de 1.8 schijnt er problemen mee te hebben, dat kun je wel zien aan de terugroep actie. Helaas.

Het probleem met de benzine heeft volgens mij helemaal niets met de distributieketting te maken, hoewel er op het duitse forum gespeculeerd wordt over dampen die de distributie ketting negatief zouden beïnvloeden.
Mijn "benzine probleem" heeft te maken met het schokken/inhouden van de motor. Mij werd bij de dealer verteld dat bij heel veel monteurs bekend is dat de 1.2 motor en in mindere mate ook de 1.4 nogal gevoelig is voor de juiste kwaliteit benzine. Benzine van witte pompen of de "onbekende merken" pompen zou van iets mindere kwaliteit kunnen zijn en dan ook problemen veroorzaken. Dat ik problemen kreeg met Duitse benzine is denk ik toeval. Langdurig ( ongeveer 4000 km) op EURO 98 rijden verminderde het schokken/inhouden wat, maar niet veel. Ik heb inmiddels diverse keren in Duitsland en Denemarken Euro 95 getankt en geen (extra) problemen meer gehad. De uitstapjes naar Duitsland gaan daarom onverminderd door!!

De problemen zijn overigens voor mij nog geen reden om mijn sneeuwmonster in te ruilen voor een nieuwer / sterker sneeuwmonster.
Ik ben nog erg tevreden over mijn monstertje en deze problemen zullen vast wel worden opgelost. Deze mag nog minstens 50.000 kilometer mee en daarna zie ik wel.
Enige zorgen baren mij de geruchten op het duitse forum over een 1.8 4x4 met DSG. Klinkt wel als een erg lekkere combinatie.

Overigens is Skoda begonnen met een verzekering die eigenlijk een soort verlengde garantie is. Kun je de garantie met 2 keer 2 jaar verlengen !!!
Lijkt gezien de probleempjes een interessante optie.
zie ook :
http://www.skoda.nl/rijders/onderhoud-en-reparatie/zekerheidspolis.aspx


Groeten uut Twente
 

fabtdi

Lid
Je bijlage krijg ik niet ge-unzipped (beschadigd?) en rechtstreeks op het duitse forum downloaden lukt niet (moet je eerst geregistreerd zijn)

Ik heb het net geprobeerd en kan zonder problemen de Zip file openen en het bestandje afspelen.
Het blijkt echter niet mogelijk om een MP3 bestandje te uploaden naar het forum, althans het is mij niet gelukt.
Mocht je het bestandje willen hebben stuur me dan een PM en dan mail ik je de MP3

Groet,
fabtdi
 
Overigens is Skoda begonnen met een verzekering die eigenlijk een soort verlengde garantie is. Kun je de garantie met 2 keer 2 jaar verlengen !!!
Lijkt gezien de probleempjes een interessante optie.
zie ook :
http://www.skoda.nl/rijders/onderhoud-en-reparatie/zekerheidspolis.aspx

Laatst had ik die bij de gratis zomercheck al gezien. Gerben kon me niet vertellen hoe dat zat met reeds bestaande auto's. Het was nu met name voor de nieuwe auto's bedoeld. Hij zou het nog uitzoeken. Een goede reden trouwens om nog eens na te haken.. Ik weet zeker dat ik het ga doen. Kan ik bij het navragen meteen even kijken of die al wat meer weet van die dsg-de-luxe;) Hoewel die van mij ook nog niet hoeft te worden ingeruild hoor!

Wat die 1.4 betreft had ik al gelezen dat het ook daar gespeeld heeft (met name bij de golfjes uit 2008 en 2009). Ik blijf waakzaam..

Die uitstapjes naar D moeten we maar weer eens plannen! Yetitours! Jij blijft dan maar lekker in de bolide zitten zodat je geen smoes meer hebt om in die Vierkante Bergen van jou te blijven...

Groetjes van een blauwvinger, niet dé Blauwvinger:)!
 

monster

Nieuw lid
Laatst had ik die bij de gratis zomercheck al gezien. Gerben kon me niet vertellen hoe dat zat met reeds bestaande auto's. Het was nu met name voor de nieuwe auto's bedoeld. Hij zou het nog uitzoeken. Een goede reden trouwens om nog eens na te haken.. Ik weet zeker dat ik het ga doen. Kan ik bij het navragen meteen even kijken of die al wat meer weet van die dsg-de-luxe;) Hoewel die van mij ook nog niet hoeft te worden ingeruild hoor!

Wat die 1.4 betreft had ik al gelezen dat het ook daar gespeeld heeft (met name bij de golfjes uit 2008 en 2009). Ik blijf waakzaam..

Die uitstapjes naar D moeten we maar weer eens plannen! Yetitours! Jij blijft dan maar lekker in de bolide zitten zodat je geen smoes meer hebt om in die Vierkante Bergen van jou te blijven...

Groetjes van een blauwvinger, niet dé Blauwvinger:)!

In de voorwaarden van Skoda Bank staat een voor ons gunstige voorwaarde:
"Of u nu van plan bent om een nieuwe Škoda aan te schaffen of al eigenaar bent van een nieuwe Škoda: u kunt profiteren van de voordelen die deze verzekering u biedt. Een Škoda Zekerheidspolis kan namelijk direct bij aanschaf van een nieuwe Škoda worden afgesloten. Maar ook op een later tijdstip gedurende de 2 jaar fabrieksgarantie die daarop volgt."
Oftewel de zekerheidspolis geld ook voor fabtdi, sodela, monster en voor wie dan ook, zolang de fabrieksgarantie van 2 jaar maar nog niet voorbij is.
 

Noord26

Forumguru
Wat ik begrijp is dat je tot 6 jaar garantie af kunt kopen uit de tekst op de skoda site.

Maar ik kan nergens tarieven vinden van het 5e en 6e jaar incl maximaal kilometrage?
 

Noord26

Forumguru
Dat verbaasd mij dus. Is het bijvoorbeeld een auto met onderdelen waarvan men denkt dat die wel eens kapot kunnen gaan krijg je een hogere afkoopsom? Want die prijzen zouden immers gewoon vast moeten liggen, net zoals het 3e en 4e jaar; ongeacht (gezien dit topic) of er bijv. een DSG -bak aanwezig is.

Waarom kan men gewoon de tarieven er niet bij zetten? Ben benieuwd als men gaat informeren over het 5e en 6e jaar bij verschillende dealers of je dan ook andere prijzen te horen krijgt..
 

Tallguy

Forumguru
Lees eens mijn reactie in het "mijn auto" topic wat er is gebeurd nadat de distributieketting was vervangen :( hoeft niet bij jou te gebeuren, maar leuk is anders.
 

fabtdi

Lid
Gisteren is ook bij mij de distributieketting vervangen.
Inmiddels al weer zo'n 300 kilometer probleemloos mee gereden.
Wat merk ik er van? Naast het stiller starten heb ik het idee dat de auto nu nog maar 1 humeur heeft, lekker doortrekken en zijdezacht lopende motor.
Voorheen had ik het idee dat de auto af en toe lui was en dan ook een flinke druppel meer luste en af en toe er heel erg veel zin in had en in verhouding iets zuiniger was. Vrijwel altijd maakt de motor meer lawaai en leek in de verte wel wat weg te hebben van een diesel, een veel hardere verbranding.
Dit viel voorheen niet zo op, maar nu begint het op te vallen. Ik moet zeggen, dit bevalt erg goed en ik ben dan ook tevreden.

Bij de garage heeft men de auto overigens 2 dagen gehad. De eerste dag was de reparatie al klaar, maar men heeft de auto 's avonds met de auto gereden en de volgende ochtend alles nog een keer gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er niets los zat of er geen lekkages waren. Zouden ze over "Kensei"'s probleem hebben gelezen??
Men gaf wel aan dat er nogal wat los moest om de ketting te vervangen.

O ja, ik heb ook naar de Skoda Zekerheidspolis gevraagd.
Het blijkt, nadat men bij de garage Skoda had gebeld, dat de in het tabelletje aangegeven kilometerstanden de kilometerstanden zijn bij het AFSLUITEN van de polis.
Dus als de auto nog geen 100.000 kilometer heeft gelopen kijk je ongeacht de leeftijd (tot 6 jaar) in de kolom 100.000. Je zou dus in theorie bij bijna 4 jaar oud en 149.000 kilometer nog steeds de verzekering kunnen afsluiten voor 2 jaar ongeacht het aantal kilometers dat je nog gaat rijden. Houd er overigens maar rekening mee dat men tegen die tijd de tabel heeft uitgebreid met een leeftijdskolom, zeker als nu de verzekering voor 2 keer 1 jaar minder kost dan 1 keer 2 jaar.

Vervanging van de distributieketting heeft bij mij overigens wel een forse reductie van het geluid na het starten opgeleverd. De auto is in verhouding tot voor de vervanging muisstil.
In Duitsland is er overigens al sprake van een service actie van de garages waarbij bezitters van een auto met een 1.2 TSI motor actief worden benaderd om de distributie ketting te vervagen.
Dit zou nog wel eens tot een terugroep actie kunnen worden. Lijkt er op dat men in Nederland nog niet zover is.
 

piair1982

Forumguru
En niet uit een bepaalde productietijd? Of echt voor alles?
Waar maak ik me druk om:) de garantie heb ik nog een ruim jaar
 
Bovenaan Onderaan