Schudden/schokken stationair en bij 1300-1400 rpm, klopgeluid bij optrekken

bernoulli0

Nieuw lid
Ik heb de volgende symptomen bij mijn Octavia II 1.6 tdi:
(Ik hoop trouwens dat ik de goede woorden gebruikt heb om de symptomen te omschrijven, Nederlands is niet mijn moedertaal, ik ben Duits)

1. Hij schudt of schokt als hij stationair draait. Van begin aan al (ik heb hem een jaar en 30000 km geleden gekocht, met 82000 km) draaide de motor af en toe onrustig stationair, dit werd in de laatste tijd steeds vaker en ging over van onrustig lopen naar schudden, wat ik nu eigenlijk altijd heb.

Nieuw sinds een maand en ca. 2000 km zijn de volgende symptomen. Ze traden voor het eerst op vakantie in Frankrijk op, waar ik met een zware trailer van ca. 850 kg heen gereden ben (ik weet niet of dat misschien ermee te maken heeft):

2. Als ik bij een toerental van ca. 1300 - 1400 licht gas geef, bijvoorbeeld om de snelheid te houden of om bergaf langzaam te accelereren, schudt of schokt hij weer, net zo als in stationair. Het maakt niet uit in welke versnelling, maar alleen bij het genoemde toerentalbereik en alleen bij weinig gas geven (weinig belasting).

3. Bij het optrekken of bij hoge belasting voor de motor hoor ik af een toe even een kloppend geluid, een klein beetje zo als pingelen of kloppen van de motor i.v.m de verbranding. Maar ik denk eerder dat het een mechanisch probleem is, ook omdat dit geluid in de laatste tijd af en toe heel plotseling met een klakkend geluid stopt (ongeveer zo: toktoktoktoktokKLAK). Dit heb ik vooral in de tweede en deerde versnelling.

Een kennis van mij heeft de auto laatst uitgelezen (volgens mij met VCDS) maar er was geen foutcode opgeslagen.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

En/of weet iemand een goede garage voor foutopsporing en reparatie in Delft of omgeving? Garage Hoeke is wel om de hoek, maar de ervaringen hier op het forum zijn eerder minder goed. Op de andere kant ging het bij deze ervaringen meer om verkoop dan om reparatie. Ik hoorde dat bijvoorbeeld de Sneeuwbalgarage in Den Haag goed zou zijn.

DimiTator

Actief lid
Felicitaties voor het quasi foutloos Nederlands!
Ik hoor regelmatig problemen met het vliegwiel, en denk in die richting. Maar hier zullen mensen reageren die ongetwijfeld meer weten.

dirkkroneman

Forumguru
Hallo en welkom op het forum ;) Het wordt op prijs gesteld dat nieuwe leden zich even voorstellen in het daarvoor bestemde topic (Leden Café | Meet&Greet). Ik heb geen antwoorden op je vragen, maar er zijn er hier vast wel een aantal die dat wel hebben voor je.

GewwiT

Lid
Het stationair schokken en schudden van de motor herken ik van mijn vorige OII 1.6 Tdi, vooral bij het inparkeren begon de hele auto te bokken, leek ook alsof ie af ging slaan... :thumbsdown:

De garage kon hier ook niets over vinden, dus ik ben er mee verder gereden (probleem speelde ook niet altijd, maar af en toe, vooral niet als ik bij de garage stond, je kent het wel). Er is later wel bij onderhoud aan de auto een software update uitgevoerd (nieuwe software beschikbaar voor de motor of iets in die richting). Hierna liep de auto weer als een zonnetje en is het probleem ook nooit meer teruggekomen. :)

bernoulli0

Nieuw lid
Sorry dat ik me niet voorgesteld had, dat heb ik nu onder Meet&Greet gedaan. Ik had me blijkbaar nadat ik de Octavia gekocht had al geregistreerd, maar omdat ik nog geen echte problemen had, het forum weinig gebruikt. Toen ik me gisteren wilde registreren merkte ik dat ik al geregistreerd was, was ik helemaal vergeten...
En bedankt voor het compliment over mijn Nederlands.

Groeten,
Stefan

VEEJAY

Forumguru
Kan ook een verstuiver afwijking zijn, maar ik ben alleen de oude PD diesels gewend. Daar keek je op kanaal 23 in VCDS.

Kann ein Vernebler Abweichung, aber ich bin nur zu den alten PD-Diesel verwendet. Wie Sie sah auf Kanal 23 in VCDS.

Joske

Forumguru
is al het vermogen dat er initieel was nu ook nog? (naar beleving dan want zelf meten kan je wsl niet ;) )

bernoulli0

Nieuw lid
Ja, hij heeft (naar beleving) nog steeds het volle vermogen. Ik was zelfs verrast hoe goed die in de Franse alpen met de zware trailer de bergen op kwam (dus ook op de terugreis).

Happyman

Forumguru
Misschien een verstuiver die niet helemaal lekker functioneerd bij dat toerental. Dus dat die dan op 3 cilinders loopt. Maar volgens mij moet je dat wel uit kunnen lezen met VCDS. Niet zo zeer dat die dan een foutcode geeft maar wel of die diesel inspuit.

bernoulli0

Nieuw lid
Klinkt niet onlogisch. Helaas zit mijn kennis met VCDS in Duitsland, daar kom ik niet zo vaak. Maar zou dat ook het kloppende geluid verklaren? Ik heb de indruk, dat als ik dit geluid hoor, dat hij dan niet minder vermogen heeft dan normaal.

VEEJAY

Forumguru
Als er 1 verstuiver afwijkt dan gaan de anderen compenseren dat merk je soms, geeft geen foutmelding maar kun je lezen op kanaal 23 zoals eerder gezegd.

Happyman

Forumguru
Toen er overigens ooit een verstuiver stuk was in mijn Golf 4 kreeg ik wel degelijk een foutcode. Iets met Misfire detected bij een bepaalde cilinder. Een veel voorkomend defect was toen ook vaak de kabelboom naar de verstuivers toe. Alleen geen idee of dat bij de 1.6TDI ook nog steeds zo is.

Joske

Forumguru
Is de eerste keer dat ik hier (of irl) iets hoor over een slechte verstuiver op een 1.6TDI
(geen referentie natuurlijk, maar toch ;) )

het "klopgeluid" bij optrekken doet me denken aan een kapotte motorsteun.

bernoulli0

Nieuw lid
Aan de motorophanging/motorsteun zat ik ook al te denken. Je ziet ook bij stationair draaien het hele motorblok schudden. Waarschijnlijk zijn het stationaire toerental en 1300 - 1400 rpm eigenfrequenties van het motorblok in de (kapotte?) ophanging en is hij dan in resonantie.

Joske

Forumguru
bij stationair kan je het ook goed zien?

anders eens een filmpje posten? (ik heb vergelijkingsmateriaal bij mijn schoonbroer ;) )

Joske

Forumguru
dat klopt ook natuurlijk, mijn Faabje met 3cilinder staat altijd hevig te dansen stationair maar dat is al zo sinds aflevering ;)

er moet toch wel "iets" uit te lezen zijn met VCDS oid me dunkt?

Bovenaan Onderaan