Schudden/schokken stationair en bij 1300-1400 rpm, klopgeluid bij optrekken

bernoulli0

Nieuw lid
Ik heb een filmpje gepost op youtube:
Als ik trouwens bij staande auto gas geef tot 1300 - 1400 rpm dan loopt de motor volgens mij normaal, dus geen schudden. Dat heb ik alleen tijdens het rijden, en dan ook alleen bij een klein beetje gas geven, dus als de motor een klein beetje belast wordt.
 

Joske

Forumguru
ik hoor (als je goed luistert) op de achtergrond een soort psst psst psst, (tja, geluiden zijn nu eenmaal moeilijk neer te pennen, maar je weet wel wat ik bedoel?). een soort van plunjerpompgeluidje.

het draaien en schudden bij stationair lijkt me op het eerste zicht vergelijkbaar met een andere 1.6TDI. Ideaal zou zijn een filmpje en ondertussen iemand die een beetje gas bijgeeft en zien wat de motor dan doet.
 

Happyman

Forumguru
@Joske Zit je aan de brandstofpomp te denken? Als ik het zo zie vind ik het blok best flinke klappen maken. Ik zal vandaag eens bij mijn blok kijken, het is wel geen 1.6TDI maar toch :pardon:
 

Joske

Forumguru
ja weet het niet goed.. het lijkt toch een brandstoftoevoer probleem te zijn. Oftwel de pomp, oftwel iets in het blok zelf.

@bernoulli0 : hoe zit het met het onderhoudsschema van de wagen? garage onderhouden? zelf? laatste keer brandstoffilter, luchtfilter, etc.. je begrijpt me wel wat ik graag wil weten é ;)

Ik zal komend weekend de motor van mijn schoonbroer eens inspecteren bij stationair toerental, misschien maakt deze toch idd iets te veel klappen. :pieker:
 

bernoulli0

Nieuw lid
@Joske goed geluisterd, dit geluid hoor je in het echt veel duidelijker dan op de video. Maar als ik me goed herinner had ik dat altijd al.
Ik heb de auto zo als gezegd bij 82000 km gekocht, volgens de papieren was hij altijd garage onderhouden (een keer heeft een garage daarbij ook al geconstateerd dat de motor soms onrustig stationair loopt). Ik zelf heb de 90000 km beurt bij garage Hoeke laten uitvoeren, naar hun zeggen hebben ze toen alle filters vervangen.
Ik zal nog een filmpje maken met gas bijgeven.
 

Joske

Forumguru
okido :thumbsup:

ik zal vergelijkingsmateriaal opsnorren (schoonbroer, filmpje maken :) )

(zal wel pas zondag zijn, aangezien ik het gehele weekend nachtarbeid moet verrichten ;))
 

Joske

Forumguru
als de motor belast wordt schudt hij helemaal niet meer. (logisch uiteraard, aangezien de aangedreven krachten de motor in 1 richting "vastzetten")

ik weet even niet meer in welke richting te zoeken, het posten van de filmpjes is alleszins een goede zet :thumbsup:
 

Happyman

Forumguru
heb net even goed gekeken hoe mijn blok stationair loopt. Deze trilt alleen maar maakt niet steeds zo een kantel beweging. Ik vind de loop van jouw motor ook niet goed klinken vergeleken bij die van mij. Ik zal eens de laptop bij mij aankoppelen en kanaal 23 uitlezen.
 

Happyman

Forumguru
Dat maak ik niet helemaal op uit de site van Gerrit Speek. Denk dat die vraag het beste gesteld kan worden in het VAG-COM topic. Denk dat er op het tdiclub forum ook wel veel info te vinden is.
 

VEEJAY

Forumguru
Brandstofpomp probleem kan je merken als hij stottert bij minimaal gas rollend in de eerste versnelling bijvoorbeeld, althans was bij mij toen zo. Brandstoffilter is zo gecontroleerd.
 

Cordoba

Forumguru
Het kan heel goed een brandstofprobleem of iets dergelijks zijn, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet, omdat er geen foutcode is.

Voor een kapot 2-massa-vliegwiel is de kanteling van het blok veel te sterk, dus na het zien van het filmpje geloof ik daar niet zo in.

Een motorsteun die kapot is of niet goed vastzit zou kunnen, en een andere mogelijkheid waar ik aan zit te denken is een vervuilde turbo. Als de turbo flink vervuild is met roet uit de EGR, kan de schoepverstelling van de turbo vast komen te zitten met als gevolg dat de turbo eigenlijk maar bij een beperkt toerengebied goed functioneert. In dit geval zou de schoepverstelling dan vastzitten in de positie voor het midden/hoge toerengebied en daardoor slecht werken bij lage toeren.
Veel garages monteren in het geval van een vuile turbo, domweg een nieuwe turbo, gespecialiseerde garages halen de turbo uit elkaar en reinigen die ultrasoon (bijv. Vagtechniek is een bedrijf dat het reinigen van turbo's onder de knie heeft).
 

bernoulli0

Nieuw lid
Daar ben ik weer.

@VEEJAY:
Brandstoffilter is zo gecontroleerd
bedoel je de behuizing van de filter open schroeven? En wat zou ik dan moeten controleren? Of er olie in zit?

@Cordoba:Zou ik een vastzittende schoepverstelling van de turbo kunnen vaststellen met VCDS? Of moet de turbo daarvoor uitgebouwd worden?

Ik zal morgen kijken of ik iets kan zien aan de motorsteunen.
Ik zit aan te denken om misschien ook VCDS aan te schaffen. Dat zou niet allen bij dit probleem kunnen helpen, maar zou ook in de toekomst handig kunnen zijn. Op de andere kant wil ik niet meer al te lang zelf zoeken. De komende anderhalve weken heb ik de auto niet nodig, maar daarna wil ik o.a. weer naar Duitsland rijden. En het liefst zou ik zo min mogelijk rijden voordat het probleem opgelost is omdat het steeds erger lijkt te worden.
Dus misschien breng ik hem volgende week toch een keer naar een garage. Maar dan natuurlijk het liefst een goede garage die niet zomaar domweg onderdelen vervangt totdat het toevallig een keer opgelost is. Iemand een tip?
Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik met jullie zeer gewaardeerde hulp het probleem zo veel mogelijk zou kunnen afbakenen.
 

Ronnie

Forumguru
Met draaiend motor eens achter aan de uitlaat luisteren (of met de hand voelen) of de uitlaagaststroom mooi continu is, of dat er stationair een cilinder ontbreekt.
In het laatste geval verdenk ik een lekke klep (uitlaat of inlaat), de symptomen lijken er sterk op.
Je kunt het controleren middels een compressie test.
 
Bovenaan Onderaan