OK, dus niet naar de ophanging kijken (ben ik nog niet aan toe gekomen), maar een compressie test (laten) doen?
Ik was nog iets vergeten te zeggen, maar ik weet niet of dat relevant is. Kort nadat de symptomen 2) en 3) begonnen, heb ik onder de motorkap gekeken of ik toevallig iets kon zien en inderdaad zag ik dat de slang tussen het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing en de luchtfilter gescheurd was. Ik heb deze toen weer afgedicht, maar dat bracht geen verbetering. Sowieso zou een scheur daar vermoedelijk niet heel veel uitmaken omdat de slang uiteindelijk sowieso naar de omgevingsdruk gaat, toch?
En nog iets is misschien goed om te weten: ik rij vooral lange afstanden en veel op de snelweg (en dan meestal niet harder dan 130 km/h), en nauwelijks in de bebouwde kom. In Delft doe ik bijna alles op de fiets (naar het werk, boodschappen ...), dus het komt vaak voor dat de Auto 2 - 3 weken niet bewogen wordt. En ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden, met lage toerentallen. Dit alles zou weer eerder voor de vastzittende schoepen van de turbo kunnen spreken, hoewel de symptomen dan naar wat ik gelezen heb iets anders zouden zijn.
Voordat de symptomen 2 en 3 erbij kwamen, heb ik de motor door de zware trailer in de bergen trouwens wel zwaarder belast.
Ik zal denk ik in de toekomst vaker een keer met hoge toerentallen rijden.