Schudden/schokken stationair en bij 1300-1400 rpm, klopgeluid bij optrekken

Ronnie

Forumguru
Normaal is dit beslist niet, ding loopt als een tractor........
Zo te horen mist ie een cilinder.
 
Laatst bewerkt:

bernoulli0

Nieuw lid
OK, dus niet naar de ophanging kijken (ben ik nog niet aan toe gekomen), maar een compressie test (laten) doen?

Ik was nog iets vergeten te zeggen, maar ik weet niet of dat relevant is. Kort nadat de symptomen 2) en 3) begonnen, heb ik onder de motorkap gekeken of ik toevallig iets kon zien en inderdaad zag ik dat de slang tussen het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing en de luchtfilter gescheurd was. Ik heb deze toen weer afgedicht, maar dat bracht geen verbetering. Sowieso zou een scheur daar vermoedelijk niet heel veel uitmaken omdat de slang uiteindelijk sowieso naar de omgevingsdruk gaat, toch?

En nog iets is misschien goed om te weten: ik rij vooral lange afstanden en veel op de snelweg (en dan meestal niet harder dan 130 km/h), en nauwelijks in de bebouwde kom. In Delft doe ik bijna alles op de fiets (naar het werk, boodschappen ...), dus het komt vaak voor dat de Auto 2 - 3 weken niet bewogen wordt. En ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden, met lage toerentallen. Dit alles zou weer eerder voor de vastzittende schoepen van de turbo kunnen spreken, hoewel de symptomen dan naar wat ik gelezen heb iets anders zouden zijn.
Voordat de symptomen 2 en 3 erbij kwamen, heb ik de motor door de zware trailer in de bergen trouwens wel zwaarder belast.
Ik zal denk ik in de toekomst vaker een keer met hoge toerentallen rijden.
 

Cordoba

Forumguru
Vastzittende schoepen heb ik ook al gehoord van iemand die 60 km enkele reis woon-werk rijdt (vooral snelweg en buiten de randstad en spitstijden), maar door te lage toerentallen toch vastzittende schoepverstelling, dus ondanks dat je een vergelijkbaar gebruik hebt, is dat geen garantie dat je geen last krijgt van een vervuilde turbo.

Filmpje is echt abnormaal, net als Ronnie moest ik direct aan oude landbouwtrekker denken van 60-70 jaar terug.
 

bernoulli0

Nieuw lid
Even nog een update:
Het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb hem Maandag middag naar de garage Hoeke gebracht (zonder afspraak), ze hebben ook gelijk vastgesteld dat die op drie cilinders loopt en hebben meteen wat meetwaardes uitgelezen. Ze moesten het nog precies uitzoeken, dus ik heb de Auto daar gelaten. 'S avonds werd ik gebeld dat het de verstuiver van de 2de cilinder was en dat die dus vervangen moest worden. Dinsdag ochtend heb ik de opdracht gegeven hem te vervangen en vanmiddag heb ik de auto opgehaald. En hij loopt nu beter dan ooit! De motor liep altijd al bij 1300 - 1400 touren een klein beetje rauw, ik dacht altijd dat dat normaal was, maar nu loopt die dus veel beter!
Trouwens, Zondag had ik nog naar het stangetje voor de verstelling van de schoepen van de turbo gekeken, dit liet zich gelukkig nog soepel bewegen met een tang (wel tegen een vrij sterke veerkracht in natuurlijk.)
Jullie nogmaals bedankt voor de tips.
 

Happyman

Forumguru
@VEEJAY :thumbsup:

Mooi dat het weer gefixed is. Is altijd een duur geintje zo'n verstuiver. Als je dit bij dealer laat doen ben je gelijk arm.
 

Foppurb

Actief lid
Ik fris dit topic even op....

Mijn 1.6tdi schudde vanochtend ook na een koude start (naja koud, t was hier 13.5 graden). Laatst al eens mijn verstuivers uitgelezen en daar kwamen we erachter dat de 2e verstuiver van mijn CAYC buiten tolerantie loopt. Ook vind ik de motor wat klapperend lopen (niet altijd) en ik vermoed dat dit een afwijkende verstuiver is.

Als eerst even een software update doen en dan eens kijken naar de verstuiver. Ik kan mijn 2m vliegwiel uitsluiten (nee, niet mijn snelkookpandeksel :D) aangezien ik een vast vliegwiel heb. Trilling kan ook bij koppeling/drukgroep vandaan komen maar er veranderde niks tijdens het schudden door het intrappen/loslaten van de koppeling.

Na een paar km was het trillen overigens weg.

Merk ook trillingen tijdens rijden maar vermoed meer dat een van mijn wielen niet helemaal recht is aangezien ik deze zelfde trilling bij mijn Passat ervaren heb.

Ik zal morgen eens aan mijn pijp voelen :wink:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Foppurb

Actief lid
Zojuist even de auto gestart en er was geen trilling.

De luchtstroom uit de uitlaat was niet 100% "recht" maar langer niet zo popperig zoals eerder getoond in dit topic.
 

Foppurb

Actief lid
Gisteren startte mijn auto net zoals op het filmpje als je op onderstaande link klikt. Toerental danst en start moeilijker dan nodig.


Filmpje is niet van mijn auto maar van youtube geplukt. Na wat googlen zou dit met de eerder genoemde slechte verstuivers te maken hebben. Morgen eerst maar even een afspraak maken bij de dealer en constateren van het probleem voordat ik dit terugkoppel aan de garage waar ik de auto heb gekocht.
 
Bovenaan Onderaan