@MarcoO2 ik ben het helemaal met je eens. Leon of O3, dan voor mij echt liever de Leon. Stuurt en rijdt fijner, zit beter, ziet er wat sportiever uit en value for money is net wat beter. Dan maar iets minder ruimte. Ik heb met heel veel plezier 130.000 kilometer in een FR 2.0 TDI en 30.000 kilometer in een Cupra 280 gereden. Topauto!
Ik heb hiervoor twee keer een Octavia met de 1.8tsi gehad, eerst met de handbal en daarna met de dsg. Ik ben blijer met de Leon. De combinatie van dsg en dit blokje zijn een beter huwelijk, meer op elkaar afgestemd. Wellicht is dat met de nieuwere 1.8tsi anders, dat weet ik niet.Dat is wel erg persoonlijk hoor. Ik vind je reviews altijd goed @sitechris maar dit keer ben ik het niet met je eens. De Leon vind ik erg gevoelloos sturen en daarbij heel licht aanvoelen. En met de value for money van de O3 is niks mis, ik denk dat ze redelijk gelijk zijn, gezien de ruimte van de O3 ten opzichte van de Leon heeft de O3 misschien zelfs meer.
Die 30 pk meer van de 1.8 maakt best wel verschil, met de 1.4 hoef je je niet te schamen of te vervelen, maar om de 1.8 nou meteen af te schaffen.
Het rijd allemaal net wat meer "grote auto" een O3, naar mijn mening. Het gevoel dat je in heel wat auto zit, ook met een zwaardere motor. Nogmaals het is heel persoonlijk, maar ik heb daar wel wat meer geld voor over.
enne je moet grotere velgen eronder zetten als ik het zo lees.....
Ik heb hiervoor twee keer een Octavia met de 1.8tsi gehad, eerst met de handbal en daarna met de dsg. Ik ben blijer met de Leon. De combinatie van dsg en dit blokje zijn een beter huwelijk, meer op elkaar afgestemd. Wellicht is dat met de nieuwere 1.8tsi anders, dat weet ik niet.
Qua value for money won de Leon toen ik m eind vorig jaar uitzocht niet een beetje, maar zeer ruim. Een O3 met dezelfde spullen aan boord als mijn Leon met Executive en Business Plus pakket (incl. Soundpakket) kwam mij op netto 170 euro per maand extra te staan. Dat is, over de hele looptijd, een dikke € 8.000,00 netto. Dat zijn die paar extra liters me niet waard
Ik ben hetbwel met je eens dat de Octavia meer als een grote auto voelt. Dat is overigens soms ook een nadeel, als je, zoals ik, vrijwel de hele dag binnen de bebouwde kom rondrijdt. Het rijgedrag van de Octavia vond ik echter niet passen bij het formaat, daarbij was duidelijk merkbaar dat de Octavia op een relatief klein platform stond.
Ach, dankzij die verschillende voorkeuren blijft het nog een beetje spannend op de weg hé
Ik denk dat iedereen die met een RS op pad is geweest, eigenlijk niet meer terug wilt naar een standaard model.
Maar ja de kosten van een RS of een vergelijkbaar model is veelal hoger.
Toch denk ik voor mezelf dat een Leon ST in FR uitvoering me prima zal bevallen
Leuke test wederom.
Heb zelf de 1.4 ACT FR hatchback versie en die vind ik inderdaad snaar strak sturen wellicht ook geholpen door het DCC wat mijn auto heeft
Het maakt wel uit welke uitvoering je hebt. Ik reed als voorloopauto een basis Megane Estate en dacht werkelijk waar ben ik aan begonnen. Ik had bewust gedownsized van D segment naar C segment en al spijt voor ik mijn auto had. Herrie, oncomfortabel, etc. Echter toen ik mijn huidige, aangeklede Megane kreeg, was dat een héle andere auto, in elk opzicht.Ik heb nu toevallig een O3 1.6 TDI als vervangende auto deze week (schade repareren). Vind het echt geen geweldenaar. Heel veel wind- en bandengeruis (meer als bij Leon), matige stoelen en een bonkig onderstel. De 1.6 TDI vind ik wel een prima blok. Voelt echt vlot aan.
Ik heb nu toevallig een O3 1.6 TDI als vervangende auto deze week (schade repareren). Vind het echt geen geweldenaar. Heel veel wind- en bandengeruis (meer als bij Leon), matige stoelen en een bonkig onderstel. De 1.6 TDI vind ik wel een prima blok. Voelt echt vlot aan.