De keuze om "terug naar af" te gaan is gratis. Als je méér wilt dan dat, dus als je erop vooruit wilt gaan, dan mag je daar ook voor betalen.
Dat is volgens de dealer gekomen omdat de auto destijds is opgehaald voor de APK omdat ik met een gebroken enkel thuis zat en er geen tijd was om het e.e.a. te bespreken. Daarom is er tijdens de APK dus ge-update. Mag je wat van vinden maar uiteindelijk is het netjes opgelost.Wat raar toch dat laatste. De meest voor de hand liggende manier om ongevraagde software wijzigingen uit te sluiten, is toch het maken van duidelijke afspraken?
Hmmm, met een 1.8 TSI krijg je maar liefst 385 Nm na het chippen. En een nieuwe DSG? Daar zie ik niks van staan.
Doet me deugd dat ik er wat van mag vinden. Dat is het volgende. Een dergelijke afspraak dient, zo vind ik, niet pas gemaakt te worden op het moment dat de auto ergens voor naar de dealer gaat. Wanneer er software op zit waarmee je een gerede kans loopt dat deze wordt verwijderd en overschreven terwijl je dat absoluut niet wilt, is het zaak daaromtrent van begin af aan duidelijke afspraken te maken en deze te laten vastleggen.Dat is volgens de dealer gekomen omdat de auto destijds is opgehaald voor de APK omdat ik met een gebroken enkel thuis zat en er geen tijd was om het e.e.a. te bespreken. Daarom is er tijdens de APK dus ge-update. Mag je wat van vinden maar uiteindelijk is het netjes opgelost.
...Helaas is nu je verbrandingstemperatuur 2x zo hoog ook in deellast...
Waar baseer je dat op?
Dus: jij zou voor de gratis oplossing (ontsjoemeling) kiezen. Prima. Maar als je méér wilt dan dat, mag je ervoor betalen. Of je dat al dan niet ook eerder had kunnen doen, is niet relevant.Ik zou niet persé "meer" willen krijgen. Want ik heb het niet nodig. Als ik meer vermogen had willen hebben dan had ik natuurlijk al veel eerder laten tunen.
Ik vind: De dealer moet gewoon het probleem (voor zijn kosten en op zijn verantwoording) oplossen, zodanig dat de auto legaal en betrouwbaar is en blijft en welke keuzes de dealer hierin maakt, maakt mij niet zoveel uit.
Theoretisch is het verhaal dacht ik als volgt: een egr bij draagt aan een lagere NOx door uitlaatgassen te retourneren in de inlaat. Daardoor wordt de inkomende lucht zuurstof armer en zal de verbrandingstemperatuur dalen.
Er is bekend dat met de ontsjoemelde software deze functie / de egr bovengemiddeld belast wordt.
Dus: nog minder NOx / lagere ontbrandingstemperatuur.
Wanneer je de egr dicht zet / de werking tot een minimum programmeert, en/of de motor laat tunen, is het aannemelijk dat er meer schone of zuurstofrijke lucht de inlaat in komt. Dat zou theoretisch voor een hogere verbrandingstemperatuur kunnen zorgen.
Corrigeer / vul aan indien nodig!
@Chatslet al eens een wintergrille overwogen?
Nee, ik zorg ervoor dat ik niet in deze situatie terecht kom.Dus: jij zou voor de gratis oplossing (ontsjoemeling) kiezen. Prima. Maar als je méér wilt dan dat, mag je ervoor betalen. Of je dat al dan niet ook eerder had kunnen doen, is niet relevant.
Dit verhaal klopt volgens mij wel.Theoretisch is het verhaal dacht ik als volgt: een egr bij draagt aan een lagere NOx door uitlaatgassen te retourneren in de inlaat. Daardoor wordt de inkomende lucht zuurstof armer en zal de verbrandingstemperatuur dalen.
Er is bekend dat met de ontsjoemelde software deze functie / de egr bovengemiddeld belast wordt.
Dus: nog minder NOx / lagere ontbrandingstemperatuur.
Wanneer je de egr dicht zet / de werking tot een minimum programmeert, en/of de motor laat tunen, is het aannemelijk dat er meer schone of zuurstofrijke lucht de inlaat in komt. Dat zou theoretisch voor een hogere verbrandingstemperatuur kunnen zorgen.
Corrigeer / vul aan indien nodig!
@Chatslet al eens een wintergrille overwogen?