Ik denk niet dat je een dieselmotor en benzinemotor zo met elkaar kunt vergelijken. Ten eerste is het ontbrandingsprincipe al anders. Dat gaat bij een benzinemotor met ontsteking en een dieselmotor is een zelfontbrander. T
Ten tweede heb je bij stationair draaien geen rijwind om de boel koel te houden.
Ten derde is bij een benzinemotor de lambadaverhouding (14,7) erg belangrijk om oververhitting tegen te gaan en daarom is er ook een gasklep aanwezig die de hoeveelheid lucht regelt en daar wordt de hoeveelheid brandstof door de carburateur of injectoren op afgestemd. Met het gaspedaal stuur je daarom ook de gasklep aan. Het volume aan mengsel dat de cilinder in gaat varieert dus (en daarmee ook de behaalde compressie) maar de lambadaverhouding blijft altijd gelijk.
Bij een dieselmotor is dit van minder groot belang. Daar is de gasklep afwezig en regel je met het gaspedaal de hoeveelheid ingespoten diesel. Ofwel, in tegenstelling tot een benzinemotor blijft het volume aan mengsel gelijk maar varieert de lambdaverhouding dus juist. Wat doet een EGR klep dan? Met een EGR klep wordt gepoogd om de lambadaverhouding binnen bepaalde waarden te houden terwijl het volume van het mengel dat de cilinder in gaat (en daarmee de behaalde compressie) gelijk blijft. Dat wordt gedaan door een deel van de lucht die de cilinder in gaat te vervangen met uitlaatgassen. Waarom doen we dat dan niet gewoon met een gasklep? Omdat juist het volume aan mengsel en de daarmee behaalde compressie zo belangrijk is. Anders zou het mengsel niet tot ontbranding komen.
Ten vierde: De verbrandingstemperatuur bij een benzinemotor is al snel een factor 2 hoger dan bij een dieselmotor.