Skoda Connect is de functionaliteit, waarbij de mogelijkheid bestaat om via Google Maps satellietbeelden op de GPS te krijgen, internetfunctionaliteit beschikbaar wordt, etc. Hiervoor is een data verbinding nodig, te verzorgen door de berijder. Kost een enorme berg data!
My Skoda app is een feature waarbij de auto data beschikbaar is in een app. Hiervoor is geen aparte data verbinding nodig. De auto werd wel "connected" genoemd, daar zit wellicht de verwarring
@Corné de Kluijver
De data van My Skoda wordt wel geregistreerd, brandstofverbruik, routes inclusief of je te hard hebt gereden en waar en storingen aan de auto. Als die data bestaat, kan er door iemand gebruik van worden gemaakt, geen twijfel mogelijk. Of dit mag is een tweede. Daarom is het van belang dat van rechtswege goed wordt voorzien in privacy wetgeving.
Bijvoorbeeld: men kan vanaf de zaak bij mij in mijn laptop inloggen. Daardoor is alle data die ik op mijn (de zaak haar) laptop heb staan bereikbaar. Ook eventuele "verboden" zaken. Echter is het pas toegestaan om deze data te benaderen met mijn uitdrukkelijke toestemming. Ze kunnen dit dus moeiteloos bekijken, maar mogen er niks mee. Zelfs wanneer ik niet meer zou werken bij deze werkgever mag men geen gebruik maken van deze data. Óók niet als het data betreft waar mijn bedrijf gebruik van moet maken om de klant te bedienen. Dit moet voor mijn vertrek door mij worden overgedragen.
Dus ja, alles wordt geregistreerd en kan worden gebruikt door werkgever, LM en andere instanties, maar dit mag niet. Je kunt daarom nooit worden aangesproken op bijvoorbeeld je rijgedrag wanneer er stukken aan de auto zijn. Tenzij dit via de rechterlijke macht wordt afgedwongen, maar hier heb je te maken met een heel proces, waarbij het waarschijnlijk is dat er alsnog geen toestemming komt. Bij bijvoorbeeld dodelijke ongelukken zal dit meestal wel tot toestemming leiden, indien het in het belang is van het onderzoek.
En zoals al gezegd, heel veel wordt geregistreerd, tot op het niveau dat reclame krantjes in de bus worden afgestemd op de demografische gegevens van jouw leefomgeving.....