Skoda Enyaq led logo in spiegels (vocht?)

kuka

Lid
Dank voor de tip. Vooraf dit probleem hier gelezen en jawel hoor nadat we de Enyaq kregen gecheckt en beide spiegels laten een verknipt logo zien. Afspraak bij de dealer. Bekend probleem, wordt onder garantie gefixt

Die van mij (nouja, mij,. van het werk) gaat in juni hiervoor..
samen met nog wat andere punten.. zoals de 2 toetsen op het stuur die het niet doen en of verkeerde functie openen, en ik heb een rammeltje in de ventilator ergens.. heel irritant.. soort helikopter geluidje, zacht wel, maar omdat het zo stil is in dat ding hoor je het... en gevraagd voor een software update naar 3.xx.. de laatste.. het staat op de werkbon die ik gezien heb; in hoofdletters staat er UPDATE BCM.. dus ben benieuwd.. zit nu nog op 3.0.0. ik hoop dat dat wat doet met de laadsnelheid.. als ik bij pakweg 30% aan de DC lader ga hangen komt hij meestal niet boven de 40-60kW uit.. pas bij heel laag (echt 6% ofzo) haal ik de 110kW.. en dan wel helemaal tot aan zowat 70%.. ook zo krom.. dus tja..

Maar dat van die spiegels: dat gaan ze ook vervangen. hopelijk voor een exemplaar welke de problemen in de toekomst niet krijgt..

Mijn Enyaq is een paar weken geleden voor zijn eerste beurt bij de dealer geweest en die hebben dit ook meteen dit onder garantie verholpen. Verhaal van de dealer is niet dat er vocht in zit, maar dat het LED lampje te fel en daardoor te warm is. Daardoor wordt het Skoda sjabloontje te heet en verschrompelt. Oplossing is niet alleen het sjabloontje te vervangen, maar ook het lampje wat minder fel af te stellen. Knullig verhaal, maar alles lijkt nu weer in orde te zijn.

Japanese Power

Donateur
Een LED lampje te fel en dus daardoor te warm waardoor het sjabloontje smelt. Ik kan het mis hebben maar volgens mij heeft je dealer je een kulverhaal verteld. Hoelang brand het lampje met het logo gemiddeld? Juist. Niet lang. En dan is uitgerekend LED wat zo heet wordt? Laat de kenners er maar inkomen, ik geloof er geen snars van.

kuka

Lid
:ROFLMAO:

Worden LED lampen Warm?​

Nee! LED lampen en LED armaturenworden niet warm. LED onderdelen genereren uiteraard wel warmte, zoals elk vergelijkbaar apparaat dat elektriciteit verbruikt. LED lampen creëren echter geen warmte op dezelfde manier als gloeilampen. Je kunt een LED lamp die al dagen aan heeft gestaan zonder problemen uit een armatuur draaien. Wanneer de elektriciteit door de halfgeleider gaat wordt er nauwelijks warmte geproduceerd. Het is zelfs moeilijk om deze minimale ‘warmte’ te voelen. Dit komt door de LED technologie. Deze is uiteraard anders dan bij een gloeilamp het geval is. LED lampen kunnen dus ook nooit brandgevaar veroorzaken of verbranden. Een LED lamp produceert licht op een ‘koele’ en duurzame manier. Kies voor LED en je maakt een energiezuinige en milieuvriendelijke keuze!​

Laatst bewerkt door een moderator:
Medio mei 2024 zijn beide lampjes/sjabloontjes bij mij onder garantie vervangen - net voordat de garantie op de auto afliep. En je raadt het nooit: In mijn linkerlamp zit inmiddels ook weer vocht. Viel me vandaag op, terwijl ik gisteren naar de wasstraat ben geweest. Toeval...?

In ieder geval, weet iemand of Skoda garantie op reparaties geeft? En zo niet, weet iemand over welke onderdeelnummers het gaat en waar ik die kan bestellen? (Aftermarket zonder logo vind ik ook best, maar zo'n vervormd Skoda logo vind ik geen gezicht.)

Japanese Power

Donateur
Ze geven geen garantie op reparaties. Hooguit garantie op het vervangen onderdeel. Spreek uit ervaring helaas…

Laatst bewerkt:
Ok, duidelijk dat ik hiervoor niet bij de dealer ga aankloppen.

Ik heb laatst de spiegelunit al een keer open gehad om de richtingaanwijzer te vervangen. Dat was een eitje. Weet iemand of het verwijderen van deze lampjes net zo makkelijk is? Met een beetje mazzel staat er een onderdeelnummer op, of kan ik de boel met een föhn oplossen.

JJ te G

Donateur
De hogedrukreiniger van de wasstraat is de boosdoener. Tweede week van januari is ook bij mij vocht in de spiegels gekomen.
Heb nog gevraagd om lampjes zonder logo te monteren maar die hadden ze niet.

Bijlagen

• IMG_0910.jpeg
    IMG_0910.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 7
Links: 5LA945301C
Rechts: 5LA945302C

Goedkoopste prijs die ik vond: Net geen 30 euro incl. BTW.

Deze worden (nog?) niet geleverd via de gebruikelijke leveranciers in NL (autodoc etc.) Ik vond tot nu toe alleen een site in Tsjechie, en die rekent zo'n 25 euro (incl. BTW) voor de verzending. (https://www.oemvwshop.com/5la945301c-peripheral-light-p3683156/?cid=65427)

Zijn er mensen hier die interesse hebben om "mee te liften" op een bestelling? Na levering afhalen in Hoofddorp, of opsturen via PostNL brievenbuspakket (ca 5 euro plus kosten van een doosje). We delen dan de portokosten uit Tsjechie.

Overigens is exact hetzelfde onderdeel, maar dan met een Audi logo, wel volop verkrijgbaar, ook 2e hands. Bv. 20 euro bij een toko in Veghel: https://www.proxyparts.com/car-part...45301/part/courtesy-lighting/partid/18075768/ Als ik dat zo zie begin ik me af te vragen of dat ding niet gewoon open te wippen is, sjabloontje eruit, droogföhnen, klaar. Misschien zelfs met een beetje siliconenvet langs de randjes om herhaling van dit grapje te voorkomen. Mogelijk ga ik dat eerst proberen voor ik een bestelling plaats.

Bovenaan Onderaan