MarcoO2
Forumguru
Terwijl de Yeti Europa verovert en in Nederland juist deze maand op de markt komt, moet Skoda vermoedelijk stevig ingrijpen bij haar Tsjechische productielijnen voor o.a. de Fabia. Dit heeft ales van doen met de te verwachten terugval in de verkopen op de Duitse markt. Die is nu kunstmatig hoog door de sloopregelingen, maar het geld daarvoor raakt op en dat zal zeker leiden tot een scherpe daling van de vraag naar nieuwe auto’s. En juist de Skoda Fabia heeft enorm kunnen profiteren van die vraag. Skoda rekende zelfs op een verkoop van 76.000 auto’s die alleen al door de ingrepen van de Duitse regering waren gestimuleerd. Duitsland is de grootste afzetmarkt voor de Tsjechen, het merk zette er vorig jaar ruim 100.000 Skoda’s weg en voor dit jaar werd gerekend op een stijging van dit aantal. Maar als de Fabia-vraag wegvalt heeft men in de hoofdvestiging van het merk in Mlada Boleslav een groot probleem. Dan gaat de band een paar tandjes terug qua bouwtempo en raken vermoedelijk 2500 arbeiders hun job kwijt. Daarbij zitten veel mensen die nu tijdelijk worden ingehuurd om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Maar als blijkt dat de Duitse markt inderdaad inzakt zijn die extra mensen niet meer nodig. Overigens levert Skoda’s haar auto’s op 80 markten over de hele wereld en is de totale productie van alle modellen inmiddels de 500.000 eenheden genaderd. Naast de grote fabriek in Mlada Boleslav bouwt het merk nog in Vrchlaby en Kvasiny auto’s alsmede in China, Rusland en Bosnie.
bron: klikkerdeklik!