Skoda moet stapje terug zetten

MarcoO2

Forumguru


Terwijl de Yeti Europa verovert en in Nederland juist deze maand op de markt komt, moet Skoda vermoedelijk stevig ingrijpen bij haar Tsjechische productielijnen voor o.a. de Fabia. Dit heeft ales van doen met de te verwachten terugval in de verkopen op de Duitse markt. Die is nu kunstmatig hoog door de sloopregelingen, maar het geld daarvoor raakt op en dat zal zeker leiden tot een scherpe daling van de vraag naar nieuwe auto’s. En juist de Skoda Fabia heeft enorm kunnen profiteren van die vraag. Skoda rekende zelfs op een verkoop van 76.000 auto’s die alleen al door de ingrepen van de Duitse regering waren gestimuleerd. Duitsland is de grootste afzetmarkt voor de Tsjechen, het merk zette er vorig jaar ruim 100.000 Skoda’s weg en voor dit jaar werd gerekend op een stijging van dit aantal. Maar als de Fabia-vraag wegvalt heeft men in de hoofdvestiging van het merk in Mlada Boleslav een groot probleem. Dan gaat de band een paar tandjes terug qua bouwtempo en raken vermoedelijk 2500 arbeiders hun job kwijt. Daarbij zitten veel mensen die nu tijdelijk worden ingehuurd om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Maar als blijkt dat de Duitse markt inderdaad inzakt zijn die extra mensen niet meer nodig. Overigens levert Skoda’s haar auto’s op 80 markten over de hele wereld en is de totale productie van alle modellen inmiddels de 500.000 eenheden genaderd. Naast de grote fabriek in Mlada Boleslav bouwt het merk nog in Vrchlaby en Kvasiny auto’s alsmede in China, Rusland en Bosnie.

bron: klikkerdeklik!
 

LenK

Forumguru
In Nederland kan Skoda kosten besparen door het model van de markt te halen dat toch niet verkoopt. De Yeti kan dan de vrijgekomen plaats innemen.
 

Aiii

Lid
In Nederland kan Skoda kosten besparen door het model van de markt te halen dat toch niet verkoopt. De Yeti kan dan de vrijgekomen plaats innemen.

Want nul verkopen is beter dan honderden per jaar? Lekkere logica.
 
Ik denk niet dat LenK het over de Fabia heeft ;) (maar over een model dat in NL nóg minder loopt..)

Maar ik denk sowieso niet dat een model wat niet hard loopt van de NL markt halen voor de NL markt kosten bespaard. Wél voor Skoda in zijn totaliteit (productielijn stoppen). In NL kan het de dealers besparen door voor zo'n model geen showroom-model meer te hebben (misschien alleen 1 of 2 exemplaren bij PON zelf).
 

MarcoO2

Forumguru
Als je een slecht lopend model uit productie haalt en de vrijgekomen productieruimte gebruikt voor een goedlopend model levert dat winst op, lijkt mij.
 

LenK

Forumguru
Want nul verkopen is beter dan honderden per jaar? Lekkere logica.
Wat denk je dat het kost om het model zichtbaar te houden. Al die exemplaren bij al die dealers, drukwerk, marketing. Kan me niet voorstellen dat het in NL nog winstgevend is om dit model aan te houden.
 

Aiii

Lid
150 verkochte auto's tot nu toe dit jaar. Reclame is er nog amper voor de Roomster. Enkel in combo met andere modellen wellicht. Productielijn loopt voor wereldwijde verkoop en dus niet afhankelijk van NL alleen. Ik denk dat het met kosten tov van baten nog wel mee valt. Het zal echt niet zo superduur zijn om een model van enkele jaren oud bestelbaar te houden.
 

LenK

Forumguru
150 verkochte auto's tot nu toe dit jaar.
Dat is iets meer dan er van de Golf per week verkocht worden.
Hoeveel dealers zijn er? Elke heeft er wel 1 of 2 in de showroom/voorraad staan en een demo. Kan echt niet kostendekkend zijn.
 

sador

Donateur
Mijn eigen dealer heeft er op dit moment ook geen RR staan, worden te weinig verkocht.
 

___JC___

Forumguru
Skoda moet op een gegeven moment hun verlies wel nemen lijkt me. Net als Renault met de Vel Satis en de Avantime.
 

___JC___

Forumguru
Avantime was inderdaad dat rare coupe MPV ding (een keer in het echt gezien)

avantime_3sm.jpg


Vel Satis was best een mooi ding maar de kwaliteit was rampzalig

Renault-Vel-Satis_4939793.jpg


En in de categorie 'wat ben je lelijk van dichtbij..' de Toledo

seat-toledo.jpg
 

LenK

Forumguru
Avantime deed zijn naam eer aan en was te modern voor zijn tijd (2001). Een prototype dat zo op de markt is gebracht.
Vel Satis is zeer comfortabel, voor de lange afstanden dus erg fijn. Franse grote modellen verkopen nooit geweldig goed. Volgens Autoweek nog nieuw te krijgen.
Toledo valt in het echt nog wel mee. Ik zie er regelmatig een rijden in donker bruin. Wordt oprijden want inruilen kost veel geld.
 

Gieliovd

Forumguru
Het van de markt verwijderen van een model hoeft niet direct lijkt mij. Het bestelbaar houden is iets heel anders dan het actief marketen van een model.

Zoals al gezegd, ik zou hem uit de showrooms halen. Scheelt ruimte en kosten. En inderdaad! Yeti in de plaats.

Ik moet even denken tot ik zag wie er heel stiekem schreef over het cancellen van een "bepaald" model. Ik snapte niet snel welke, tot ik LenK zag :D Netjes verkapt.
 

LenK

Forumguru
Als dit dan toch het lelijke auto's topic wordt :yeah: deze Ssangyong is nog een tandje erger dan de Actyon: de Rodius
e33a072d4155b614d4e2a770934fc9ab.jpg
 
Bovenaan Onderaan