http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=7544&page=4
In dat topic zit je ook al te zeuren over de Roomster.
Wat maakt het uit dat er op een vrachtwagen (vanuit Tsjechie) 5 Fabia's, 3 Octavia's, 1 Superb en 1 Roomster staan ?
Verkocht is verkocht.
Denk je echt dat iemand die een 'ludospace' à la Roomster / Berlingo / Qubo / MCV / Kangoo / Partner en dergelijke wenst te kopen, de showroom uitstapt met een SUV ? Die dan ook nog eens enkele 1000-den € duurder is ?
De onderdelen van de Roomster bestaan voor een redelijk groot gedeelte uit onderdelen die je ook bij andere Skoda's vindt (en andere VAG auto's). Daar ligt dus géén meerkost voor Skoda als producent.
Verkoop in andere landen dan NL is altijd al hoger geweest : blijf dus die markten bedienen.
Dus : waarom niet blijven produceren ?
(een voorbeeld : de Lancia Lybra is pas van de markt verdwenen nadat de productie op jaarbasis amper een 7000 stuks bedroeg. Dat was een auto die (uitgezonderd de motoren) veel minder gemeen had met andere Fiat / Lancia modellen. Totaal in tegenstelling dus met de Roomster die wèl veel deelt met o.a. de Fabia en Octavia 1)
Wat de NL dealers wel kunnen doen is minder showroom modellen tentoon stellen.
Of net meer publiciteit maken en eindelijk hun prijzen wat naar beneden aanpassen.
Is het niet "de kip of het ei" : geen publiciteit = onbekend = amper verkocht.
Koen