Skoda octavia 1.2 tsi combi doen of niet?

Noord26

Forumguru
1.4 of 1.8 maakt nog wel een behoorlijk verschil. Dat zit hem niet in de cijfertjes die je op papier ziet. Onderin is een 1.8 nog een stuk soepeler. Koppel komt er eerder en geleidelijker in. Rijdt bijna als een niet-turbo auto. En dat gevoel heb je bij een 1.4 juist wel. Daarom voelt de 1.8 heel anders aan als wat je op papier ziet.

Heb met diverse motoren 1.2-2.0 TSI's gereden (sommige meerdere dagen) en bewust voor de 1.8 toen gekozen. Die gaf nog duidelijk meerwaarde. 2.0 liter TSI gaf weinig tot geen extra meer. Wel overduidelijk een stuk duurder.

Ga niet af op cijfertjes is mijn advies. Ga gewoon rijden. Begrijp mensen toch al niet die een auto kunnen kopen vanaf het papier zonder er maar in gezeten te hebben..
 

apacot

Lid
Ik vond zelf het prijsverschil tussen een 1.4 en 1.8 fors (ook tussen de 1.2 en 1.4) en dat voor alleen de pk's, mocht het koppel wat meer zijn geweest dan had ik het nog aantrekkelijk kunnen vinden om het te doen, in alle 3 gereden en ze rijden alle 3 lekker, ik heb alleen voor mezelf een afweging gemaakt en de 1.4 gekozen
 

Gieliovd

Forumguru
Onder aan de streep moet je gewoon gaan proefrijden. Een beleving van de een is niet die van de ander. Zo irriteer ik me aan het turbogat van de 1.2 maar hoop dat er met de DSG geen issue meer mee is.

Verder is de 1.2 gewoon vloer, soepel, stil en zuinig. Ik had van de week een 1.6TDI mee en wat een herrie, herrie!! In de cabine. Serieus, wat een tractor. Dat viel me vies tegen. Stap je in die 1.2 TSI en dan ben je opeens op pad met een soepel, vlot blok. Het voelt heel lichtvoetig.

Wat wel een verschil is, is de ervaring van trekkracht. 250 Nm net zoals de 1.4 TSI als ik me niet vergis. Dat beviel wel erg goed.

Zo zie je maar, ga eens proef rijden. Ik had de keuze niet, ja met een handbak kon ik de 1.4 rijden, dus ik heb het gewoon gedaan.

Voor jouw beeldvorming, met de handbak, ik ben zonder moeite vrijwel altijd als eerste en snelste weg bij een stoplicht. Natuurlijk, als er een dikke wagen naast je staat ben je zoek.

Ik ben wel vrij kritisch maar de 1.2 stelt niet teleur. En nogmaals, ik denk dat hij met de DSG nog soepeler, krachtiger en sneller wordt.
 

Noord26

Forumguru
Nou mijn ervaring is dat de 1.2Tdi die wat gelopen heeft (zeg 50Dkm+) stiller is als de 1.6Tdi.. In heb begin zijn ze gehorig, maar na en tijdje totaal niet meer.
 

paulus474

Senior Member
Hmmm, heb 90.000 km met een Fabia 1.2 TDI Greenline gereden, maar vind de 1.6 TDI toch echt véél stiller en rustiger.
 

MaRco2

Forumguru
Verder is de 1.2 gewoon vloer, soepel, stil en zuinig. Ik had van de week een 1.6TDI mee en wat een herrie, herrie!! In de cabine. Serieus, wat een tractor. Dat viel me vies tegen. Stap je in die 1.2 TSI en dan ben je opeens op pad met een soepel, vlot blok. Het voelt heel lichtvoetig.

Wat wel een verschil is, is de ervaring van trekkracht. 250 Nm net zoals de 1.4 TSI als ik me niet vergis. Dat beviel wel erg goed.

Zelf er niet mee gereden (had wel gekund), volgens de dealer in Hoogeveen reed de 1.6TDI hetzelfde als de 1.2TSI, die ik overigens heel stil vond (turbogat was jammer, verder ging hij als de brandweer tot onze grote verbazing) en ik had al iets van... geluid en genagel, liever niet.

Blijkbaar toch nog een goede beslissing genomen (ik zat in dubio tussen de TDI en TSI), het verbruik maakt ook niet zo spannend veel uit.

Twee recente multitest van AutoReview gaven aan: HB 1.4TSI 1:15 als testverbruik en Combi 1.6TDI 1:19, ik ben zelf van 1:14 en 1:20 uitgegaan bij mijn berekeningen (en tot op heden zit ik dichter bij de 1:16 dan 1:15 in de praktijk, dus niet via het display).

1.4TSI is dan blijkbaar bijna het verbruik van een TDI met het koppel daarvan en het geluid van een 1.2TSI. Een soort van ideaal compromis.

Wie niet veel hoeft te trekken kan de 1.2TSI ook wat upgraden natuurlijk (JD/TVS).
 

flatron

Actief lid
Volgende week gaan we een proefrit maken. Wel geen combi, die hebben ze momenteel niet in de 1.2tsi versie.
 

MaRco2

Forumguru
In welke regio zit je?

In zowel Hoogeveen als Rotterdam hebben ze een HB 1.2TSI (moet geen probleem zijn dat het geen Combi is) en in Rotterdam ook een verse 1.4TSI Combi (en 1.6TDI Combi) om te kunnen vergelijken.
 

flatron

Actief lid
Regio België ;) We gaan naar Het Skoda Contact Center. Ik denk dat je hier in de garages weinig tsi zal tegen komen.
 

MaRco2

Forumguru
Het lijkt een gloednieuwe te zijn.;)

Gisteren als leenauto een Yeti 1.2TSI gereden, maar ondanks bijna 3.000 km vond ik hem redelijk vlot, maar bijzonder traag (turbogat druk je hem niet snel doorheen) in de hoogste versnellingen, dus sneller terugschakelen.

Beestje woog ook maar liefst 1.240 kg (70 kg meer dan mijn afgeladen en stukken forsere 1.4TSI Octavia Combi), leve het lichte MQB platvorm!

Met de Octavia 1.2TSI had ik dat een stuk minder (wel het turbogat, maar op de snelweg ging hij vlot versnellen).

Dus altijd rijden en vergelijken!
 

doezel

Nieuw lid
Na 4 jaar in een Octavia 1.2 tsi handbak gereden te hebben gaan we nu over naar een Golf 7 1.2 tsi dsg.

Zo goed is dat 1.2 blokje ons bevallen :-)
 

vRS

Actief lid
Heb nu al 3 jaar een OII combi met 1.2 TSI, maar heb nu gekozen voor een 1.4 TSI DSG.
De 1.2 bevalt prima, vlot genoeg om met het verkeer mee te komen, sterker nog, met acceleren is hij behoorlijk vlot. Op de snelweg ook prima, maar even snel inhalen is er niet bij, dan is hij snel buiten adem.
Bepakt en bezakt met 2 kinderen achterin en een vouwwagen erachter is alleen te doen op vlakke wegen, op flink glooiend wegdek of bergen is ehhh...een lichte ramp (mijn mening dan hè)
Dus ook de reden dat ik de 1.4 heb gekozen. Verder vind ik het verbruik wat tegenvallen, maar wijd ik ook wel aan m'n rijstijl en het vele randstad rijden. Kortom, hoef je niet met een caravan de Brennerpas over, gewoon prima die 1.2
 
Bovenaan Onderaan