Skoda Octavia 4 vRS

sitechris

Donateur
Ik vind het wel een mooie auto om eerlijk te zijn. En betaalbaar. Ik zie overigens in de configurator geen audio upgrade?

Rallye

Forumguru
Op de plaatjes die skoda.nl plaatst valt mij de hoogte van de RS iV niet zo op. Op eerdere plaatjes stond de iV veel hoger op zijn wielen.

Fmoon

Forumguru
Is het zo dat als je accu leeg is dat je dan met je 1.4 moet verder tuffen? Ik bedoel dan vooral op vakantie, of laad die bij als je een constante snelheid rijd (dan maakt het niet veel uit of je een 2.0 of 1.4 hebt) en wanneer je vermogen nodig hebt dat die dan het combineert? Heb eigenlijk geen idee hoe het werkt.

Petdrus

Nieuw lid
Zie deze video op Youtube.

0-100 met een volle accu 6.8 sec.
0-100 met een lege accu 6.8 sec.

Voor mij een potentiele opvolger, nog een paar maanden en dan mag ik een nieuwe uitzoeken. Van deze configuratie krijg ik het wel warm :jaja:.

Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Ja alleen weet ik nou nog niet dat als ik de bergen in ga of ik dat dan op een 1.4 torretje moet doen of dat die elektrische motor ondersteund.

coppe218

Senior Member
Je kunt instellen dat je bijvoorbeeld minimaal 30% in de accu houdt. Hij gaat dan eerder via de motor bijladen (met meerverbruik tot gevolg), ook de sportstand ingeschakeld zorgt ervoor dat er meer elektropower beschikbaar blijft. Je hebt dan bijvoorbeeld in de bergen het vermogen nog tot je beschikking. Dit is de theorie. Ik hoop de praktijk van de zomer te kunnen testen met de caravan. (Alhoewel ik bang ben dat we niet naar het buitenland op vakantie gaan.)

coppe218

Senior Member
Dan snap ik je vraag niet helemaal. Ik snap dat je als je de keus hebt liever een 2,0 hebt, maar ik probeer juist uit te leggen dat het vermogen op afroep beschikbaar is, als je dit goed instelt. Precies zoals je wenst. Daarvoor hoef je denk ik de 2 liter niet naar nederland te halen. Voor de overige beleving en lichtvoetigheid van de normale 2 liter RS wel.

iRob1984

Senior Member
Je kan 60 km rijden met de accu? Met een caravan misschien de helft
Als je nu gewoon standaard op brandstof rijdt en in de bergen de accu er bij trekt, of alleen wanneer je bergopwaarts rijdt.
Kan je überhaupt wel via de motor bijladen met een plugin hybrid? Volgens mij niet.
Er zijn hybrides die de accu bijladen door energie op te wekken met remmen, zodat ze bij een snelheid onder de 50 km/h elektrisch kunnen rijden.

coppe218

Senior Member
Jawel hoor. Ik kan (beperkt) de accu opladen tijdens het rijden. Precies zoals ik hierboven beschrijf. Of er voldoende over is tijdens het rijden met een caravan moet ik nog ervaren, maar gisteren even getest en in de sportstand (waar hij ook flink recupeert bij gas-los) kon ik bij een constante snelheid van 120 km/*h ongeveer met 6 kw/100 km laden. (hoe dit precies berekend wordt weet ik niet.). Ervaringen van Passat en Golf GTE rijders (met dezelfde aandrijflijn) zijn zeer positief.

jongetje

Forumguru
Ja alleen weet ik nou nog niet dat als ik de bergen in ga of ik dat dan op een 1.4 torretje moet doen of dat die elektrische motor ondersteund.
Dat zou betekenen dat iedereen met een 1.0 niet naar boven komt? Ik zou persoonlijk niet voor die 2 dagen per jaar dat je met een grote caravan de berg op rijdt geen zwaardere motor nemen... je komt echt wel boven, misschien ben je 10 minuten later op je bestemming.

Fmoon

Forumguru
Sterker nog, ik heb geen eens een caravan. Nee, ik ga meestal elke schoolvakantie wel op vakantie, maar de rest van het jaar is het een boodschappenauto. Maar wil dan wel elke vakantie een beetje genieten, wat opzich nu wel lukt met de Octavia 2.0

Rataplan

Forumguru
En vergeet de mechanische slip differentieel (VAQ) die de RS iV niet heeft.

Mijn vrouw komt thuis met de leen diesel. Prima leenwagen, redelijk in de opties.
Ook leuk om eens “normale” Octavia 4 te ervaren.

‘Weet je dat ‘ie motorisch gelijk is aan onze vorige Octavia?’
‘Echt waar?! Ik wil snel onze RS weer terug!’
Wat kan vermogen snel wennen...

Laatst bewerkt:

Mick

Actief lid

Voor de liefhebbers, zonder plug-in, er komen er een paar naar Nederland, zonder stekker

Fmoon

Forumguru
Ja en dan vragen ze 53k, en dan krijg je stoffen bekleding. Als je hem zelf uit DE haalt scheelt het een hoop geld.

Bovenaan Onderaan