Skoda Octavia My19

HarrieSkoda

Forumguru
Je citeert een stuk tekst uit een post van mij. Ik zie de link tussen citaat en je tekst niet
Heb jij ervaring mee of niet dat het alleen maar storingen geeft?
Tja de naam handrem is discutabel.
MB noemt het een parkeerrem wat wellicht in deze tijd beter is aangezien we de tijd dat de auto nog op een veredelde paardenkoets leek ver voorbij zijn
Oh ja knipperlichten waren vroeger ook gewoon stokjes die uitklapten en inmiddels elektrisch werken
Noem het vooruitgang

Aanknopingspunt om te reageren op een elektronische handrem :D.

Een vergelijking tussen de handmatige richtingaanwijzers naar elektronische en de mechanische handrem naar een elektrische, vind ik wel wat ver gezocht.

Een elektronische handrem is NIET te gebruiken als noodrem als je bedrijfsrem niet meer werkt.

Skotavia3

Senior Member
Je geeft aan dat die dingen alleen maar storingen geven dan vraag ik me af of je er ervaring mee hebt op een VAG product. Ja of nee? Ben benieuwd waar die wijsheid vandaan komt dat die elektronische handremmen alleen maar storingen geven
En voorstellen kan nog altijd in het meet en greet gedeelte :D
Ik lees wel eens wat.
Zelf geen ervaringen met een elektronische handrem.

In de meet en greet gekeken, maar nog niet gelukt om er iets in te kalken.

Flem_nl

Forumguru
Helaas, net de dealer gesproken. MY19 wordt geproduceerd vanaf week 31 en t enige wat er extra opzit is de virtual pedal, verder is een kleur blauw gewijzigd. De 1.5 TSI ipv de 1.4 TSi was al bekend en is nu al te bestellen.

peterhuppertz

Forumguru
En wat is hierbij het verschil met een mechanische handrem volgens jou?!?

Om te beginnen: de elektronische parkeerrem kent maar twee standen: uit en aan.
Verder staat me bij dat de elektronische parkeerrem zich alleen bij stilstand laat bedienen.

Als laatste heb ik ooit zien gebeuren dat een auto met een elektronische handrem niet meer van de handrem af wilde. We hebben behoorlijk zitten zoeken in de handleiding om de noodbediening te vinden.

Ik had een auto met een elektronische handrem, die automatisch aantrok na het stoppen van de motor. Gelukkig kon je dat in het menu uitschakelen; dat voorkomt dat je 's winters verrast wordt door een vastgevroren handrem.
Noem me gerust een ouwe zak... maar geef mij maar gewoon een mechanische handrem. De voordelen van een elektronische ontgaan me geheel, maar de nadelen niet.

HarrieSkoda

Forumguru
En wat is hierbij het verschil met een mechanische handrem volgens jou?!?

Om te beginnen: de elektronische parkeerrem kent maar twee standen: uit en aan.
Verder staat me bij dat de elektronische parkeerrem zich alleen bij stilstand laat bedienen.

Als laatste heb ik ooit zien gebeuren dat een auto met een elektronische handrem niet meer van de handrem af wilde. We hebben behoorlijk zitten zoeken in de handleiding om de noodbediening te vinden.

Ik had een auto met een elektronische handrem, die automatisch aantrok na het stoppen van de motor. Gelukkig kon je dat in het menu uitschakelen; dat voorkomt dat je 's winters verrast wordt door een vastgevroren handrem.
Noem me gerust een ouwe zak... maar geef mij maar gewoon een mechanische handrem. De voordelen van een elektronische ontgaan me geheel, maar de nadelen niet.

Dat dus. En het feit dat je met de mechanische handrem wél (gedoseerd) tot stilstand kunt komen in geval van het weigeren van je bedrijfsrem.

peterhuppertz

Forumguru
Dat is min of meer inherent aan de doseerbaarheid van een traditionele handrem (die meer standen heeft dan alleen uit en aan), en aan het feit dat 'ie het ook doet als de auto niet stilstaat. ;)

hemi24

Forumguru
Ik hoor het wel weer: onbekend maakt onbemind...

Vastvriezen van e-handrem..? Misschien uit een grijs verleden van Peugeots..?

Een modern P-knopje is ondertussen wel een stuk geavanceerder dan zo'n oude trekstok op de middentunnel.

peterhuppertz

Forumguru
Ik hoor het wel weer: onbekend maakt onbemind...

Dat zijn de stemmen in je hoofd die je hoort. Als je even een paar regels had doorgelezen, had je gezien dat ik hiervoor een auto had met zo'n elektrieke parkeerrem. En ik herinner me net dat de Laguna 3 waarin ik een half jaartje gereden heb ook zo'n ding had.

De vastgevroren parkeerrem was overigens een vrij recente Ford. En de elektrieke parkeerrem die er niet af wilde was een Laguna 2.

Zo, dat hebben we dan gehad. Leg me nu eens uit wat het praktische voordeel is van een "modern p-knopje" ten opzichte van een "oude trekstok", want tot nu toe zie ik alleen maar voordelen van de ouderwetse trekstok langskomen.

hemi24

Forumguru
Ga maar eens een tijdje rijden in een moderne VAG-auto met electrische parkeerrem, aangevuld met AutoHOLD. Dat ga je al missen na na het eerste keer starten, of anders bij het eerste de beste verkeerslicht.

peterhuppertz

Forumguru
Ga maar eens een tijdje rijden in een moderne VAG-auto met electrische parkeerrem, aangevuld met AutoHOLD.

Het was geen VAG-auto, maar voor de rest klopt het. Ik mis het geen seconde. Hill hold kan ik zelf (dat moesten wij ouwe zakken kunnen voor ons rijexamen, en ik heb het vijfendertig jaar zonder hill hold gedaan, dus dat is een tweede natuur). En wat bij een verkeerslicht een voordeel is, ontgaat me al helemaal.

Ik vroeg naar praktische voordelen, niet naar verkoperspraat.

peterhuppertz

Forumguru
Kan ik dan met AutoHOLD de voet van de rem halen voor een verkeerslicht?
Bij mijn vorige auto kon ik dat inderdaad. Ik kan met de beste wil van de wereld niet zeggen dat ik dat mis. Het is bepaald niet zo dat je kuitenbijtend hard op die rem moet douwen om de auto op z'n plek te houden.

peterhuppertz

Forumguru
Heu... als je gas geeft gaat 'ie eraf? Zo werkte het bij mij tenminste. :D

(je kunt er dus ook mee door rood rijden. Handig als je in je spiegel een aannemersbus ziet opdoemen die niet van plan is om te stoppen. Heb ik een keer aan de hand gehad, ik ben maar het fietspad opgereden...)

• Leuk
Waarderingen: G.P.

Schmart

Forumguru
Okee, ik noteer: voor MY19 is een modulaire hand/parkeerrem gewenst, waar de klant kan kiezen tussen de stoere oversized mechanische handrem met bewezen reputatie, of het verfijnde nieuwerwetse elektrische knopje met ruimte- en filerijvoordelen.

Simply Clever ;)

Bovenaan Onderaan