Skoda Octavia My19

peterhuppertz

Forumguru
Filerijden is voor watjes die er tegenop zien om om half zes hun bed uit te komen. ;)

Ik *haat* files, en dat deed ik ook al toen ik nog een hold-functie had. :D

En ruimtegebrek? Hoezo ruimtegebrek? Dit is een Skoda. Daar past een universum in. Sterker nog, dat ZIT er ook in. 't Is net een dames-handtas. :maakmegek:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ga maar eens een tijdje rijden in een moderne VAG-auto met electrische parkeerrem, aangevuld met AutoHOLD. Dat ga je al missen na na het eerste keer starten, of anders bij het eerste de beste verkeerslicht.
Heb ik gedaan, 4500km (noodgedwongen), ik heb die elektrische parkeerrem en autohold geen seconde gemist toen ik de trekstok in m'n vertrouwde Octavia weer terug had. Het zal wel de leeftijd zijn of zo, hoewel ik in het algemeen helemaal niet vies ben van iets nieuws. Maar met trekstok hoef ik niet naar de dealer voor een software update voor de parkeerrem, zoals m'n collega met z'n Zafira (en heb ik nou gelezen dat Skoda ook wel eens zo'n terugroepactie heeft gehad, of vergis ik me hierin).
 

Schmart

Forumguru
Filerijden is voor watjes die er tegenop zien om om half zes hun bed uit te komen.

Geen idee waar jij woont, maar als ik half zes uit m'n bed kom, of zelfs dan al op de weg zit, dan kan ik fijn achteraan aansluiten in de file. Mijn post was (volgens mij overduidelijk) bedoeld als ludiek compromis om de discussie weer on topic te krijgen. Je voorkeur t.a.v. de handrem is verder duidelijk. Laten we het weer over MY19 hebben.
 

Horkje

Forumguru
Goed ik zie hier inmiddels drie pagina’s vol geschreven maar weinig nieuwe wensen voor MY19. Dat zegt dan ook wel wat. Eigenlijk.

Als een “betere” Kessy met VCDS te regelen is, dan zou dat voor mij wellicht wel werken. Lijstje voor Antera weer uitbreiden dus. Goede tip van @Schmart !

Wat betreft off-topic handrem, ik reed gisteren in een Rapid als leenauto. De trekstok zat onder de armsteun. Serieus. Wie heeft dat bedacht. Armsteun eerst omhoog om handrem los te maken / aan te trekken......

Los van het kunnen gebruiken van de trekstok in noodsituaties (maar wie weet hoe dan precies met trekstok te handelen?) zie ik geen enkele reden om niet te kiezen voor de automatische parkeerrem. Ook deze kan je uitschakelen als je dat zou willen. Veel voordelen qua gemak (neemt minder ruimte in, nooit meer constant voet op de rem bij stoplicht enz.). Leve de vooruitgang!

Om dan toch maar weer on topic te geraken zou ik in de MY19 graag een andere constructie van de knop van de parkeerrem zien. Nu is dat kuiltje een stof- en kruimelmagneet van jewelste. Dat in combinatie met de pianolak en het zonnetje erop een aardige ergernis. Dat zou net zou goed dezelfde knop voor het automatisch parkeren of instellen sportstand kunnen zijn. Geen enkele noodzaak voor dat kuiltje....
 

Horkje

Forumguru
Trouwens qua file..... ik ga toch zeker niet om half zes mijn bed uit. Ben je gek?

Ik doe het rustig aan. Half negen de kids naar school en dan op het gemak rond een uur of negen de weg op. En wie wat later begint mag ook heus wel wat eerder weg. Zeg uiterlijk vijf uur nog net voor de ergste file.
 

peterhuppertz

Forumguru
Als we dingen als "de constructie van de knop voor de parkeerrem" gaan opnemen als wens, dan zegt dat iets over hoe goed de auto eigenlijk al is. Ik heb me suf zitten piekeren over wat ik anders zou willen, maar kan niks bedenken.

Oja, toch wel. Een mediasysteem dat feitelijk een zelfstandige Android-smart device is. Dus zonder te moeten worden gekoppeld met een Android smartphone om te kunnen navigeren.
ik ga toch zeker niet om half zes mijn bed uit. Ben je gek?
Ja, maar hoe weet jij dat? ;)

Ik ga rond een uur of zeven weg, en vertrek dan als het even kan voor vieren. Als ik om vijf uur wegga, kom ik muurvast te staan.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het zal wel op te lossen zijn geweest met het lezen van de handleiding, maar met de handgeschakelde huur-Passat kwam ik dankzij die elektr(on)ische handrem toch best wel in een irritante situatie terecht. Ik was in Oostenrijk gestopt langs de snelweg, voor een lekkere kop koffie met Sachertorte. Bij terugkomst stond er een andere auto voor me, dus ik moest achteruit wegrijden, terwijl de parkeerplaats iets naar voren afliep. Met de trekstok geen enkel probleem, de ouderwetse "hellingproef" achteruit lukt me wel. Nu dus wel een probleem, auto in z'n achteruit gezet, heel klein beetje gas, koppeling op laten komen, en de auto rolde vooruit, dus heel snel weer op de rem :). Twee keer geprobeerd, wilde niet werken (en ja, hij stond daadwerkelijk in z'n achteruit, het display gaf dat ook netjes aan). Toen maar vrouw en oudste dochter voor de auto gezet om een beetje terug te duwen, met een klein beetje meer gas en de koppeling verder op laten komen lukte het wel.

Ik zal best wat verkeerd gedaan hebben, maar bottom line, als je voor zoiets basaals als een parkeerrem een handleiding nodig hebt is er toch iets grondig mis met het ontwerp of de uitvoering, hoeveel fraaier zo'n knopje dan ook is dan een trekstok (want daar ben ik het wel mee eens). Leve de vooruitgang, dat onderschrijf ik wel, maar niet iedere verandering is vooruitgang. Over die parkeerrem heb ik mixed feelings ...
 

Joh@n

Forumguru
Oja, toch wel. Een mediasysteem dat feitelijk een zelfstandige Android-smart device is. Dus zonder te moeten worden gekoppeld met een Android smartphone om te kunnen navigeren.
Ik denk dat je dat wel kunt vergeten :) Het is veel complexer om al die verschillende systemen te updaten dan 1x een interface te maken die bijvoorbeeld Android Auto support. Op die manier leg je de verantwoordelijkheid ergens anders :)
 

peterhuppertz

Forumguru
Leve de vooruitgang, dat onderschrijf ik wel, maar niet iedere verandering is vooruitgang.

Na je verhaal begrijp ik iets beter wat mijn bezwaar is. Als je, voor het oplossen van een probleem dat eigenlijk nooit echt probleem is geweest, een heleboel complexiteit moet introduceren, kan het zomaar zijn dat je van de regen in de drup raakt. Dat weet elke ontwikkelaar.

Een vergelijkbare situatie, waarbij de wal het schip allang heeft gekeerd:
Vroeger zaten er op een professionele camera drie knoppen die daadwerkelijk invloed hadden op hoe de foto eruit zou gaan zien: de diafragmaring, de sluitertijdenknop, en de scherpstelring. Als je die drie parameters snapte, was je in de lucht.
Op mijn moderne professionele digitale spiegelreflex zitten... ik geloof zeventien knoppen die die drie parameters beïnvloeden... een complex samenstel van controls die een fotograaf die een paar boekjes over fotografie-techniek gelezen had, met drie knoppen net zo goed kon bedienen. Een typisch geval van op hol geslagen automatisering, ingegeven door een afdeling productmarketing.
Leg me nog eens uit wat vooruitgang is, want ik vergeet het steeds. ;)

Ik zal best wat verkeerd gedaan hebben, maar bottom line, als je voor zoiets basaals als een parkeerrem een handleiding nodig hebt is er toch iets grondig mis met het ontwerp of de uitvoering, hoeveel fraaier zo'n knopje dan ook is dan een trekstok (want daar ben ik het wel mee eens).

Overigens was het bij mijn citrus zo dat, vanaf het moment dat ik in het menu de automaat buiten werking had gesteld, ik het knopje kon bedienen als ware het een normale handrem (zij het met slechts twee standen: aan en uit), en ik dus de traditionele hellingproef-truc kon doen.
 

Octifan

Nieuw lid
Per 1-9-2018 is er een aangescherpte euro 6 norm van kracht. Mede onder invloed hiervan wijzigt zich e.e.a. in het motorenaanbod.
Zo wordt waarschijnlijk de 1.8tsi vervangen door de 2.0tsi. Dit is dan de variant met 190pk. Ook in de Kodiaq zal het standaard 2.0tsi blok 190pk gaan leveren. De 1.8tsi heeft een geknepen koppel van 250NM (gelijk aan 1.4tsi en 1.5tsi) en kan als DSG hierdoor de DQ200 gebruiken. De 2.0tsi met meer koppel zal de DQ381 DSG krijgen die meer koppel aankan.
 

Octifan

Nieuw lid
In veel landen (duitsland, tsjechië, slowakije, polen) is de configurator plotseling niet meer beschikbaar. Dit kan m.i. betekenen dat er omgesteld wordt naar mj 2019 zodat we snel meer weten.
 
Bovenaan Onderaan