Het zal wel op te lossen zijn geweest met het lezen van de handleiding, maar met de handgeschakelde huur-Passat kwam ik dankzij die elektr(on)ische handrem toch best wel in een irritante situatie terecht. Ik was in Oostenrijk gestopt langs de snelweg, voor een lekkere kop koffie met Sachertorte. Bij terugkomst stond er een andere auto voor me, dus ik moest achteruit wegrijden, terwijl de parkeerplaats iets naar voren afliep. Met de trekstok geen enkel probleem, de ouderwetse "hellingproef" achteruit lukt me wel. Nu dus wel een probleem, auto in z'n achteruit gezet, heel klein beetje gas, koppeling op laten komen, en de auto rolde vooruit, dus heel snel weer op de rem
. Twee keer geprobeerd, wilde niet werken (en ja, hij stond daadwerkelijk in z'n achteruit, het display gaf dat ook netjes aan). Toen maar vrouw en oudste dochter voor de auto gezet om een beetje terug te duwen, met een klein beetje meer gas en de koppeling verder op laten komen lukte het wel.
Ik zal best wat verkeerd gedaan hebben, maar bottom line, als je voor zoiets basaals als een parkeerrem een handleiding nodig hebt is er toch iets grondig mis met het ontwerp of de uitvoering, hoeveel fraaier zo'n knopje dan ook is dan een trekstok (want daar ben ik het wel mee eens). Leve de vooruitgang, dat onderschrijf ik wel, maar niet iedere verandering is vooruitgang. Over die parkeerrem heb ik mixed feelings ...