Skoda Octavia RS TSI op LPG?

Arco

Forumguru
De vraag voor dit topic is: kan een Skoda Octavia 3 RS TSI probleemloos op LPG omgeschakeld worden?

Er zijn vele vragen rond, hier een antwoord van een LPG-inbouwer. Dit antwoord publiceer ik met zijn goedkeuren integraal op dit forum:

"Alvast bedankt voor uw interesse in onze producten. We bouwen al verschillende jaren de direct ingespoten motoren van de VAG groep op LPG, dit voor zowel de atmosferische als de turbo motoren. Echter zijn de onderlinge kleine verschillen in de motoren met hetzelfde kw en cilinderinhoud enorm, dit vertaald ook de enorme motorcodes. Het kan dus perfect zijn dat wagens van hetzelfde type en motorisatie en bouwjaar een andere motorcode hebben.


Al de ontwikkelde motorcodes rijden perfect op LPG, we hebben ook al verschillende V6 en V8 FSI/TSI motoren probleemloos rijden.

Aangezien een direct ingespoten motor een veel hogere verbrandings temperatuur heeft dan een indirect ingespoten, zijn de kleppen en zittingen steeds verhard. Hierdoor moeten we geen klepsmeersystemen plaatsen. De 4 cilinder motoren met of zonder turbo bouwen wij in voor 2799€ incl btw en 3 jaar garantie. De tank word meestal in de plaats van het reservewiel ingebouwd en de vuller in het originele tankdeurtje, zodat dit discreet is. De systemen zijn steeds voorzien van een led niveau uitlezing. De schakelaar met niveau uitlezing kan geplaatst worden waar de klant dit verkiest (zelfs discreet in de assenbak)

Zeker niet onbelangrijk, na de inbouw is er zeker GEEN vermogensverlies.


Op gebied van garantie zit het bizar in elkaar, enkel de Scoda groep valt nog onder garantie na inbouw de rest verliest zijn garantie (zelfs met dezelfde morcode??). Daarom kunnen wij een volledige garantie van 3 jaar aanbieden, op de volledige motor. Dit kost 255€ voor 3 jaar."

www.lpgderoover.be
 

micky

Forumguru
tja, gas is om op te koken zeg ik altijd, maar goed er zijn genoeg enthousiastelingen. het enige wat ik in Nederland hoor is dat ze geen gas meer willen inbouwen bij nieuwe auto's, door de strenge milieu eisen en dus afstelling van de motoren zou dit meer en meer problemen geven, problemen in mijn omgeving heb ik niet gehoord, maar om eerlijk te zijn ken ik ook niemand meer met een "nieuwere" auto die op gas rijdt.
 

Arco

Forumguru
tja, gas is om op te koken zeg ik altijd, maar goed er zijn genoeg enthousiastelingen. het enige wat ik in Nederland hoor is dat ze geen gas meer willen inbouwen bij nieuwe auto's, door de strenge milieu eisen en dus afstelling van de motoren zou dit meer en meer problemen geven, problemen in mijn omgeving heb ik niet gehoord, maar om eerlijk te zijn ken ik ook niemand meer met een "nieuwere" auto die op gas rijdt.
Inderdaad, LPG is een beetje "een taboe", ook voor mij hoor. Vandaar dat ik eens wil exploreren wat nu objectief de voordelen zijn van LPG. En dan lees ik dat LPG juist milieuvriendelijker is als benzine of diesel en financieel aantrekkelijk vanaf 15.000 km/jaar (meningen variëren daarin, soms nog lager Km). Als het milieuvriendelijk is en financieel voordeliger (met aftrek van de installatie) waarom doen we het dan niet? Das eigenlijk de discussie van deze topic...(als er natuurlijk geen technische motorproblemen door de installatie komen)....
 

micky

Forumguru
@Arco , meer storingen (misschien is onderhoud een betere uitdrukking) en ongeacht wat je verteld wordt, het kost altijd vermogen, er zit gewoon minder energie in LPG...
 

Havana

Forumguru
@Arco , meer storingen (misschien is onderhoud een betere uitdrukking) en ongeacht wat je verteld wordt, het kost altijd vermogen, er zit gewoon minder energie in LPG...

Een belangrijke misvatting is dat de calorische waarde van gas lager is dan die van benzine. Dat is niet zo, de calorische waarde van gas is zelfs veel hoger dan die van benzine (ca. 90 versus ca. 45 MJ/M3, bron). De reden dat je met benzine toch sneller kokend water hebt, is dat de dichtheid van benzine veel hoger is. Dit is ook de reden dat auto's op LPG vaak iets minder zuinig lopen dan op benzine.
 

rudolfi

Forumguru
Collega van me rijdt met een Scirocco 2.0 TFSI al 150.000 km problemloos op LPG.
Tegenwoordig rijden bij ons ook heel veel auto's met TSI motoren op CNG, en daar hoor ik ze niet over klagen.

De tijd dat gas alleen is om te koken is niet meer. Elektrisch is om op te koken, dus voor mij geen batterij auto :D
 

AndreM

Forumguru
Kweet niet of het nog zo is. :)
Maar vroeger was de inruil van een auto op gas stukke lager als een auto op benzine of diesel.

Zelf weet ik niet beter, want ik rij als 29 jaar diesel, maar als ik veel zou rijden zou ik nog steeds voor een diesel gaan omdat deze motoren sterker zijn. :thumbsup:
 

micky

Forumguru
Vind je het gek, vaak werden ze ingeruild als de kop gereviseerd moest worden, dat heb ik ook gedaan met mijn Mercedes 230E op LPG, na 460.000 probleemloze KM (eerst mijn vader, daarna ik) werd het toch tijd om iets aan de kop te gaan doen, dus ingeruild op een 200D, de traagste auto die ik ooit heb gehad :)
 

AndreM

Forumguru
Klopt @micky, die ervaring heb ik ook gehad toen ik in de vorige eeuw van mij prive Golf Diesel een Opel Kadett diesel van de zaak kreeg. Wat was dat ding gevaarlijk traag zeg. :banghead:

Maar als ik naar de diesels van nu kijk, vind ik een diesel prettiger rijden en beter op het gaspedaal reageren als een benzine versie. :thumbsup:
 

Joske

Forumguru
Collega van me rijdt met een Scirocco 2.0 TFSI al 150.000 km problemloos op LPG.
Tegenwoordig rijden bij ons ook heel veel auto's met TSI motoren op CNG, en daar hoor ik ze niet over klagen.

De tijd dat gas alleen is om te koken is niet meer. Elektrisch is om op te koken, dus voor mij geen batterij auto :D
Lpg is absoluut niet hetzelfde als CNG! Dat laatste is aardgas ;)

En de motoren worden hier speciaal fabrieksaf voor voorzien. Lpg is mengsel van butaan en propaan in vloeibare vorm. CNG is gasvormig, belangrijk verschil.
 

Monteurtje

Forumguru
Hoe willen ze dat bij een 2.0 TSI in een Oct III gaan doen met inspuiting? Die motor heeft 8 injectors/verstuivers. 4 injectors (MPI) in het inlaatspruitstuk en 4 verstuivers direct in de cilinderkop. En deze werken onafhankelijk van elkaar en gelijktijdig afhankelijk van belasting, omstandigheden.
 

Havana

Forumguru
"Hoe willen ze dat gaan doen?" is een vraag die vaak gesteld is in het recente verleden. Maar die gekke gasboeren weten toch vaak wel oplossingen te verzinnen. Soms suboptimaal, soms storingsgevoelig, maar vaak werkt 't gewoon.
 

rudolfi

Forumguru
Lpg is absoluut niet hetzelfde als CNG! Dat laatste is aardgas ;)

En de motoren worden hier speciaal fabrieksaf voor voorzien. Lpg is mengsel van butaan en propaan in vloeibare vorm. CNG is gasvormig, belangrijk verschil.

I know. Werk namelijk bij landelijke netbeheerder van het aardgas.:cool:
 

Vlaar032

Senior Member
Ergens iemand op het forum aanwezig met ervaring van 1,2 tsi 86 pk op LPG G3? Er zijn nu Fabia 2's in de aanbieding omdat de nieuwe Fabia 3 uit is. Dan krijg je een nieuwe voorraad auto (de F2 dus) met flinke korting maar in mijn geval zou ik er LPG in moeten laten zetten.
 

peterrapid

Forumguru
TSI met LPG :nono: niet doen hoor zelfs met Amerikaanse nieuwe motoren krijg je altijd het lampje motorstoring die brand wat ergens wel wil zeggen dat er iets niet helemaal correct loopt in de motor. Ik zou het nooit doen, koop een diesel of een CNG wagen die zijn er specifiek voor gebouwd en je hebt garantie van de constructeur.
 

andrehj

Forumguru
Mocht iemand nog overwegen om zijn TSI op LPG om te bouwen: Let er wel op dat je bougies gebruikt die daar tegen kunnen! Hier op Skodacommunity.de staat een topic van iemand waarbij een bougie compleet is weggebrand na slechts 18.000 km. De meest waarschijnlijke oorzaak is hier de LPG-installatie...
 

jonbongoofy

Forumguru
@peterrapid gek verhaal van je. Bij mij is dat lampje nog niet gaan branden. Al die horrorverhalen altijd. Een TSI kan probleemloos op LPG draaien. Neem maar eens contact op met Vogels/Prins en vialle die hebben allen VAG producten als demo auto's met lpg installatie.

Nadeel is alleen het tanken om de 500/550km. En het eens in de zoveel tijd de tank vullen met benzine. Blijft schrikken als je dan moet afrekenen.
 

peterrapid

Forumguru
@jonbongoofy des te beter maar in autokring die ik ken zijn er velen met die verschijnselen maar het is goed om te horen dat er kwalitatieve systemen zijn die geen problemen geven, dus er is hoop dat ik toch eens met een TSI kan rijden zonder me blauw te betalen aan benzine :cheer:
 
Bovenaan Onderaan