Mijn Skoda Octavia 1.4 TSI 110KW loopt perfect op LPG. Systeem Prins VSI 2 DI. De nieuwe TSI met distributierem heeft geharde klepzetels en kleppen.
Als je problemen hebt met een auto op LPG, zal de garage direct beginnen met het LPG-systeem als schuldige aan te wijzen, onverschillig of dit terecht is. Daarnaast is het zo, dat het zoeken naar de oorzaak van een storing bij een LPG-auto veel lastiger, omdat je een dubbel brandstofsysteem hebt, en dus beiden de oorzaak kunnen zijn.
Tenslotte is een auto op LPG moeilijk verkoopbaar: motorrijtuigenbelasting op LPG is een stuk hoger dan op benzine, in combinatie met de vaak hogere km-stand reden waarom ie als occasion moeilijk verkoopbaar is, en weinig opbrengt.
Juist tegenwoordig is een G3 auto extra courant, mensen zoeken daar vaak speciaal naar, het liefst met een lage kmstand, maar dat is een utopie een benzine en zeker een dieselversie met dezelfde hoge kms zijn populair voor de export, zal ik maar zeggen.
Diesels zijn compleet incourant de laatste jaren, particulieren willen die niet meer (en zeker niet de geknepen spaardieseltjes).
Cordoba, de inbouw kan je in een andere klasse brengen dat is correct. Maar LPG G3 (+ aardgas) zijn echt goedkoper dan diesel in de houderschapsbelasting. En Ja de oude LPG installaties (niet G3) zijn het duurst. Maar mijn beperkte kennis is dat de nieuwe systemen voor nieuwe motoren aan de eisen van G3 voldoen
Alle auto's (niet alleen de LPG installatie moest een G3 installatie zijn, maar de auto's moesten ooit ook aan de 11.1994, dus al ruim 20 jaar geleden, eisen voldoen) van nu hebben de lagere G3 mogelijkheden, als ze er technisch maar geschikt voor zijn.
Gek genoeg zie je in België en Duitsland veel auto's op LPG rijden die hier als NOT DONE voor LPG staan.
Een goede indicatie is te zien in de toepassinglijst bij Vialle op internet (wel of geen garantie verhaal).
Mijn vorige auto, 2010 Outlander 2.4 Mivec, bleek achteraf geen geschikte cilinderkop te hebben (werd me even niet verteld...) en bij elke beurt was het klepspelingcontrole (officieel stellen) en nieuwe bougies (plm. 30.000 km, vaker LPG bougies gebruiken was goedkoper dan iets langer doen met dure platina exemplaren) en in de praktijk elke 70.000 km stellen (busjes vervangen/afdraaien) t.w.v. € 300 bij de LPG specialist, de dealer durfde het niet aan.
De normale lage onderhoudskosten verdubbelden gewoon en met als kers op de taart... een cilinderkoprevisie van 2500 euro (zal wel met een nieuwe kettingset te maken hebben) in het vooruitzicht.
Dus na een kleine 200.000 km (in 3.5 jaar) heb ik hem maar ingeruild, voor export.... rijdt nu alweer ruim 3 jaar nog altijd in Nederland rond.
De Octavia is met Vialle LPDi leverbaar en blijkbaar erg geschikt. Maar het omslagpunt?
Tja, ik heb het maar zo gelaten, zeker met het belachelijke lage verbruik (1:18/19) van de 1.4TSI in de praktijk op lange afstand.
En met 60.000 km/jaar was een 2.0TDI niet goedkoper dan de benzine.
Uiteindelijk een nog juistere keuze geweest... nu maak ik door een extra (lichte vracht) trekbuffel nog maar goed 10.000 km per jaar (dit jaar tot op heden exact 10.000 km gereden!).
Vroeger had ik alweer een nieuwe daily gehad, nu nog maar iets meer dan de helft gereden van toen en kan dus mooi nog heel wat jaartjes verder.