Skoda Octavia RS TSI op LPG?

Arco

Forumguru
@Arco over welk systeem hebben we het hier eigenlijk?
Alle info die ik had via mail, heb ik hier op het forum gezet.
Het is me niet duidelijk welk systeem juist.
Wat iedereen wil is de auto fijnloos op LPG te laten draaien zonder problemen.
Ik moet zeggen dat ik nog altijd niet overtuigd ben dat dit wel zou lukken.
Ik krijg geen duidelijk antwoord of dit met de TSI motoren en specifiek RS allemaal perfect zou lopen.
Dus ga ik het maar niet doen denk ik...bang om de boel in de soep te laten draaien...
 
Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
@Arco de mail die je geplaatst hebt blinkt niet uit in duidelijkheid. Ik weet niet waar je woont maar in het noorden en midden van het land zou ik eens kijken bij boertien autogas. Ik heb in eerste instantie contact opgenomen met de fabrikanten. Die kunnen vertellen of ze een systeem hebben voor je auto. Is er een vrijgegeven systeem zal je auto er ook prima op draaien. Met Prins had ik het fijnste contact. Geven precies aan wat het verschil is in de leverbare systemen zodat je zelf de keuze kunt maken (volledig lpg zonder benzine of met een paar % benzine inspuiting wat honderden euro's goedkoper is in aanschaf) Hun zullen je daarna door kunnen verwijzen naar een goed inbouwstation.
 

Arco

Forumguru
@Arco de mail die je geplaatst hebt blinkt niet uit in duidelijkheid. Ik weet niet waar je woont maar in het noorden en midden van het land zou ik eens kijken bij boertien autogas. Ik heb in eerste instantie contact opgenomen met de fabrikanten. Die kunnen vertellen of ze een systeem hebben voor je auto. Is er een vrijgegeven systeem zal je auto er ook prima op draaien. Met Prins had ik het fijnste contact. Geven precies aan wat het verschil is in de leverbare systemen zodat je zelf de keuze kunt maken (volledig lpg zonder benzine of met een paar % benzine inspuiting wat honderden euro's goedkoper is in aanschaf) Hun zullen je daarna door kunnen verwijzen naar een goed inbouwstation.
Bedankt voor de info! Ik vond het inderdaad ook geen duidelijk antwoord...
 
Mijn Skoda Octavia 1.4 TSI 110KW loopt perfect op LPG. Systeem Prins VSI 2 DI. De nieuwe TSI met distributierem heeft geharde klepzetels en kleppen.
 

Cordoba

Forumguru
Als je problemen hebt met een auto op LPG, zal de garage direct beginnen met het LPG-systeem als schuldige aan te wijzen, onverschillig of dit terecht is. Daarnaast is het zo, dat het zoeken naar de oorzaak van een storing bij een LPG-auto veel lastiger, omdat je een dubbel brandstofsysteem hebt, en dus beiden de oorzaak kunnen zijn.

Tenslotte is een auto op LPG moeilijk verkoopbaar: motorrijtuigenbelasting op LPG is een stuk hoger dan op benzine, in combinatie met de vaak hogere km-stand reden waarom ie als occasion moeilijk verkoopbaar is, en weinig opbrengt.
 

jonbongoofy

Forumguru
@Cordoba dat van die schuld valt tot nog toe heel erg mee (althans de problemen die ik heb gehad lost de dealer keurig op, laat voordien eerst de oorzaak lpg uitsluiten door lpg specialist) wat betreft verkoop heb je gelijk. Laatste keer hoorde ik (bij Skoda dealer) TSI & Dsg is al lastig, lpg maakte dat hij meteen naar de handel zou gaan, toen ik vroeg wat er voor verschil in zat als geen lpg dan +/- 2000 meer. Ik heb dus besloten gewoon door te rijden :jaja:
 

Greenarctic

Donateur
Goedemiddag, ik heb 234000 km waarvan 227000 op LPG. Ik heb Vialle, want die was op dat moment beschikbaar. Prins had hem nog niet. Nu wel. De LPG installatie heeft in de eerste 50000 km verschillende problemen gehad. Niet mechanisch enkel programmatuur. Sindsdien geen problemen met de LPG installatie. Je hebt aan de hogedruksystemen van de LPG installatie zelf geen periodiek onderhoud, zoals bij de oude systemen.Ik rij volledig op LPG.

Wat wel problemen gaf waren de bougiekabels, in eerste instantie werden de ontstekingsproblemen door de Skoda garage afgewenteld op de LPG installatie. Zie opmerking Cordoba. Maar de LPG inbouwer, ANWB wegenwacht en mijn nieuwe garage gaven ieder aan dat dat een probleem is bij VAG. Die vervang ik nu bij 60000 km zelf en dat geeft ook geen problemen meer.

En kort geleden had ik ontstekingsproblemen maar toen bleek dat het zelfstellend vermogen van de kleppen van de 3e cilinder niet meer werkte. In eerste instantie dacht de garage aan een zuigerveer, want bij het kijken in de cilinderruimte zagen de zuiger, cilinderwand en kleppen er goed uit en met de motor op temperatuur was er geen probleem.

Na demontage was het geen zuigerveer, het bleek dus in het zelfstellen te zitten. Commentaar garagehouder, heeft niets met LPG te maken. Motorblok is verder goed geen andere slijtage, kleppen zelf in goed conditie. Gewoon pech, je kunt ook minder kilometers rijden...Droog er achter aan voordeel is wel dat het 8 klepper is en geen 16 klepper...Ben nog steeds van plan 500.000 km te rijden en mijn garagehouder zegt dat dat mogelijk is.

Zou ik het weer doen, LPG inbouwen? Zeker weten maar dan wel Prins en geen Vialle, en met een goede inbouwer die kennis van zaken heeft, mijn inbouwer zou nu Prins adviseren. Bij dit soort motoren gaat het nog meer om de programmatuur van het motormanagement dan om de harde techniek. De aanschafprijs met de aanvullende garantie was fors, 3000 euro. Maar na 1 jaar waren die kosten er al uit. Voor een RS zal dat hoger uitvallen omdat daar meer aanpassingen nodig zijn. En als je een van de eerste bent kun je de "lol" hebben net als ik dat de afstemming nog niet helemaal op orde is. Maar als de fabrikant en inbouwer een goede relatie hebben is dat meestal ook snel opgelost.

Cordoba, het zijn LPG G3 systemen en die zijn duurder dan benzine maar nog een stuk goedkoper dan diesel in de houderschapsbelasting. Bij de citigo´s op LPG blijkt dat de kosten snel terug te verdienen zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@jonbongoofy In het geval van jouw dealer valt het dan mee, maar je ziet wel vaak dat garages de schuld bij de LPG-installatie leggen, omdat ze daar weinig kennis van hebben, en het zo lekker makkelijk afschuift. Als je vooraf al via LPG-specialist dat als oorzaak uitsluit, is de kans dat men alsnog naar de LPG-installatie wijst een stuk kleiner.

@Greenarctic Extra gewicht dat je toegewezen krijgt, bij LPG is ook belangrijk voor de motorrijtuigenbelasting, en die regels worden om de haverklap veranderd. In het verleden werd LPG lager belast vanwege 'schone' brandstof, tegenwoordig wordt LPG extra belast omdat er door technische beperkingen geen extra accijnzen op LPG brandstof geheven kan worden.
 

Greenarctic

Donateur
Cordoba, de inbouw kan je in een andere klasse brengen dat is correct. Maar LPG G3 (+ aardgas) zijn echt goedkoper dan diesel in de houderschapsbelasting. En Ja de oude LPG installaties (niet G3) zijn het duurst. Maar mijn beperkte kennis is dat de nieuwe systemen voor nieuwe motoren aan de eisen van G3 voldoen
 

Cordoba

Forumguru
@Greenarctic met name het gewicht van de tank wordt steeds anders bepaald, in het verleden ging het om de tank die gemonteerd was en voor bepaald percentage gevuld moest zijn om gewicht te bepalen, later is dat steeds meer een 'papieren weging' geworden, en ik geloof dat er tegenwoordig een standaard gewicht wordt bijgeteld, zonder dat gekeken wordt wat de installatie (incl. tank) nu echt weegt, alleen hoe schoon de installatie is, heeft dan nog weer invloed. Tegenwoordig maakt het dus niet uit of je een 25 liter of een 80 liter tank monteert, je krijgt hetzelfde extra gewicht toegewezen.
 
Beste Forumleden,

@jonbongoofy, ik heb nu 25000 km op lpg gereden. (de eerste 5000 km op benzine) Het verbruik varieert van 1 op 11 tot 1:13,5. Gemiddeld zo,n 1:12.

@Cordoba, de motorrijtuigenbelasting van een LPG G3 installatie is niet veel hoger dan benzine. Ik betaal 58 euro meer om de 3 maanden. Bij een diesel betaal je 156 euro meer dan bij een benzine om de 3 maanden. Dat is een aanzienlijk verschil tussen LPG en diesel. (zelfde gewichtsklasse)

Voor garantie ben ik niet zo bang. Vanwege het simpele feit dat de LPG installatie volgens de master-slave principe werkt. (ECU) Als ik op benzine overschakel staat de LPG installatie geheel uitgeschakeld. De originele benzine injectoren worden dan gebruikt. Overigens start de auto wel op benzine. Speciaal hiervoor gekozen vanwege de betrouwbaarheid van het systeem. Het is een zeer doorontwikkeld systeem van Prins.

Of de inruilprijs minder wordt heb ik mijn twijfels over. Een auto die meer dan 200K heeft gedraaid is in principe al bijna afgeschreven. Of die nu op benzine of LPG rijd maakt niet zoveel uit. Wat belangrijk is op LPG, is of de cilinderkop geschikt is. In het geval van de TSI ja. Geharde kleppen en zetels. Zelf-stellende kleppen. Uiteraard onderhoud en rijstijl speelt ook een belangrijke rol.

Ik bespaar ongeveer 1500 euro per jaar. In pakweg 20 maanden is installatie terug verdient. Daarna is het besparen. Zelfs bij de dealer voor onderhoud. Ik neem mijn eigen motor olie mee. Interieurfilter airco vervang ik ook zelf. Dealer doet er niet moeilijk over. Ik heb 4 jaar tot max 100.000 km garantie.
 

MaRco2

Forumguru
Mijn Skoda Octavia 1.4 TSI 110KW loopt perfect op LPG. Systeem Prins VSI 2 DI. De nieuwe TSI met distributierem heeft geharde klepzetels en kleppen.

:thumbsup::thumbsup:

Als je problemen hebt met een auto op LPG, zal de garage direct beginnen met het LPG-systeem als schuldige aan te wijzen, onverschillig of dit terecht is. Daarnaast is het zo, dat het zoeken naar de oorzaak van een storing bij een LPG-auto veel lastiger, omdat je een dubbel brandstofsysteem hebt, en dus beiden de oorzaak kunnen zijn.

Tenslotte is een auto op LPG moeilijk verkoopbaar: motorrijtuigenbelasting op LPG is een stuk hoger dan op benzine, in combinatie met de vaak hogere km-stand reden waarom ie als occasion moeilijk verkoopbaar is, en weinig opbrengt.

Juist tegenwoordig is een G3 auto extra courant, mensen zoeken daar vaak speciaal naar, het liefst met een lage kmstand, maar dat is een utopie een benzine en zeker een dieselversie met dezelfde hoge kms zijn populair voor de export, zal ik maar zeggen.

Diesels zijn compleet incourant de laatste jaren, particulieren willen die niet meer (en zeker niet de geknepen spaardieseltjes).



Cordoba, de inbouw kan je in een andere klasse brengen dat is correct. Maar LPG G3 (+ aardgas) zijn echt goedkoper dan diesel in de houderschapsbelasting. En Ja de oude LPG installaties (niet G3) zijn het duurst. Maar mijn beperkte kennis is dat de nieuwe systemen voor nieuwe motoren aan de eisen van G3 voldoen

Alle auto's (niet alleen de LPG installatie moest een G3 installatie zijn, maar de auto's moesten ooit ook aan de 11.1994, dus al ruim 20 jaar geleden, eisen voldoen) van nu hebben de lagere G3 mogelijkheden, als ze er technisch maar geschikt voor zijn.

Gek genoeg zie je in België en Duitsland veel auto's op LPG rijden die hier als NOT DONE voor LPG staan.

Een goede indicatie is te zien in de toepassinglijst bij Vialle op internet (wel of geen garantie verhaal).

Mijn vorige auto, 2010 Outlander 2.4 Mivec, bleek achteraf geen geschikte cilinderkop te hebben (werd me even niet verteld...) en bij elke beurt was het klepspelingcontrole (officieel stellen) en nieuwe bougies (plm. 30.000 km, vaker LPG bougies gebruiken was goedkoper dan iets langer doen met dure platina exemplaren) en in de praktijk elke 70.000 km stellen (busjes vervangen/afdraaien) t.w.v. € 300 bij de LPG specialist, de dealer durfde het niet aan.

De normale lage onderhoudskosten verdubbelden gewoon en met als kers op de taart... een cilinderkoprevisie van 2500 euro (zal wel met een nieuwe kettingset te maken hebben) in het vooruitzicht.

Dus na een kleine 200.000 km (in 3.5 jaar) heb ik hem maar ingeruild, voor export.... rijdt nu alweer ruim 3 jaar nog altijd in Nederland rond.


De Octavia is met Vialle LPDi leverbaar en blijkbaar erg geschikt. Maar het omslagpunt?

Tja, ik heb het maar zo gelaten, zeker met het belachelijke lage verbruik (1:18/19) van de 1.4TSI in de praktijk op lange afstand.
En met 60.000 km/jaar was een 2.0TDI niet goedkoper dan de benzine.

Uiteindelijk een nog juistere keuze geweest... nu maak ik door een extra (lichte vracht) trekbuffel nog maar goed 10.000 km per jaar (dit jaar tot op heden exact 10.000 km gereden!).

Vroeger had ik alweer een nieuwe daily gehad, nu nog maar iets meer dan de helft gereden van toen en kan dus mooi nog heel wat jaartjes verder.:D:D:D:yeah::yeah::yeah:
 

jonbongoofy

Forumguru
@MaRco2 wat betreft Duitsland is dat niet zo gek, prijs van lpg is daar laatste tijd laag, verkrijgbaarheid goed en als kers op de taart betaal je niets extra aan wegenbelasting. Sterker nog omdat je milieu vriendelijker onderweg bent zit er vaak zelfs een korting in. Daar kunnen ze bij ons een voorbeeld aan nemen, weet zeker dat er dan velen een lpg installatie erin zetten :jaja:
 
MaRco 2 schreef: zeker met het belachelijke lage verbruik (1:18/19) van de 1.4TSI in de praktijk op lange afstand.

Dat is bijzonder zuinig. Bij de Adac test geeft deze een verbruik van 7,0 l op 100 km. Maar dan wel bij 130 km/u.


Als de cilinderkop niet geschikt is, dan beter geen LPG nemen. De Prins LPG installatie zelf is nagenoeg onderhoudsvrij. Af en toe de gas-filter laten vervangen. eerst keer na 25000 km en dan om de 75000 km. Ook de bougies wat eerder vervangen die ik zelf inkoop. (kies indien mogelijk altijd NGK)
Skoda rekent 125 euro voor het vervangen van 4 bougies. Koop deze bougies in voor 40 euro per 4 stuks.

Uiteraard moet je wel wat km rijden. Heb het nog even nagekeken. Prijs LPG installatie 2095 euro bij Agit. Ik dacht 20 maanden terug verdientijd, maar dit is al binnen 17 a 18 maanden. Binnen anderhalf jaar. Wel bij 28500 km/per jaar.

Er is trouwens nog iemand op dit forum die met een Skoda Yeti 1.4 TSI rijdt op een Prins LPG installatie.
 
Bovenaan Onderaan