Skoda Octavia RS TSI op LPG?

Noord26

Forumguru
MaRco 2 schreef: zeker met het belachelijke lage verbruik (1:18/19) van de 1.4TSI in de praktijk op lange afstand.

Dat is bijzonder zuinig. Bij de Adac test geeft deze een verbruik van 7,0 l op 100 km. Maar dan wel bij 130 km/u.


Als de cilinderkop niet geschikt is, dan beter geen LPG nemen. De Prins LPG installatie zelf is nagenoeg onderhoudsvrij. Af en toe de gas-filter laten vervangen. eerst keer na 25000 km en dan om de 75000 km. Ook de bougies wat eerder vervangen die ik zelf inkoop. (kies indien mogelijk altijd NGK)
Skoda rekent 125 euro voor het vervangen van 4 bougies. Koop deze bougies in voor 40 euro per 4 stuks.

Uiteraard moet je wel wat km rijden. Heb het nog even nagekeken. Prijs LPG installatie 2095 euro bij Agit. Ik dacht 20 maanden terug verdientijd, maar dit is al binnen 17 a 18 maanden. Binnen anderhalf jaar. Wel bij 28500 km/per jaar.

Er is trouwens nog iemand op dit forum die met een Skoda Yeti 1.4 TSI rijdt op een Prins LPG installatie.

Vergeet bij de terug verdien tijd niet dat een 2e hands auto met LPG installatie minder voor terug gegeven wordt. Dus je hebt meer afschrijving als alleen de extra kosten van de LPG installatie. ;)
 
Noord26, dat betwijfel ik...Er is juist vraag naar LPG maar het is er bijna niet. Occasions van pakweg van 5 jaar oud met LPG G3.

2x Seat Ibiza , 1x benzine, 1 x LPG uit 2011 allebei net geen 8000 euro.
2x Ford Focus 1.6 150 PK uit 2012 tussen de 80.000 en 90.000 km.. benzine en LPG allebei net geen 15000 euro. Aan de occasionprijzen is het niet te zien..
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Noord26, dat betwijfel ik...Er is juist vraag naar LPG maar het is er bijna niet. Occasions van pakweg van 5 jaar oud met LPG G3.

2x Seat Ibiza , 1x benzine, 1 x LPG uit 2011 allebei net geen 8000 euro.
2x Ford Focus 1.6 150 PK uit 2012 tussen de 80.000 en 90.000 km.. benzine en LPG allebei net geen 15000 euro. Aan de occasionprijzen is het niet te zien..
Wat men vraagt voor een occasion is heel iets anders als inruilprijs.
 

micky

Forumguru
Voor garantie ben ik niet zo bang. Vanwege het simpele feit dat de LPG installatie volgens de master-slave principe werkt. (ECU) Als ik op benzine overschakel staat de LPG installatie geheel uitgeschakeld. De originele benzine injectoren worden dan gebruikt. Overigens start de auto wel op benzine. Speciaal hiervoor gekozen vanwege de betrouwbaarheid van het systeem. Het is een zeer doorontwikkeld systeem van Prins.

Het voor jou "simpele feit" is voor de dealer/importeur niet zo simpel, stel je hebt een te hoog olieverbruik, jij gaat naar de dealer, die zegt: "sorry, geen garantie, oorzaak is namelijk rijden op LPG" succes dan maar, met het bewijzen dat het daar niet aan ligt ;)
 

jonbongoofy

Forumguru
Het voor jou "simpele feit" is voor de dealer/importeur niet zo simpel, stel je hebt een te hoog olieverbruik, jij gaat naar de dealer, die zegt: "sorry, geen garantie, oorzaak is namelijk rijden op LPG" succes dan maar, met het bewijzen dat het daar niet aan ligt ;)

Mocht iemand gaan procederen is het in dit specifieke geval niet zo simpel voor VW om die redenatie op te gaan hangen. Ook de rechter van tegenwoordig gebruikt google ;) Komt bij dat coulance op dat gebied ook bij niet lpg bedroevend is.
 
Beste micky, olieverbruik heeft niet zo veel met LPG of benzine te maken. Motor op lpg wordt iets warmer dus misschien iets meer verdamping van olie. Olieverbruik heeft vaak andere oorzaken zoals slijtage. Of producteigenschap van motor. De TSI gebruikt vaak wel wat olie. Vooral de oudere exemplaren..

5W30 LL 1 liter op 10.000 km. 5W40 halveert naar 0,5 liter per 10.000. Ik ververs overigens iedere 15000 km. Longlife of niet.
 
Bovenaan Onderaan