Skoda onderhoud zelf doen?

gehaktbal

Forumguru
Bij mijn ouwe Lexus uit 1999 was dat ook al zo. Hoewel je daar het brandstoffilter wel los kon nemen van de pomp, nadat je het geheel gedemonteerd had.

ertromp

Forumguru
Zou leuk zijn als je jezelf voorstelt in de Meet en greet en dan weten we ook wat voor een O3 je hebt :)
Moderne auto's hebben een filter die geïntegreerd zit in de benzine pomp.

skodafora

Actief lid
Carrec Technocenter van klokje rond Autoweek vraagt €820,73 Inclusief BTW voor een grote onderhoudsbeurt van mijn Skoda Octavia. Ik schrok me een hoedje toen ik de offerte zag :LOL:.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-03-22 215210.png
    Schermafbeelding 2024-03-22 215210.png
    82,5 KB · Weergaven: 49

Arjan1985

Forumguru
Paar weken geleden filmpje gezien waar iemand wel dat filter die in de benzine tank zit heeft schoon gemaakt. Banken gedemonteerd en zo kon hij erbij. Was veel werk maar interessant om te zien. (Maar wellicht overbodig)

Tees

Donateur
Weer wat geleerd :)

Is dat alleen bij O3 zo of bij de meeste auto's?
Verschilt, ook bij VAG autos: in m'n F1 en O2 zat een pijp-brandstoffilter in de aanvoerleiding naar voren toe. Was makkelijk benaderbaar van onderen en zo te vervangen. Heb dat bij beide autos ook gedaan na zo'n 120-140k km. De kosten zijn t niet als je t zelf kan. Of t veel uitmaakt, tsja, in de toekomst kijken kan niemand ;)

Maar tegenwoordig zitten die idd verder geïntegreerd, dus zou ik de moeite niet nemen.

ertromp

Forumguru
Lekker Economy zeg zo'n officiële dealer :nailbiting:

Zie alleen al het interieurfilter vervangen € 72,- ex BTW (€87,12 incl. BTW)

Filter (actiefkool) is 17,70 incl. BTW. Dus montage is € 69,42

Montage is ca. 10 min. Dus je betaalt een uurloon van ...................................................... € 416,52

Er mag best wat winst gemaakt worden en natuurlijk moet het oude filter bij het afval maar dit is toch buiten proporties voor iets wat een ieder zelf kan doen. Als particulier eigenaar ga je toch echt niet naar de dealer garage voor je onderhoud.

gehaktbal

Forumguru
Ik ben vooral verbaasd bij het prijsverschil met de universele garage van Joep... jeetjemineetje gewoon bijna het dubbele voor (op het eerste gezicht) dezelfde werkzaamheden. Had die prijzen juist precies andersom verwacht.

ertromp

Forumguru
Inderdaad dat ook nog eens en dan zie je hoeveel de officiële dealer nog teveel uit je zak klopt

ertromp

Forumguru
Ik ben vooral verbaasd bij het prijsverschil met de universele garage van Joep... jeetjemineetje gewoon bijna het dubbele voor (op het eerste gezicht) dezelfde werkzaamheden. Had die prijzen juist precies andersom verwacht.
Zit nog te kijken maar geen juist vergelijk.
De universeel garage doet ook bougies, motor luchtfilter en de bougies.

gehaktbal

Forumguru
Scherp gezien! had er zelf maar vluchtig doorheen gekeken.

Maar... als ik dan uit de losse pols grof schat met garagetarieven:
bougies: 120 euro
Motor luchtfilter: 90 euro

Dan is de dealer met 210 euro er bovenop nog steeds goedkoper. Dat klopt in mijn ogen nog altijd niet :-)

ertromp

Forumguru
Ik denk dat je dan wel een heel losse pols hebt. :LOL: Het interieur filter kost bij die universeel ca. €60 dat is €12 goedkoper dan bij de stealert. Ook olie verversen is aanmerkelijk goedkoper dan bij de stealert.
Je zult toch echt die werkzaamheden dan ook bij zo'n fijne dealer moeten opvragen

Pietjepuk12

Nieuw lid
Heb me voorbereid om zelf een servicebeurt uit te voeren volgende week.
Via via kon ik bij de hobbyclub van mijn oude werkgever terecht met een auto afdeling (hefbrug, smeerkuilen). Deskundige aanwezig.
Datum /tijd geprikt!

Gisteren even ruitensproeier vloeistof bijgevuld en toen viel mij de sticker op op het luchtfilterdeksel "Remolie vervangen: 2024/04"
Eens kijken of de hobbyclub hier ook mee kan helpen/ hulpmiddelen voor heeft.

Weet iemand wat de voorgeschreven remolie is voor Skoda O 3 1.5 TSI EVO?
Wat voor hoeveelheid zou je bij vervanging nodig zijn?

ertromp

Forumguru
Je moet een DOT 4 remvloeistof er door heen halen.
Je hebt ongeveer 1,2 liter nodig. Kun je met een zogenaamde remontluchter zelf verversen die remolie

Pietjepuk12

Nieuw lid
Ah ok dank voor je snelle reactie. Ga ik daar even naar kijken.
Als ik nl bij Winparts kijk voor deze auto, dan krijg ik een waslijst aan merken en specs

Bovenaan Onderaan