Skoda Pon oplossing kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II

Kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II oplossen door gaten boren in de bodemplaat?


  • Totaal aantal stemmers
    11

w.r.

Lid
Ondergetekende heeft last van een klak aan de rechter voorzijde en kraken ter hoogte van de rechter achter schokbreker, bij het overgaan van verkeersdrempels

Nou stelt Skoda althans Pon in samen werking met de Hegeman groep voor gaten te boren in mijn bodemplaat

Ondergetekende is het niet eens met de voorgestelde oplossing maar afgezien daarvan roept de problematiek en de voorgestelde oplossing de volgende vragen op

Is bij enige andere Fabia II met kraken en klakken ter hoogte van de schokbrekers deze oplossing van gaten boren in de bodemplaat eerder toegepast

Hoeveel gaten werden in de bodem plaat geboord, op welke plaatsen en met welke diameter

Vormt ondergetekende indien de oplossing niet elders toegepast is daarmede een proefkonijn

Hoe verhoudt de type goedkeuring zich met het extra boren van gaten in de bodem plaat

Hebben andere ook last van kraken en of klakken, wat was de diagnose en de oplossing
 

Fabra

Ex-lid
Nouja zeg..
Bij mijne FII (2011) ook heel soms ''last'' van.
Ik denk dan dat het bij mij de stand-verandering van de veer in de onderste en/of bovenste veerschotel is..

Maar gaten boren... hebben ze nog gezegd hoe ze denken dat dit de oplossing kan zijn..?
 

erik2907

Actief lid
Sinds kort heb ik last van hetzelfde probleem. Ben benieuwd of dit onder de terugroepacties gaat vallen omdat mijn garantie verlopen is. Tot op dit moment heb ik nog geen actie ondernomen.

Ben dan ook benieuwd naar de oplossing, eventueel in een PM.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Geen last van; auto is nog vrij nieuw (13 000 km) en vraag me ook af in hoeverre Eibach verlaging hierop van invloed kan zijn.
Overigens doet de poll bij mij de methodologische haren ten berge rijzen. Dit kan echt niet; een questionnaire beperken tot twee willekeurige en ook nog eens extreem gestelde uitspraken.
 

w.r.

Lid
Ik kon keuze 1 en keuze 2 invullen en om eerlijk te zijn zag ik daardoor geen andere keuze mogelijkheden

Wat betreft de vraag hoe het gaten boren een oplossing zou zijn liet men zich bij Hegeman niet uit

Feedback naar pon werd door Hegeman geweigerd

Contact met Pon waarin ik aangaf dat ik het niet eens was met de voorgestelde oplossing leidde tot een psychologisch spelletje van Pon waarin mij te kennen werd gegeven wat ik wel en niet te doen had en het op de hoorn neergooien door Pon
 

Vlaar032

Senior Member
In de winter kraken karren altijd wat meer, toch? Ik hoor ook wel ns wat kraken bij mijn bejaarde Fabia. Gewoon doorrijden, m'n chinese RNS-510-kopie harder zetten met een leuk YouTube filmpje van de Poolse dames :ot:van het Eurovisie-Songfestival en het stoort niet meer. :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind het toch wel een wat vreemd verhaal, eerlijk gezegd. Maar dat kan uiteraard liggen aan ontbrekende informatie. Anyhow, als ik me probeer voor te stellen wat het scenario zou zijn, wanneer ik met een dergelijk probleem zou worden geconfronteerd, zie ik dat als volgt voor me. De dealer/PON komt met dit voorstel en dan neem ik aan dat dat vergezeld gaat van enige uitleg. Zoals over de reden voor deze keuze, of iets dergelijks vaker wordt gedaan, wat het precies voorstelt (grote van de gaten, hoeveelheid en locatie) en of het verder nog enig kwaad kan. Wanneer men mij slechts de oplossing aan de hand zou doen, zonder enige tekst en uitleg, zou ik daar zelf om verzoeken. Dus dit bevreemdt me in het verhaal.
 

erik2907

Actief lid
Ik heb bij Hegemann vorig jaar na een garantieclaim zelfs een 'pro forma' rekening gekregen zodat ik deze kan toevoegen aan de autohistorie mocht ik mijn auto particulier verkopen. Daarnaast is het ook een 'bewijs' mocht het gerepareerde deel (EGR) wederom defect gaan dat deze nog niet zo oud is maar al eerder is vervangen.
Kan mij dan ook niet voorstellen dat Hegemann geen uitleg geeft over het hoe en waarom de gaten geboord worden en wat dat bijdraagt aan de oplossing.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik snap het wel hoor... waarom gaten boren het probleem oplost...
Als je maar genoeg gaten boort, wordt de auto vanzelf lichter; ergo minder afgeveerde massa, lagere belasting van de aardbevingsveren, kortom, minder gekraak.
Lijkt wel een Groningse oplossing. :maakmegek:

Maar ff sereneus; het is wel een erg vreemd verhaal... :pieker:
 

Berry1912

Forumguru
Ik zou een paar nieuwe draagarm rubbers nemen dat zal al een stuk helpen. Zijn nu eenmaal niet een van de beste uitvoeringen die vag gebruikt.
 

EdZ

Donateur
Dat kraken en klakken rechtsvoor hoor ik ook als de auto koud is. Het lijkt te gebeuren sinds de nieuwe wintervelgen eronder zitten, maar dat was ook precies toen het voor het eerst echt kouder was. Dacht even dat de velg tegen de remklauw aantikte, maar dat lijkt me sterk. Zou linksvoor ook last van moeten hebben.
Kraken vind ik niet erg, dat probleem ken ik. Maar dat klakken was nieuw voor mij.

Volgende week naar garage voor controle + uitlijnen + dynamo meten + rolgordel bestuurder nakijken.

Dit is m'n tweede Roomster en dit soort probleempjes vind ik wel apart. De Focus daarvoor had wel eens wat geks, de Vento daarvoor slechts een keer een kapotte bobine. Het lijkt wel of de auto's steeds sneller dit soort dingen mankeren. Maar goed, "lijkt" is misschien wel het juiste woord. Mijn eerste auto's (C-Kadett en Citroën GS) maakten zoveel herrie dat kraken en klakken toch niet opviel...
 

Hetzer

Forumguru
Heb nu m'n vierde F2, bij geen heb ik dit probleem ervaren. ....
En ja met mijn oren is niets mis, sterker nog ik ben qua gehoor hypersensetief :koffie:

Gaten boren in de bodemplaat lijkt mij overigens een wat vreemde oplossing. ...
 

w.r.

Lid
Als gezegd Pon herkende niet het probleem, kende niet het probleem waarmede ondergetekende kennelijk zou verworden tot proefkonijn en herkende zich er kennelijk niet in maar dat is al een vaker gebruikte strategie van de zijde van Pon

De minimalistische toelichting van Hegeman was dat er gaten geboord zouden worden ter hoogte van de balk welke de trekspanningen zou wegnemen

In mijn optiek zou dit niet verenigbaar zijn met de type goedkeuring en al zeker niet met de APK en zou het risico van roestvorming onevenredig toenemen

Pon kon kennelijk mijn verhaal op het internet niet erg waarderen en meende zich te moeten toeleggen op psychologische spelletjes wat ik wel of niet te doen had in plaats van een verantwoorde reparatie voor te stellen welke in ieder geval zou zijn conform fabrieksspecificatie hetgeen toch echt niet is met extra gaten en van de bodemplaat een gatenkaas maken

Toen de strategie van Pon kennelijk uitgewerkt was meende die zich te moeten beperken tot het neerleggen van de hoorn
 

w.r.

Lid
Update inmiddels is de klacht gepubliceerd bij klachtenkompas.nl een initiatief van de consumentenbond

Bedankt voor het melden van je klacht over Skoda Pon automobielen
 

w.r.

Lid
Geheel ging telefonisch voor het inplannen van een werkafspraak, gaf daarbij aan de technische directie aan dat in ieder geval extra gaten geen optie voor mij waren waarop in een eerder stadium gespeculeerd was door Pon waarop Hegeman aangaf niets anders voor mij te kunnen betekenen

Vraag is dan wie gooit de deur dicht?

Wat mij betreft staat nog steeds overleg open, in alle overige gevallen ga ik er vol in

Overigens hoop ik nog steeds anderen hier te vinden die zich herkennen in het probleem en waar een alternatieve reparatie tot volle tevredenheid het probleem oploste
 

Ridley

Forumguru
Drie F2's gehad (HB en Combi's) nog nooit gehoord. Laatste verlaagd met Eibach en dan nog niets van dit soort klachten. Gaten boren: no f...... way!

Wellicht dat @Antera dit bekend voorkomt bij een VAG product.
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen laat ze die gaten in die bodemplaat boren !!!
Maar zet van te voren op papier dat als hiermee het probleem niet word opgelost dat ze je je wagen voorzien van een compleet nieuwe bodemplaat ( gaat niet begrijp ik ook wel )

Dit lijkt op zo'n gevalletje van we weten het niet en we weten niet wat we moeten doen dus we doen maar wat.....
 
Bovenaan Onderaan