Skoda Pon oplossing kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II

Kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II oplossen door gaten boren in de bodemplaat?


  • Totaal aantal stemmers
    11

Blackokkie2

Forumguru
Als Skoda had gewild dat er gaten in de bodemplaat geboord moesten worden, dan hadden ze dat bij het bouwen van de auto al wel gedaan.
 

w.r.

Lid
Iemand idee contact gegevens Skoda Tsjechië, misschien eens tijd om Skoda Tsjechië een oplossing te laten aandragen en mogelijkerwijze een evaluatie van de door Pon voorgestelde reparatie en\of het optreden van Pon zelf daaronder begrepen de afhandeling van garantiegevallen
 

Cordoba

Forumguru
Welke trekspanningen in welk onderdeel, en onder welke omstandigheden? Ik kan me voorstellen dat de oplossing van Pon werkt: als bij de bevestiging van de veerschotels extra gaten worden geboord, om die veerschotel met een extra bout vast te zetten (minder kans op speling/beweging/kantelen van de veerschotels). Ik zal niet beweren dat het de oplossing is, maar ik durf het ook niet geheel uit te sluiten zonder meer info.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik zie zonder die nadere info ook niet in waarom zoiets bij voorbaat een kwalijke oplossing zou zijn. Inderdaad, auto's komen niet uit de fabriek met gaten in de bodemplaat, maar mensen worden ook niet geboren met een stoma of een kunstmatige hartklep :)
 

w.r.

Lid
Het blijft compleet giswerk van de zijde van Pon die immers beweerd het probleem niet te kennen maar wel via Hegeman meent dat dit wel de oplossing is

Er is zelfs geen enkele zekerheid dat het trekspanning is, de fabia is daarmede een proefkonijn waar minder verstrekkende reparaties niet eens uitgevoerd zijn

Er is niet eens een diagnose dat het trekspanning is

De beoogde reparatie is niet eens exact gespecificeerd in termen aantal, plaats en diameter van boorgaten behalve dat het in de buurt van de balk is

Het heeft iets weg van een doktor die u noch gezien noch onderzocht heeft die zegt laten we eens een stomaatje proberen meneer:nono:

In ieder geval krijgt Pon morgen een aangetekend schrijven waarbij ik hen zal laten specificeren het aantal gaten, de plaats waar, de diameter een en ander voorzien van originele bouwtekeningen onder overlegging van de werkplaats instructies uit Tsjechië en uiteraard de gewijzigde type goedkeuringen Europese toelating

Tevens geef ik daarbij aan dat ik een contra expertise zal doen laten uitvoeren en dat bij een afwijkende uitkomst de kosten voor rekening van Pon zijn

Mocht een en ander na uitvoering overigens niet helpen verklaren zij de kosten voor totaal vervanging van de bodemplaat voor hun rekening te laten komen

Tevens dienen zij te tekenen voor eventuele gevolg schade, daaronder in ieder geval te verstaan roest schade, afkeuringen APK of zelfs uit het verkeer trekken door dat niet voldaan werd aan de type goedkeuring en of gevolgen in de sfeer dat een en ander tot schade aan ondergetekende of derden leidt
 
Laatst bewerkt:

jalex_h

Forumguru
Euhhhh, heb je wel overwogen dat Pon cq Hegeman vervolgens met zo veel woorden kan zeggen dat je het dan zelf maar uit moet zoeken?

Ik meen me overigens te herinneren dat jouw Fabia uit Italië geïmporteerd is en dat je deze gekocht hebt via een bedrijf dat de import verzorgd heeft. En dat je het niet redelijk vond hen met garantieclaims te belasten omdat hun marge toch al zo laag is.
Maar kennelijk verwacht je wel van bedrijven die aan de verkoop van jouw auto geen cent verdient hebben dat ze je wel als een koning behandelen.....

Enne, als je fr gegoogled had, was er al achter gekomen dat er verrekte weinig over krakende Fabia's te vinden is. Meer specifiek, zo je al wat vindt, gaat het om een Fabia I. Dus zo gek is het niet dat Pon zegt het probleem niet te kennen.
 

Roco

Lid
Hee, deze melding herken ik van mijn oude Fab II.
Klakken rechtsvoor gebeurde bij mijn Fab2 altijd 2 keer per jaar......
namelijk als het tijd werd om de winterbanden met velgen eronder te gooien. Dus de klacht
trad op tijdens rijden met zomerbanden in de koude periode.
Maar omgekeerd kwam ook voor. Als de winterbanden en velgen eronder zaten en
het was niet meer koud genoeg, begon het rechtsvoor ook te klakken als ik over
een verkeersdrempel reed.
Heb er verder nooit werk van gemaakt en naar een oorzaak gevraagd.
maar na de wissel van banden en velgen was het weer weg.
Wat mij wel opviel tijden de wisseling van de velgen met banden, was dat een soort dik
kokergedeelte van de schokbreker afgebroken was en gewoon los om de veerpoot hing.
Was een soort afschermgedeelte. Volgens de garage omdat de auto te diep ingeveerd was.
Kon geen kwaad. Losse huls heeft er jaren gehangen.
 

w.r.

Lid
Je vergeet een element nl dat mijn auto verkocht is met een 4 jaar fabrieksgarantie, dus niet dat verzekeringspakket van Pont en dat Pon de Europese garantie dient uit te voeren

Overigens is er nu een concept klaar voor Pont

Geachte Heer Mevrouw

Naar aanleiding van de klachten welke gedurende 3 jaar nog steeds niet opgelost werden door uw dealer netwerk, in casu het kraken rechts achter en het klakken rond de rechter voorschokbreker een en ander inmiddels bij u volledig bekend zodat nadere toelichting achterwege kan blijven, werd bij een verzoek neergelegd tot garantie afhandeling

Kort samengevat heeft de Heer Spijkerman een en ander kort gesloten met de firma Hegeman in Arnhem, nader aan te duiden als Hegeman, welke tot de volgende uitkomst leed nl dat mijn bodemplaat zou moeten worden voorzien van boorgaten ter hoogte van de balken ten gevolge van trekspanningen

Ondergetekende verzoekt u het volgende:

1 Te specificeren het aantal gaten, de plaats waar, de diameter een en ander voorzien van originele bouwtekeningen onder overlegging van de werkplaats instructies uit Tsjechië en uiteraard de gewijzigde type goedkeuringen Europese toelating;

2 Te verklaren dat de door u voorgestane reparatie methode is conform de Europese toelating;

3 Te specificeren het aantal gevallen waarin eerder de door u voorgestane methode reeds eerder werd toegepast;

4 Te specificeren de door u toegepaste diagnose(methode) dat bij mijn auto sprake zou zijn van trekspanningen;

5 Tevens geef ik hierbij aan dat ik een contra expertise zal doen laten uitvoeren en dat bij een afwijkende uitkomst u verklaart dat de kosten voor uw rekening zullen zijn;

6 Mocht een en ander na uitvoering overigens niet helpen verklaart U de kosten voor totaal vervanging van de bodemplaat voor Uw rekening te laten komen;

7 Tevens dient U te tekenen voor eventuele gevolg schade, daaronder in ieder geval te verstaan roest schade, afkeuringen APK of zelfs uit het verkeer trekken door niet voldoen aan de Europese type goedkeuring

8 Tevens dient u aansprakelijkheid te erkennen voor eventuele schade aan ondergetekende en/of derden ten gevolge van de door u aangegeven reparatie methode

9 U verklaart dat uw antwoord voor publicatie vatbaar is en dat u nu vooralsdan daartoe toestemming verleend
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik snap nog steeds niet waarom je niet meteen hebt gevraagd naar de info welke je nu op hoge poten verzoekt te verstrekken. Volgens mij is het daar mis gegaan; toen je via de telefoon iets hoorde over gaten boren, had je toch ipv meteen af te haken hierom kunnen vragen. Ik zou het denk ik als volgt hebben gedaan: "gaten boren? Dat klinkt wel heel drastisch". Is het goed als ik even langs kom, zodat u mij kunt uitleggen wat dit precies inhoudt? ". Maar als ik je verhaal goed begreep, schoot jij op dat moment direct in de contramine.
Althans, zo komt het verhaal nu op mij over.
De laatste letter zou ik overigens in een t veranderen ;)
 

w.r.

Lid
Update:

Skoda Tsjechië uitgenodigd contact met mij op te nemen via twitter

Consumentenbond met klachtencompas heeft Pon uitgenodigd te reageren

Mail naar Pon uitgegaan met eerder geformuleerde vragen

Klachtencompas heeft klacht gepubliceerd http://www.klachtenkompas.nl/skoda-...klakken-ter-hoogte-schokbrekers-fabia-ii-maak

Omschrijving Skoda Pon oplossing kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II Maak er een gatenkaas van en boor gaten bodemplaat: Klacht Pon
 
Laatst bewerkt:

w.r.

Lid
Voor mij ook niet daarom maak ik een mix, ik geef Pon de mogelijkheid het op een nette manier op te lossen door de eerder vermelde mail en anderzijds geef ik gas in de media

Als het moet richt ik mij tot Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland en dan zullen we eens kijken naar het reilen en zijlen van Pon

Dan mag Spijkerman van de Pon klachtenservice daar zijn psychologische praatjes houden

Maar goed in zekere zin houd ik de rem er nog op

Ik wil nog steeds tot een oplossing komen maar de hieronder genoemde gebruikelijke tactiek van Pon gaat het niet worden

1 wij weten het niet
2 wij hebben dit nog niet meegemaakt
3 wij herkennen ons niet in het probleem
4 u spreekt met de klantenservice en ja wij zijn geen monteur
4 wij hebben de dealers niet aan een lijntje, het zijn zelfstandige bedrijven waarbij geheel voorbijgaan wordt aan het feit dat Pon voor import auto's verantwoordelijk is voor de uitvoering van de (Europese) garantie althans de aansturing daarin immers zij moeten altijd toestemming geven
5 wij gaan over tot het botweg weigeren van aftersales en\of een minimalistische inslag hierin
6 wij gaan niet in op media
7 wij communiceren niet met de klant of zodanig dat de insteek is het weigeren van aftersales of de bovengenoemde minimalistische inslag

Ik heb geen enkele intentie om ook maar op enige wijze los te laten en ga zeker niet procederen totdat ik de data van Pon heb en daar zit Pon in een spagaat immers niet reageren is geen optie maar die Europese type goedkeuring voor veranderingen aan de bodemplaat zal die ook wel niet hebben en erkennen dat die maar wat doet omdat er geen enkele diagnose is maakt hem een schietschijf in rechte
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik blijf ook mijn twijfels houden over de oplossing die is aangedragen.
Alle wagens van dit model komen van één productiebaan af en maw elk onderdeel is theoretisch kwa maatvoering hetzelfde.
Dus als er volgens dealer /pon een materiaalspanning is die dit veroorzaakt dan kan ik alleen maar bedenken dat tijdens de montage er iets niet goed is gedaan waardoor je dus een materiaalspanning krijgt die het probleem veroorzaakt
Maw laten ze daar eens in zoeken , laat ze alle verbindingen die een bout / moer verbinding hebben eens loshalen en opnieuw aandraaien.

Het boren van gaten kan best materiaalspanningen opheffen maar blijft mijn inziens een paardenmiddel.
En hoe gaat men om met de geboorde gaten en het behandelen van het blanke staal ?
Word er alleen een zinkspraytje opgespoten ??
Het komt er op neer dat men mijn inziens punten creërt die roestgevoelig zullen zijn en hierdoor heb je er weer een probleem bij.....
En als dit gebeurt hoe gaat men hier dan mee om ?? want dit gebeurt uiteraard dik buiten alle garantie perioden !!
 

Cordoba

Forumguru
Het zou me niets verbazen als Vahland deze methode zelf bedacht heeft: hij is immers afkomstig van slOpel.:jaja:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik moet zeggen dat ik er zelf aanvankelijk ook in mee ging, maar door het laatste bericht werd bij mij de geloofwaardigheid volledig de bodem ingeslagen. Ik hoop tenminste maar dat het een grap is. Zo niet, dan heb ik met ts te doen en adviseer ik hem of haar snel hulp te zoeken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het schijnt toch serieus te zijn, constateer ik tot mijn verbazing na even googelen. Maar dan nog ben ik van mening, het verhaal hier lezende, dat door ts veel te snel de escalatie-ladder is beklommen. Dat had altijd nog gekund, na eerst wat nadere informatie te hebben ingewonnen omtrent het hoe en wat van de voorgestelde oplossing. Volgens mij is niemand uiteindelijk gebaat bij dit te premature hoog opspelen en ik betwijfel zeer of het leidt tot een gunstige afloop.
 

CDK

Forumguru
@Rosinfield, correct en tevens juist opgemerkt, als je even zoekt op andere postings van de TS kan je misschien enige vorm van VAG frustrering aanwijzen als reden dan wel oorzaak van dit reilen en zeilen ;)
 
Bovenaan Onderaan