Skoda Pon oplossing kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II

Kraken en klakken ter hoogte schokbrekers Fabia II oplossen door gaten boren in de bodemplaat?


  • Totaal aantal stemmers
    11

Rosinfield

† In Memoriam
Ah, dat verklaart dan veel, zo niet alles. Je ziet dat wel vaker. De verbeten eenzame strijd van een enkeling tegen een groot concern. Hoewel er aanvankelijk best wat te zeggen geweest kan zijn voor het beklag, neemt dat steeds grotesker vormen aan wanneer men niet in het gelijk wordt gesteld. Uiteindelijk schiet niemand er iets mee op. Het concern haalt de schouders op. De klager loopt het risico in de strijd ten onder te gaan en achter te blijven met psychische schade. No offense, maar dit is een doodlopende weg en schadelijk voor je gezondheid.
 

Joske

Forumguru
De verbeten eenzame strijd van een enkeling tegen een groot concern
yup...


donquichot_voorkant_kl.jpg



:deuk::deuk::deuk::deuk::deuk:
 

EdK

Forumguru
de één is kalm van aard en de ander iets minder....... misschien is dat de reden van de reactie van de TS
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja die naam schoot mij natuurlijk ook door het hoofd.
@w.r. Btw, ik heb echt het beste met je voor, maar ik herken dit gedrag. Meestal koestert men tegen beter weten in nog heel lang de hoop er iets mee op te schieten, tot men zich uiteindelijk gewonnen moet geven. Het heeft dan wel heel veel tijd en energie gekost en zeer wel mogelijk psychische schade aangericht
 

w.r.

Lid
de link werd alleen aangegeven naar aanleiding van de vraag of wellicht de CEO mede (vergelijkbaar) beleid heeft uitgedacht en staat los van eigen problematiek

In mijn ogen werd:

1 lang het probleem ontkend
2 ontbreekt elke diagnose dat kon ook niet anders omdat Pon aan Hegeman had aangegeven dat die slechts een uurtje zou mogen declareren voor diagnose
3 vorm ik het proefkonijn van Pon
4 werd op geen enkele andere manier geprobeerd een alternatieve reparatie voor zover gesproken kan worden van een reparatie
5 werd onvoldoende gespecificeerd
6 werd al helemaal niet duidelijk of zoiets kan in het kader van de Europese toelating

Nog veel ruimer kan men zelfs de vraag stellen - indien al sprake zou zij van trekspanningen - of de skoda Fabia aan de bodemplaat niet een designfout heeft of bij het exemplaar van ondergetekende een productie fout

Overigens was Pon hierin nooit betrokken als de Hegeman groep normaal zijn werk goed had gedaan en de klachten serieus had genomen en die ook daadwerkelijk had opgelost

Pon kwam pas in beeld naar aanleiding van een klachten procedure
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik snap het nu echt niet meer. Hiermee suggereer je dat er wel degelijk uitvoerig met de dealer is gesproken over het hoe en wat van de oplossing. Terwijl je eerder juist aangaf direct te hebben afgehaakt na het aanhoren van het voorstel (onacceptabel).
Dat laatste lijkt me ook verreweg het meest waarschijnlijk, aangezien je nergens refereert aan door de dealer aangedragen informatie over wat de oplossing precies behelst, in hoeverre die gangbaar is in ver gelijkbare gevallen, enz.
Dus het verhaal wordt er niet duidelijker op, voor mij althans
 

w.r.

Lid
De volgorde is deze eerst was er jaren slepend dat Hegeman er niks aan deed ondanks mijn klachten, toen was er de klachten procedure waarbij Pon kontakt opnam met Hegeman, daarna gaf Hegeman - die overigens geen enkele diagnose had dat er sprake is van trekspanning- telefonisch de vermeende weinig gespecificeerde oplossing gaten boren aan welke geïnspireerd zou zijn op basis van een oudere bodemplaat van een Polo en daarna ging Pon hierin mee
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
O dus het speelt al jaren. Dat had ik niet begrepen. Nou ja, succes in elk geval en allen hier zijn denk ik net als ik benieuwd naar het verdere verloop
 

darkprojectx

Forumguru
Ik snap sowieso niet waarom dit probleem enkel bij de dealer wordt aangeboden en niet eens bij een fatsoenlijke bovag garage. Ja je hebt garantie maar de dealers staan niet echt bekend als nuchtere probleem oplossers, meer als uitleeskapitalisten.
Breng hem eens naar een goede garage en spendeer daar eens 2 uurloontjes. Vermeld het hele dealer lovestory niet en laat hun eens met een antwoord komen. Wellicht iets met de lagers, speling op bussen, uitgedroogde rubbers of rubbers geschikt voor Italië en niet voor nl, wie weet.
Gaten boren moet je niet in meegaan.
 

smutzkanone

Forumguru
op zich een goed idee erik, maar een garage nu is niet meer de garage van 20 jaar geleden,is mijn ervaring.
met betrekking op eerst kijken of het te vervangen is,en dan pas kijken of je het kan repararen.
Vaak is er gewoon weinig know-how over dingen die ze niet alledag tegen komen.
Op school leert een monteur de basis technieken, in de praktijk hoe je het toepast en op bijscholings cursussen specefieke dingen,maar voor zo een probleem denk ik niet dat de eerste de beste bovag monteur een oplossing weet.
Hier komt heel wat bij kijken kwa krachten belasting etc
 

EdK

Forumguru
Automonteur was vloegel een persoon die veel mechanisch bezig was, heden ten dagen moet hij een halve IT'er zijn in 3 delig pak met witte handschoenen.
En moet hij uit alle data die op hem af komt de juiste conclusie kunnen trekken..... en daar wringt de schoen vaak
 

Kogamyata

Senior Member
Hoge school autotechniek proberen. Studieobject. Witte jassen specialisten. Nee heb je, ja kun je krijgen. Misschien in Apeldoorn of Enschedé?
Ben benieuwd.
Joop.
 

piair1982

Forumguru
Herkenbaar probleem. Mij werd uitgelegd dat het met wat heftiger inveren zorgt dat de veren in de veerpootlagers of schotels verspringen. Dit zou geen enkel kwaad kunnen.

Gewoon wat rustiger over de drempels rijden. Ik werk in een wijk met mont blancs als verkeersdrempels. Dagelijks hoor ik daar de kloekende geluiden. De Fabia rijdt er geen cent minder door. Wel ben ik van garage overgestapt. Zat voorheen bij Hegeman Arnhem. Maar nu bij Zijm Duiven. Omdat ik bij Zijm werk. ☺
 

w.r.

Lid
De vraag is niet of het erg is in termen van veiligheid, het is minimaal ergernis en als het probleem jaren ontkend wordt, daarna wel minimaal erkend maar men zelfs gaten wil gaan boren vraag je je toch af

Je moet zelfs afvragen of met kraken er niet een structureel probleem bij VAG Skoda aan de hand is immers het betreft niet alleen de kleine of goedkope modellen

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in de oude historie maar laten we eens wat nieuwe als voorbeeld nemen

http://www.audiforum.nl/forum/model...nveren-luchtvering-krakende-draagarmen-2.html

http://www.skodaforum.nl/forum/i/krakende-veren-o2-rs.11845/

http://skoda.startpagina.nl/prikbord/8318535/17232164/re-krakende-schokbrekers

Overigens zou het mij geen enkele moeite kosten het aantal links te vergroten

Ik denk dat we met ze alleen er wel over eens zijn dat gaten boren geen acceptabele oplossing is voor zover men dit al een reparatie mag noemen en het eindresultaat zeer onzeker is

Vraag blijft welke delen zou men moeten vervangen door een ander origineel onderdeel of een vervangend onderdeel uit een ander model desnoods Wellicht bestaat de oplossing uit de vervanging door deel zachtere materialen aan rubbers en wellicht uit een ander model een grotere bredere schotel en stijvere zwaardere veren\schokbrekers
 

piair1982

Forumguru
Denk dat dit een kwestie van trial & error wordt tot de juiste oplossing.
Gaten boren lijkt mij totaal geen optie.
Wellicht een gehele vervanging van het veersysteem. Dan denk ik aan airride.

Maar eerst moet precies duidelijk zijn wat de kraak of knoep veroorzaakt. En dan de zaken gaan uitsluiten totdat de oorzaak gevonden is.

Bij mij zijn de bovenste veerpootlagers vervangen. Maar weet niet of dat jouw probleem oplost...
 

Rosinfield

† In Memoriam
De beste oplossing is natuurlijk een compleet nieuwe auto :) Sorry. Andere voorbeelden zijn uiteraard altijd te vinden en ook van elk groot merk. Dat is simpelweg een kwestie van statistiek bij dergelijke aantallen.
 

darkprojectx

Forumguru
Misschien ligt het aan mij, maar oo elke link lees ik dat het euvel verholpen wordt door de rubbers te vervangen door versies uit zwaardere uitvoeringen.
ellende is al lang bij vag bekend en nig frotten ze er van die cheap kauwgom rubbers in die niets kunnen hebben. Voor de fabia vaak die van de seat ibiza cupra, of die van de audi.
Gewoon powerflex rubbers erin, lekker stug en hard, geen rammels en speling meer.
Al vraag ik me wel af of we naar een oplossing aan het zoeken zijn en zaken proberen of perse gelijk moeten halen bij Pon cq de dealer..
 

w.r.

Lid
Een vraagje waar wil je die powerflex rubbers zetten, silentblocks bovenkant schokbreker, draagarmen???
 

darkprojectx

Forumguru
die ga je natuurlijk zetten op de plek waar de herrie vandaan komt.
Ik zou het je graag zeggen, echter heb ik nooit je auto gezien en kan ik de staat van alle rubbers niet inschatten.
 
Bovenaan Onderaan