Skoda Rapid review door Autoweek

piair1982

Forumguru
Lees deze vertaling.
Google Vertalen

Dan zie je inderdaad de plussen en minnen van de rapid.

En ik moet wel bekennen dat mijn enthousiasme enigszins getemperd wordt door wat ik allemaal lees en zie. Beetje back to the 80's. :)

Wat mij met name tegenstaat is het gebrek aan de zaken die in de fabia² standaard zitten en ontbreken in de rapid.
Denk aan de bediening elektrische ramen en knalhard alles plastic.

Ik hoop dat ze dat nog aanpassen en dat deze pre productie modellen snel de vergetelheid ingaan.
 

Hetzer

Forumguru
Denk het niet, het is algemeen bekend dat Skoda meer basic gaat worden, verwacht dat de F-3 en mss de O-3 ook dit gaan volgen

De spiegels zijn overigens hetzelfde als van de Citigo/UP, en qua formaat even hoog als een smartphone

2iu6yc0.jpg
qy9ysz.jpg
 

Michel

Forumguru
De uitvoeringen die nu in allerlei testen te zien zijn, zijn volgens mij geen pre-productiemodellen. Zoals ze er nu uitzien, zal je ze waarschijnlijk dadelijk ook in de showroom zien. Eerlijk gezegd vind ik het verschil in uitvoering tussen Fabia II en deze Rapid qua afwerking en uitrusting zo goed als gelijk, met uitzondering dan van die suffe maatregel om in de Rapid de ramen achter niet vóór te kunnen bedienen.

Het is bekend dat Skoda soms wat teveel in het vaarwater van Volkswagen zit, dus het is niet zo vreemd dat Skoda met deze Rapid een treetje lager op de ladder gaat zitten. Ik hoop eerlijk gezegd niet dat dit dadelijk voor de Octavia III gaat gelden, want dan zou ik weleens ook naar andere merken kunnen gaan uitkijken. De Rapid vind ik geen lelijk model, maar qua uitvoering en uitrusting vind ik hem toch wel een klasse lager dan een Octavia II.
 

Darkside

Forumguru
Het is ook een klasse lager als een Octavia II.
het is een nieuw segment. De ruimte van een C-klasse de prijs van een B-klasse.
Dit soort autos moet de no nonsense mensen aanspreken. Gewoon veel ruimte voor niet te veel geld. Mensen die het niet interesseert dat hun auto niet met een app te bedienen is.
Zichzelf in kan parkeren, en verkeersborden kan herkennen.

De fabia is geen budget auto. De rapid wel.
In de fabia krijg je straks (vermoed ik als ik naar de nieuwe clio kijk) ook gewoon de keuze voor moderne gadgets. Allen dan in een kleinere verpakking en daar betaal je minder voor dan een Octavia III.
Wil je echter meer ruimte, maar niet meer betalen. Moet je concessies doen.----> Rapid (of tolede. Of peugeot 302 als hij hier uit zou komen).
 

Hetzer

Forumguru
Denk ik persoonlijk niet, het is niet zo dat alleen de Rapid een no-nonsense auto word, is al door Skoda aangegeven dat dit voor het hele merk gaat gelden..
Ik denk niet dat de Fabia, de Octavia of een van de andere nieuw te lanceren modellen wel luxe bommetjes gaan worden.
Daar zul je toch moeten overstappen naar bijvoorbeeld VW of Audi

En zo karig is de Rapid toch niet??
 

Darkside

Forumguru
Kan me niet voorstellen dat de Octavia III (net als de nieuwe leon) niet te verkrijgen is met een kleuren display tussen de tellers.
High beam assist of lane departure warning etc etc.
De nieuwe clio heeft ook een mooi navigatie systeem wat kan werken met Apps. Dit zijn toch mooie en luxe moderne zaken.

Maar niet iedereen zit hier op te wachten omdat dit de prijs ook omhoog drijft. Vandaar auto's als de rapid. Die gewoon airco hebben. Boord computer. Electrische ramen en navigatie.
Maar niet automatisch kunnen stoppen voor voetgangers etc.

VW zal waarschijnlijk wel wat meer opties krijgen. En zal misschien ook wel meer updates tijdens de levenscyclus krijgen. Maar kan me niet voorstellen dat de nieuwe fabia, octavia en later superb niets van deze moderne technieken op de optie lijst krijgen.
 

sitechris

Donateur
Ik hoop alleen wel dat ze in de OIII het knalharde plastic achterwege laten. Dat vind ik nu de kwaliteit van de O2, de degelijk afwerking en dito materialen.
 

sitechris

Donateur
Ik vind de Roomster wel origineel, dat is ook wat waard. Ten opzichte van de Berlingo, Kangoo en soortgenoten vind ik de Roomster nog steeds de beste keus. Dat is imo ook een beetje het probleem van de Rapid. Het is wel heel vlak allemaal.
 

AGTon

Forumguru
Ik vind de Roomster wel origineel, dat is ook wat waard. Ten opzichte van de Berlingo, Kangoo en soortgenoten vind ik de Roomster nog steeds de beste keus. Dat is imo ook een beetje het probleem van de Rapid. Het is wel heel vlak allemaal.

Tenzij ik mij vergis, waren de Berlingo, Kangoo etc in de eerste plaats als bestelbusje ontworpen, en is daarna de personen uitvoering op de markt gebracht. Bij de Roomster is dit net andersom. Daarom heb ik ook totaal niet het gevoel dat ik in een busje rij als ik er in zit, terwijl ik dit wel heb bij bv de personen uitvoering van de VW Caddy
 

Hetzer

Forumguru
De Roomster is wel een uniek en gedurfde design, dat is idd wel het tegenover gestelde van de Rapid
 

Chatslet

Forumguru
Ik vind de rapid eigenlijk meer een soort sedan versie van de Fabia. Staat op een verlengd onderstel van de Fabia wordt er gezegd, dat is met een Fabia Combi ook zo. Als ik zo eens naar het interieur en de kofferbak kijk heeft het veel weg van de Combi, ook de schotjes in de kofferbak, zelfde achterbank. En die achterbank kan dus wel helemaal plat alleen snapt hij niet dat de zittingen eerst naar voren geklapt moeten worden zodat de rugleuningen in de plaats daar van komen te liggen. Ziet er leuk uit allemaal maar ik hou het bij mijn Fabia Combi.
 
Ik las gisteren nog dat de Rapid een echt old-school onderstuurd hok is. Als dat inderdaad zo is, dan zoeken ze een koperspubliek dat een veilige knappe grote auto wil, maar dat totaal geen benul heeft van rijplezier.

Van evo.co.uk
How does it drive?

We start out in the top-spec 1.4-litre TSI – which is only available with the seven-speed DSG twin-clutch gearbox. It’s a big disappointment: the engine sounds course and unrefined when worked hard and the ride has a heaving, unsettled motion that discourages fast progress. What discourages it even more is finding the first corner and discovering what can only be described as Old Testament understeer – the last car I drove that felt this attracted to the scenery was a 15-year old Ford Orion shod with £15 ‘Ditchfinders.’
 

Pendragon

Donateur
Het valt me in alle tests die ik tot nu toe gezien heb op dat ze vooral erg ontevreden zijn over het onderstel/de vering. Ik mag toch aannemen dat ze bij Skoda genoeg testen om dat zelf ook te voelen. Waarom kunnen ze dat dan niet goed doen vraag ik me af. Ik ga het natuurlijk zelf proberen wanneer de auto er is, maar ik hoop dat ze in de tussentijd hier nog wel wat aan gaan doen.
 

sitechris

Donateur
Ontwikkelen en finetunen van een onderstel kost veel tijd en veel geld. Audi, BMW en Mercedes gaan daar heel ver in. Dat voel je (vaak in nuances) wel terug. Ik schat in dat bij dit spaarmodel de tijd en de centjes gewoon op waren. De finetuning paste wrsnl niet binnen het budget.
 

Pendragon

Donateur
Dat snap ik dus niet, want natuurlijk moet de auto ons van A naar B brengen, maar iedereen wil dat toch wel een beetje comfortabel, dus zonder te denken, wat een gebonk en gehobbel. Ik vind luxe iets minder belangrijk in de auto, maar een beetje comfortabel rijden vind ik toch wel fijn. Zeker als je langere afstanden moet maken. Als het in de versie die we bij de dealer gaan zien nog zo is erg is als de reviews het vertellen, dan zie ik het somber in.
 

Noord26

Forumguru
Ik ruik een zeer aantrekkelijke auto. 18-19K voor een beetje aangekleed model met fatsoenlijke motor (1.2 TSI - 86pk/160Nm). Chipje van JD (1.2 TSI: 140pk/230Nm) en Koni (of ander premium merk) vering en dempers voor totaal circa €1500,- extra. Iets over 20K in totaal? Laat maar komen! Als dan DSG leverbaar is op de Rapid (ik zet zelf vraagtekens bij Xenon gezien de koplampen- die zouden mijn eerste dure keuze zijn qua optie), zou ik het meteen mee bestellen. Of als een 6-bak standaard is icm de 86pk 1.2 TSI: DSG laten vallen.

Veel auto voor weinig geld is wat in mij op komt. En dat het onderstel dan wat fine-tuning kan gebruiken is vrij simpel op te vangen door een aftermarket leverancier in te schakelen. Eigenlijk doet het onderstel mij wel denken aan dat van een Fabia Combi GL met verlaagd onderstel. Tamelijk hard. Maar absoluut niets mis mee. Zelfs ritjes naar Spanje over wat behoorlijk slechte wegen zijn prima te doen met een vol gepakte auto kan ik melden..

En in het wit graag met donker-antraciet velgen. Scheelt weer €500-600,- op de metallic lak en voor €100,- kun je dan de originele velgen in de gewenste kleur laten poedercoaten.

Klinkt alsof ik hem al bijna heb samen gesteld zoals hij voor de deur mag komen staan.. :rolleyes:

Wanneer te bestellen? Voor mij een waardige opvolger van de Fabia Combi. Zeker omdat de ruimte op de achterbank in de breedte beter is als de Octavia, daar heb je juist ruimte nodig ivm de kinderstoeltjes.
 
Bovenaan Onderaan