Skoda SuperB 1.6 TDI bij Autoweek klokje rond

Noord26

Forumguru
RDW maakt alleen onderscheid tussen particulier en zakelijke gebruikers. Je had het over de RDW en niet over Autoweek. Autoweek zit er ook regelmatig naast qua gegevens. Zakelijk is geen synoniem voor een lease maatschappij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het betreft over een lease auto en geen ex-lease. Wordt ook duidelijk in het filmpje gezegd.
In het filmpje wordt weliswaar gezegd dat het een leaseauto is, maar gezien de km-stand heb ik zo'n vermoeden dat dit voortkomt uit dezelfde begripsverwarring die van elke terreinwagen een "jeep" maakt, ook als het helemaal geen merk-Jeep is.

Immers: iedereen die een auto van de zaak ter beschikking heeft, wordt tegenwoordig aangeduid als "leaserijder" terwijl de feitelijke eigendoms- en/of financieringsvorm natuurlijk niet ter zake doet voor bv. de bijtelling.

En er zijn nog altijd bedrijven die hun dienstauto's gewoon zelf in eigendom willen hebben. In zo'n geval zijn het dus simpelweg geen leaseauto's in de strikte zin van het woord.

Waarop de autoweek-site de conclusie baseert dat de eigenaar een leasemaatschappij is, wordt niet duidelijk. Ik zou wel eens willen weten welke aanduidingen er op die regel nog meer kunnen voorkomen...
 

micky

Forumguru
Is het niet ex-lease? Lijkt me logischer. Denk namelijk niet dat (met alle respect) een vormgever een Superb zakelijk kan rijden en ik zie ook niet in waarom zo iemand überhaupt een leasewagen zou krijgen. Kan er helemaal naast zitten natuurlijk.

je zit er naast ;) Ik ken wel meer dan een paar vormgevers met een leaseauto
 

Noord26

Forumguru
Leuk filmpje.

Eén klein nuance. De keurmeester noemt de Superb "een enorm zware auto". Welnu, als je het gewicht afzet tegen directe concurrenten (die overigens ook nog fors kleiner zijn) dan is de Superb juist relatief licht.

Dat 1.6 blok van PSA is ook gebruikt door Ford en Volvo en dat is inderdaad een rampenplan. Roetfilter om de 120k vervangen...

De keurmeester heeft het over een relatief zware auto voor dit type motor; het downsizen verhaal. Wel in de juiste context geplaatst in zijn verhaal natuurlijk.
 

kansberg

Forumguru
Al met al een positieve indruk van de Superb 1.6 TDI. En dat een bi massa vliegwiel en koppeling na ruim 250.000 km. aan vervanging toe is, is niet bijzonder. Bij m'n C5 1.6 HDIF (daar is ie weer) waren deze na 160.000 km. 'op' en is met enige coulance van Citroën destijds vervangen. Evengoed nog een reparatie van € 1100,00.

De achterste (vooras, achter) draagarmlagers zijn een populair vervangingsdeel bij VAG producten en kosten weinig, evenals het monteren er van.

Het viel mij wel op dat er nergens werd gesproken over piepjes, kraakjes of rammeltjes. Dat is vaak een terugkerend onderdeel in 'klokje rond.'

Door mijn werk ben ik bekend met de kwaliteit van de 1.6 HDI(F) motoren van PSA. Heb er de nodige drama's mee meegemaakt. De huidige generatie is beduidend beter, al blijven de Fap, EGR en turboproblemen om een hoek loeren bij moderne dieselmotoren.
Jammer, want het zijn best fijn en soepel lopende motoren, vooral met een koude start. Je merkt eigenlijk niet of de motor nu ijskoud is of op bedrijfstemperatuur. Dat is bij de TDI wel anders, ik krijg af en toe de neiging mijn excuses aan te bieden als ik hem 's ochtends wakker maak, zo chagrijnig komt hij tot leven. Gelukkig duurt dit niet lang :bloos:.
 

kansberg

Forumguru
PSA is natuurlijk zoiezo een drama! Zeker als je skoda gewent bent!

Nou...PSA heeft errug goede dieselmotoren gebouwd. De vroegere 1.9 die in vrijwel alle Citroëns en Peugeots werd geleverd, is een staaltje van degelijk techniek. Nog beter: de 2.1 D, 2.1 TD en 2.5 TD die destijds in de XM en 805 (en de nodige bedrijfswagens) werden geleverd zijn zo goed als onverwoestbaar en draaiden makkelijk een half miljoen.

Maar de destijds 1.6 HDIF was niet voldoende doorontwikkeld om zo massaal in de markt te worden gezet, dat heeft PSA veel klanten en reputatie gekost helaas, want ondanks dat ik erg enthousiast ben over Skoda, draag ik PSA nog steeds een warm hart toe, ze hebben een mooie en rijke historie en de meeste échte klassiekers zijn vaak niet de best gebouwde auto's...kijk maar naar bijvoorbeeld de DS, de Ferrari's en de Jaguars. Niet bepaald tot op het bot betrouwbaar, maar stuk voor stuk auto's waar de liefhebber warm voor loopt. Misschien is het vloeken in de kerk, maar met oude Skoda's heb ik niks.

Al met al ben ik behoorlijk :ot: geraakt :bloos:.
 

peterrapid

Forumguru
@kansberg gelijk heb je vader heeft nog een BX en een XM gehad en hebben beide zonder enig motorisch probleem 400K gelopen, wel moet ik zeggen dat bij de BX de luchtvering nogal kwetsbaar was met die ballen en zelfs nog eens het dashbord gewoon al rijdend is losgekomen. XM was beter van kwaliteit ... Maar rijgedrag was dat van een slagschip ik kwam er letterlijk zeeziek in. Mooie herinneringen.
 

s-line

Forumguru
Ja,wordt vast een drama @ertromp!
Er gaat nu eenmaal niets boven skoda, maar die km standen waar het hier over gaat, haal ik toch nooit,dan zijn ze er bij mij allang weer uit!:D
 

Bakkertje

Forumguru
Mooi filmpje en ook heel herkenbaar, hoewel ik pas 158000 km erop heb zitten is het echt een probleemloze motor gebleken. Kanttekening is wel dat ik de mening van de keurmeester deel dat bij zware belasting de 1.6 het (te) zwaar krijgt. Dus het treingewicht wat op papier zou mogen van 3578kg is net effe teveel van het goede.
 

kansberg

Forumguru
@peterrapid :

Ook mijn vader heeft 3 BX'en gehad en moest de laatste helaas inruilen omdat de instap i.c.m. zijn rugklachten te laag werd. Omdat ik als 'autokenner' binnen de familie wordt aangezien, vroeg hij mij wat te doen. Ik heb hem toen meegenomen naar de Citroën dealer en heeft daar in 2003 een nieuwe Berlingo Mulitspace gekocht, waar hij nog steeds in rijd en erg over te spreken is.

Ik hoor m'n moeder nog zo zeggen: "geen nieuwe auto, dat is zonde van het geld" waarop mijn vader mij een knipoog gaf ;) "Nee hoor, geen nieuwe, ben je mal!" Op de terugweg zei hij "nu moet ik je moeder ook nog uitleggen dat ze mal is"

Zelf heb ik een BX gehad, een 1.6 TZI Automaat, dat was een heerlijke auto waar ik zes jaar mee gestuurd heb, dat moest ook wel want ik had hem nieuw gekocht en dat was in mijn jonge jaren een werelduitgave :bloos:, totdat ik een XM op mijn pad vond, die nog heerlijker reed, dat was een exemplaar op LPG en geen succes, toen ik hem dan ook geschikt kon inruilen op een XM diesel heb ik die kans gegrepen en heb daar met veel plezier een paar jaar in gestuurd. Zo traag als het bekende spreekwoord, want 80 pk en 1300 kg. zwaar zonder turbo, maar zuinig en tot op het bot betrouwbaar. Daarna een Xantie 1.9 TD Break die is ingeruild op een Berlingo Multispace met ModuTop. Daar heeft mijn vrouw 5 jaar mee gereden, min of meer noodgedwongen want het was niet 'haar auto'. Maar omdat we tussendoor een ander huis hadden gekregen moesten we even wat betreft auto's pas op de plaats maken. Heb mooie herinneringen aan die auto's en eerlijk gezegd heb ik in de Superb weer dat beetje 'XM gevoel'. Dat komt door de ruimte en het comfort, ondanks dat deze geen hydropneumatiek heeft. Het rijgedrag doet mij denken aan dat van m'n 406 destijds, strak en koersvast. Vind het een ontzettend fijne combinatie :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee hoe ze trouwens bij 2,6ct per km komen als er 10k aan kosten zijn geweest (incl bandjes en beurtjes). Want ik kom op 3,85 uit?
Klopt, iemand heeft verkeerd-om staan hoofdrekenen, lijkt het.
Wel nagedacht, maar net niet lang genoeg... ;)
 

Cordoba

Forumguru
Geen idee hoe ze trouwens bij 2,6ct per km komen als er 10k aan kosten zijn geweest (incl bandjes en beurtjes). Want ik kom op 3,85 uit?

Was die 2,6 cent niet op basis van het al uitgevoerde onderhoud (als ik me goed herinner uit het filmpje zo'n 6200 euro), dus zonder de reparaties die nog moeten gebeuren.
 

micky

Forumguru
@kansberg als je heimwee hebt mag je altijd een keertje in mijn DS sturen hoor:thumbsup: (vroeger maakten ze toch de beste hydropneumatische vering bij Citroen :) ) overigens heeft mijn schoonvader afgelopen zaterdag na heel zijn leven Citroen te rijden (een hagelnieuw gerestaureerde DS heeft hij wel sinds kort) zijn C5 2.2HDI Excl. ingeruild op een nieuwe Audi Q3:cool: 14 jaar heeft het me gekost hem te overtuigen:deuk:
 

Schippersss

Forumguru
Wel vind ik de opmerking 'dus zo goed als kaal' een beetje raar. Is toch een business edition, zit toch alles op een aan. Of is meneer meer gewend.

mag toch hopen dat het dan langer mee gaat als 30k km als je net 3000-4000k neerleg voor onderhoud en reparatie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan