Skoda Superb Combi 1.6 TDI (voorheen potentieel Skoda rijder)

Oenoud

Forumguru
@Der Einser is inderdaad ook niet het zuinigheidsrecord. Ik rijd veel snelweg kilometers en boven de 130 km/h haal je de fabrieksopgave niet echt kan ik je vertellen. :nono:
Met flitsmeister app op je telefoon kun je in Nederland best wel wat harder rijden. :D
Vandaag even met het gezin op pad geweest en als je dan veel binnenwegen rijdt haal je gemakkelijk veel zuinigere waarden. Heb er niet op gelet maar 1:18 is prima haalbaar dan.

@MIT dank voor het compliment. De kleur van het leer is truffel. Afgewerkt met witte stiksels.
 

mwhite

Forumguru
Klopt boven de 120 lust de 1.6 hem wel..
Gister 869km en 54liter getankt.
Hier zat ook regelmatig boven 120 bij en een rit met een volle dakdrager...
 

Oenoud

Forumguru
Is ingebouwd via de Skoda garage. Bij mijn weten is dat via de eigen inbouwer van Pon gedaan.
Ziet er zeer goed uit inderdaad.
 

Oenoud

Forumguru
Afgelopen week heb ik de caravan weer eens uit de stalling gehaald.
Ervaringen met rijden waren zoals te verwachten prima. Was namelijk bij de passat met hetzelfde motorblok had net zo.
Ook de eibach veren doen hun werk goed. Auto zakt ruime centimeter naar beneden. Kan hij prima hebben.

Echter waar ik mij wel een beetje zorgen over heb gemaakt is namelijk de afstand van de trekhaak kogel tot de bumper.
Ik meende dat @kansberg het hier al eens over had gehad en dat er verschillende lengtes trekhaken moeten zijn.
Dat wil zeggen. Verschillende afstandslengtes van de kogel tot de bumper.
Ik had dit ook aangegeven bij de dealer maar bij het aanhaken van de caravan vind ik het toch redelijk krap. Mede ook door de stabilisator die ik op mijn caravan heb blijft er net geen 2 vingers afstand over.
Hij komt nergens tegenaan maar het houdt ook niet echt over.
Zie onderstaande foto's voor een kleine impressie. Zal er toch nog eens naar vragen bij de dealer.
Hoe is jullie ervaring hiermee? image.jpg image.jpg image.jpg
 

kansberg

Forumguru
Mijn ervaring is exact eender, ook hier met stabilisatorkoppeling (AKS 2004) en Thule trekhaak (vast) heel erg krap. Zal volgende week een foto maken als ik de caravan ophaal voor de vakantie. De haak is in de uiterste achterste stand gemonteerd, anders kun je niet meer dan een bocht van 30 graden maken. Het wil, maar daar is ook alles mee gezegd.
Uit m'n blote hoofd is de afstand van hart kogel tot bumper 85 mm.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of de verschillen in de lengtes van de trekhaak niet komen door verschillende merken trekhaak. Het lijkt me onlogisch dat een fabrikant verschillende maten maakt voor dezelfde auto. Ik denk dat fabrikanten zoveel mogelijk 'standaard' onderdelen voor een trekhaak gebruiken en dat de fabrikant van deze trekhaak een vrij korte versie heeft gekozen (mogelijk omdat ie de volgende lengtemaat in zijn programma weer te lang vind).

Voor de duidelijkheid: ik kan me prima indenken dat je dit niet fijn vind, zowel met scherpe bochten als met aan-/afkoppelen moet je goed opletten om je bumper niet te beschadigen. Aan de andere kant voor een fietsenrek is dit bijvoorbeeld wel weer fijn: wat minder ver achter de achterwielen betekent ook dat de auto het gewicht op de trekhaak beter kan controleren.
 

kansberg

Forumguru
Thule heeft inderdaad maar één maat, evenals Bosal. Wat de maten van Bosal zijn weet ik niet, maar weet uit ervaring dat de haken in maatvoering weinig tot niets verschillen, maar weinig kan nét genoeg zijn om voldoende ruimte te hebben voor je stabilisatorkoppeling....
Anderzijds vind ik dat de trekhaakfabrikanten rekening moeten houden met de ruimte die er nodig is voor het aankoppelen van de diverse maten koppelingen. Een minimale ondergrens van 10 cm. van hart kogel tot bumper bij het ontwerpen van de haak lijkt mij toch wel de norm.
Heel wat anders en volledig :ot:... Ik kreeg vandaag te horen dat ik 3 dagen eerder op vakantie kon van mijn werkgever, ik had hierom gevraagd en heb zelf een alternatieve bezetting bedacht die goedgekeurd is, gelukkig zijn ze nog steeds gek (met mij). Ik blij, m'n kipje blij en mijn vrouw ook blij :D. Alleen de poes gaat in hoger beroep :bloos:.
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Ik kan me prima vinden in je redenering, aan de andere kant krijg een trekhaakfabrikant soms ook te maken met facelifts, sportieve uitvoeringen enz. waardoor bumpers net weer even anders zijn, dan toen de trekhaakfabrikant met zijn trekhaak op de markt kwam. Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat niet alleen de trekhaakfabrikant, maar soms ook de autofabrikant de 'meest schuldige' is.
 

jonbongoofy

Forumguru
Waarom gekozen voor een afneembare trekhaak? Gelet op je achterbank en de trekhaak die er dan onder moet. Of gaan de kids alleen mee als de caravan erachter hangt? Je Skoda ziet er verder goed uit. Ook de kleur leer staat hem goed.
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Wat je schrijft klopt, maar als de fabrikant van de haak, zoals in ons geval voor de Superb, met een te kleine afstand werkt tussen kogel en bumper, dan is toch echt de trekhaak fabrikant debet aan eventuele problemen. Het is tenslotte het eerste model Superb II Combi, dus nog zonder fratsen of facelift perikelen. Als ik Thule of Bosal aan de lijn heb zal ik eens informeren hoe dat in z'n werk gaat bij het ontwerpen van een haak en wat de eventuele normen zijn die zij hanteren m.b.t. afstand tussen bumper en kogel.
Heb zojuist even de afstand van hart kogel - bumper gemeten bij de Octavia HB van 2006 van de achterbuurman, deze is ook maar 90 mm. krappe bedoening allemaal... Bij de Honda CR-V (2011) van een andere buurman is deze afstand 18 cm!
 

duiveltje

Forumguru
ik haal tot nu toe zo'n beetje 1: 19 met mn superb combi en rij veel op de cruise... rij zo'n 65 km per dag (woon werk) en heb dan stuk snelweg, 80 weg, 100 weg en randstad paar km.... snelweg rij ik ongeveer 140.... altijd even lekker schoonblazen.... als ik normaal zou rijden dan denk ik dat de 1:21 wel haalbaar moet zijn daar ik op de 80 en 100 km wegen (bc) 1:24 haal.....
 

kansberg

Forumguru
@jonbongoofy : Ongetwijfeld, de bouw van de auto is heel anders en de kogel zit t.h.v. onderkant bumper, die schuin wegloopt waardoor er ook extra ruimte is. Grappig is dat hij met de CR-V (automaat) ook maar 1500 kg. mag trekken, hetzelfde als de Superb.
 
Bovenaan Onderaan