Skoda Tuning ervaringen

Rosinfield

† In Memoriam
Eerst zien wat de dsg6 doet, anders die laten optimaliseren en dan wordt de stap om alles te laten chippen in één keer natuurlijk kleiner en aanlokkelijker.

Grappig, ik dacht exact hetzelfde wat betreft de Ibiza 1.5, zo die met DSG verkrijgbaar gaat zijn. Op zich lijkt me die 150 pk prima voor dat karretje, maar wanneer ik de dsg(7) zou willen laten aanpassen, is meteen even chippen wel erg aanlokkelijk
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk dat wanneer je werkgever je ontslaat op basis van de overtreding van de carpolicy, dat er dan iets anders aan de hand is. Neem van mij aan dat er ook een aantal managers zijn die hun auto hebben laten chippen.
 

Rallye

Forumguru
Uiteindelijk vind ik nog steeds straf dat de overheid dit nog niet aan banden heeft gelegd. Uiteindelijk meer vermogen = meer uitstoot = meer verbruik (bij de meeste) = belasting/taxontduiking.

Voor mij is het wel sterk de vraag of meer vermogen door tuning onder objectief bepaalde omstandigheden wel meer uitstoot met zich meebrengt. Zelfs in de praktijk is dat de vraag, omdat zo veel van het verbruik wordt veroorzaakt door gedrag. De Nederlandse belastingwet kent precies zo'n artikel: als de motor is getuned op zo'n wijze dat de uitstoot toeneemt ben je in ieder gevaal voor de bijtelling illegaal bezig. Symboolwetgeving dus, want zoiets is slechts met zeer veel moeite te bewijzen. Bovendien: rondrijden met zes zakken cement achterin mag dan weer wel..... Mocht het verbruik overigens inderdaad toenemen, dan betaal je daar via de accijns weer voor.

Kortom: het is maar zeer de vraag of tuning zou leiden tot belastingontduiking. Vervolgens: hoe groot is dan het probleem? Slechts een zeer beperkt deel van de auto's wordt getuned, waarbij dan de CO2-uitstoot van die paar auto's misschien toeneemt. Nou heb ik sowieso niets met beperking van de CO2-uitstoot door de automobilist aan te pakken (als je dat al wilt dan kun je beter naar huizenbezitters kijken, dat is veel effectiever), maar om voor zo'n relatief beperkt (ook nog onzeker) probleem mensen in het criminele te trekken door tuning gelijk te stellen met belastingontduiking, gaat me veel te ver.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor mij is het wel sterk de vraag of meer vermogen door tuning onder objectief bepaalde omstandigheden wel meer uitstoot met zich meebrengt. Zelfs in de praktijk is dat de vraag, omdat zo veel van het verbruik wordt veroorzaakt door gedrag. De Nederlandse belastingwet kent precies zo'n artikel: als de motor is getuned op zo'n wijze dat de uitstoot toeneemt ben je in ieder gevaal voor de bijtelling illegaal bezig. Symboolwetgeving dus, want zoiets is slechts met zeer veel moeite te bewijzen. Bovendien: rondrijden met zes zakken cement achterin mag dan weer wel..... Mocht het verbruik overigens inderdaad toenemen, dan betaal je daar via de accijns weer voor.

Kortom: het is maar zeer de vraag of tuning zou leiden tot belastingontduiking. Vervolgens: hoe groot is dan het probleem? Slechts een zeer beperkt deel van de auto's wordt getuned, waarbij dan de CO2-uitstoot van die paar auto's misschien toeneemt. Nou heb ik sowieso niets met beperking van de CO2-uitstoot door de automobilist aan te pakken (als je dat al wilt dan kun je beter naar huizenbezitters kijken, dat is veel effectiever), maar om voor zo'n relatief beperkt (ook nog onzeker) probleem mensen in het criminele te trekken door tuning gelijk te stellen met belastingontduiking, gaat me veel te ver.
als de overheid het wilt, kan ze tuning aan banden leggen. Dan zullen de bewijslast van de uitstoot bij de tuner leggen en wie is daar tot in staat of wie gaat daar aan beginnen. Uiteindelijk als je het meervermogen effectief gaat gebruiken, verbruikt je wagen meer en zal je dus meer uitstoten.
Tja van die zakken cement, tja iedereen weet dat de wetgeving krom is. Willen ze helemaal "eerlijk" moeten ze gewoon alle taxen opheffen en de taxen verwerken in de brandstof prijs.
In Belgie was tuning effectief belastingontwijking, want de taxen werden berekend op het vermogen en de fiscale pks, ondertussen is dit reeds ook op de uitstoot.
Dat ze dit niet hoeven aan te pakken, tja, moeten ze zwartwerk, te snel rijden, ... dan ook maar niet aanpakken? En denk dat er tegenwoordig een redelijk percentage van de wagens wordt gechipt. Je moet maar eens zien bij elk tuningbedrijf kijken hoeveel werk ze wel niet hebben. En tegenwoordig is het niet enkel de sportieve wagens die worden gechipt maar ook veel camionnettes, het boodschappenwagentje van madam,....
 

leon-cupra

Forumguru
Dat er altijd zijn met meer vermogen dat maakt toch niet uit? Het gaat er vooral om dat je er zelf van geniet en er tevreden mee bent. Maar relax cruisen doe ik persoonlijk liever in een 300+ pk auto als dat ik dat moet doen met de helft van het vermogen. Jouw keuze / switch snap ik nog steeds niet als ik de Seat en de Skoda in gedachten zie en daarna de 2 Peugeots, maar dat hoeft ook niet, het gaat er om dat jij er content mee bent en als chippen niet meer hoeft voor je, ook prima toch? Ieder z'n ding! Mij verklaren ze ook voor gek met m'n plannen, maar ik heb maling aan wat anderen vinden. Ik heb er plezier van en dat is het enige wat telt!
relaxed rijden heeft niets te maken met vermogen. Als je relaxed wilt rijden, ga je niet even de topsnelheid, de 0-100, het heftig hernemen gaan testen. De wegligging, comfort aan boord, een automaat,... brengt bij tot relaxed rijden. Vermogen is gewoon handig en leuk.
 

CDK

Forumguru
voor jou is relaxed rijden de kick zoeken van het benutten van het volle vermogen?
Of hoe zie jij dat dan?

Nee niet het volle vermogen, maar juist met half gas aanzienlijk versnellen bij in / uitvoegen of inhalen als je voorganger net iets zachter rijd als jij. Moet je met 150pk dan of gas lossen of juist vol op het gas gaat dat bij 300pk of meer net allemaal wat soepeler en genuanceerder. Half gas gebruiken en weten dat je nog een andere helft achter de hand hebt, dat is naar mijn mening pas echt relax ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Nee niet het volle vermogen, maar juist met half gas aanzienlijk versnellen bij in / uitvoegen of inhalen als je voorganger net iets zachter rijd als jij. Moet je met 150pk dan of gas lossen of juist vol op het gas gaat dat bij 300pk of meer net allemaal wat soepeler en genuanceerder. Half gas gebruiken en weten dat je nog een andere helft achter de hand hebt, dat is naar mijn mening pas echt relax ;)
hebben inderdaad andere interpretatie van relaxed rijden, maar snap je punt wel ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fmoon

Forumguru
En nutteloos. Ieder heeft z'n eigen plezier. In Nederland heb je zat aan 120-150pk. Inhalen hier is niet spannend. Ik vind het enkel in de bergen lekker dat er wat meer vermogen in de auto zit. Maar m'n zwager met de helft aan vermogen hobbelt ook gewoon achter me aan.
 

CDK

Forumguru
En nutteloos. Ieder heeft z'n eigen plezier. In Nederland heb je zat aan 120-150pk. Inhalen hier is niet spannend. Ik vind het enkel in de bergen lekker dat er wat meer vermogen in de auto zit. Maar m'n zwager met de helft aan vermogen hobbelt ook gewoon achter me aan.

Met een Fabia van 1000kg ben ik met je eens dat 150pk voldoende is, maar met een Superb / Kodiaq 4x4 van 1700kg dan is het andere koek. Maar ik sluit me aan bij @s-line "zinloze discussie" ;)
 

Skodako

Senior Member
Gisteren even naar Lochem gereden naar het welbekende JD grondgebied voor een software upgrade. Aldaar aangekomen ogen uitgekeken naar de op de rollerbank aanwezige Seat Leon Cupra met 400pk.
Gezellig gekletst met een paar aanwezige klanten en tussendoor hing mijn auto aan de laptop.
Voor je het weet komt er een sympathieke medewerker naar je toe omdat er een proefrit word gedaan.
Dan gaat het los op een smal landweggetje naast het kanaal..whoooo dat vermogen!
Wat een genot om de 1.2tsi te rijden zeg en de glimlach is niet meer van mijn gezicht te krijgen. Advies was wel om regelmatiger de olie te verversen en om 98octaan te tanken.
Gelukkig heb ik een BP tankstation in de buurt waar ze BP Ultimate schenken en zodoende moet mijn beest meer tot zijn recht komen. Al met al een geslaagde middag.
 
Bovenaan Onderaan