Voor mij is het wel sterk de vraag of meer vermogen door tuning onder objectief bepaalde omstandigheden wel meer uitstoot met zich meebrengt. Zelfs in de praktijk is dat de vraag, omdat zo veel van het verbruik wordt veroorzaakt door gedrag. De Nederlandse belastingwet kent precies zo'n artikel: als de motor is getuned op zo'n wijze dat de uitstoot toeneemt ben je in ieder gevaal voor de bijtelling illegaal bezig. Symboolwetgeving dus, want zoiets is slechts met zeer veel moeite te bewijzen. Bovendien: rondrijden met zes zakken cement achterin mag dan weer wel..... Mocht het verbruik overigens inderdaad toenemen, dan betaal je daar via de accijns weer voor.
Kortom: het is maar zeer de vraag of tuning zou leiden tot belastingontduiking. Vervolgens: hoe groot is dan het probleem? Slechts een zeer beperkt deel van de auto's wordt getuned, waarbij dan de CO2-uitstoot van die paar auto's misschien toeneemt. Nou heb ik sowieso niets met beperking van de CO2-uitstoot door de automobilist aan te pakken (als je dat al wilt dan kun je beter naar huizenbezitters kijken, dat is veel effectiever), maar om voor zo'n relatief beperkt (ook nog onzeker) probleem mensen in het criminele te trekken door tuning gelijk te stellen met belastingontduiking, gaat me veel te ver.
als de overheid het wilt, kan ze tuning aan banden leggen. Dan zullen de bewijslast van de uitstoot bij de tuner leggen en wie is daar tot in staat of wie gaat daar aan beginnen. Uiteindelijk als je het meervermogen effectief gaat gebruiken, verbruikt je wagen meer en zal je dus meer uitstoten.
Tja van die zakken cement, tja iedereen weet dat de wetgeving krom is. Willen ze helemaal "eerlijk" moeten ze gewoon alle taxen opheffen en de taxen verwerken in de brandstof prijs.
In Belgie was tuning effectief belastingontwijking, want de taxen werden berekend op het vermogen en de fiscale pks, ondertussen is dit reeds ook op de uitstoot.
Dat ze dit niet hoeven aan te pakken, tja, moeten ze zwartwerk, te snel rijden, ... dan ook maar niet aanpakken? En denk dat er tegenwoordig een redelijk percentage van de wagens wordt gechipt. Je moet maar eens zien bij elk tuningbedrijf kijken hoeveel werk ze wel niet hebben. En tegenwoordig is het niet enkel de sportieve wagens die worden gechipt maar ook veel camionnettes, het boodschappenwagentje van madam,....