Skoda van Jesse

jesse_s93

Forumguru
Er hebben weer een paar kleine updates plaatsgevonden.

Ik heb de ventilatie openingen bij de voetenruimte aan de achterzijde van een rooster voorzien. Zo zijn de randen ook minder scherp.
b5efee3a6531a4fc1d8cf73714a0be27.jpg


Daarnaast heb ik het driespaaks stuurwiel geplaatst. Hoe ik dit had gedaan heb ik reeds in een ander topic toegelicht.

a5eb429b0ee1ceef0451522214e7be14.jpg


Daarnaast heb ik het logo aan de voorzijde aangepakt. Helaas heeft Kopacek geen Quartz Grey voor de Octavia IV. Ik heb dit nagevraagd en aangezien deze maar korte tijd beschikbaar is geweest, bieden ze dat niet aan. Daarom ben ik zelf maar aan de slag gegaan.

Oude logo demonteren van de auto, alle lijmresten verwijderen van de pinnetjes en het logo ontmantelen. Even licht opschuren, twee lagen Quartz Grey en Black Magic Mica en twee lagen blanke lak. Dan is dit het eindresultaat:

90c6510588d794d0dd57047142a693da.jpg


Ps. Wees niet zo ongeduldig als ik, dan kun je opnieuw beginnen..

Ik heb ook andere velgen gekocht aangezien ik voor de winter ook een mooie set wilde. De Vega Aero ga ik nu gebruiken als wintervelg, voor de zomer heb ik zwarte Comet velgen gekocht. Aan de voorzijde de Comet velg, aan de achterzijde de Vega Aero.

41951cfcec0b78221188688a3bd8e30b.jpg


Ps. Hier lijkt de auto heel hoog te staan. Vanwege een kuil op die plek en het feit dat hij net was opgekrikt, geeft dat een beetje vertekend beeld. Binnenkort wat meer foto's met ook de zwarte letters aan de achterzijde.

Ook nog wat andere kleine aanpassen. De deursloten zijn voorzien van een afdekplaatje en de verlichting in de kofferbak bevat nu iets fellere leds. De standaard leds lieten net iets te wensen over.
 

jesse_s93

Forumguru
Het heeft even geduurd, maar hierbij dan toch de foto's met de Comet velgen en de zwarte belettering aan de achterzijde. Ik ben er zelf heel blij mee. De auto rijdt nog steeds fantastisch. Ik rijd nagenoeg alleen elektrisch, enkel op de langere stukken heb ik de benzine nog nodig. In de autogegevens staan heel vaak afstanden tussen de 1200 en 1500 km onder het kopje "sinds tanken". Top! :)

Eind september is dan eindelijk ook de zonneklep gerepareerd. Aangezien ik niet wilde wachten tot de garage eindelijk plek zou hebben het verzoek gedaan om de zonneklep op te sturen. Twee dagen later lag hij in de bus en 10 minuten later zat hij in de auto. Geen aliexpress zonneklep meer en nu werkende verlichting. Zie laatste foto van de "originele" zonneklep die afkomstig was van de Skoda dealer. 20231013_144130619_iOS.jpg 20231013_144149132_iOS-small.jpg 20231013_144243462_iOS-small.jpg 20231013_144358487_iOS-small.jpg
 

Bijlagen

  • 20230913_091756748_iOS-small.jpg
    20230913_091756748_iOS-small.jpg
    849,6 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
@Alpha, eigenlijk altijd tot 100%, ook omdat ik het niet in kan stellen. Ik moet het doen met openbare palen. Ik zet wel geregeld de maximale net belasting op gereguleerd. Als hij 's avonds op staat te laden kan hij er net zo goed 8 uur over doen in plaats van 3.

Wat doe jij qua laden? En heb jij een manier om niet tot 100% te laden?
 

Alpha

Donateur
Ahzooo. Euhm, er is inderdaad geen maximum oplaadpercentage instelling. Ik doe alles met schema’s. Thuis hangt ie altijd aan de 230V lader. Op dagen dat ik niet naar kantoor ga laadt ie tot 80% en op dagen dat ik wel ga tot 100. Gecombineerd met voorverwarmen zodra het weer kouder wordt.

Je zou kunnen testen of je het minimale laadniveau accu (Home > Accu laden > Plannen) op 80% kunt zetten en dan niet handmatig op laden starten klikken. Dan zou die zodra die stroom krijgt tot 80 moeten gaan en dan stoppen tot hij andere orders krijgt.

Ik vind persoonlijk de geluiden erg tegenstrijdig. Sommige zeggen dat t bij een PHEV niet boeit als je constant tot 100 gaat. Maar ik probeer me toch zoveel mogelijk aan de regel: dagelijks tot 80 en bij lange ritten tot 100 maar dan z.s.m. vertrekken zodra bij 100%. Vandaar mijn vraag haha!
 

jesse_s93

Forumguru
Update 26 mei 2024

Inmiddels staat er 43.000km op de teller wat een kleine 16.000km betekent afgelopen jaar. Het blijft een heerlijke auto om te rijden. De meeste kilometers worden elektrisch gereden. Ik tank gemiddeld om de twee maanden (iedere 2000-2500km). In de afgelopen periode met de auto richting de Ardennen geweest met het gezin en ondanks het accupakket komen we qua bagageruimte niets tekort. Daarnaast is het ook op technologisch vlak een fijne auto. Ik vind het infotainment systeem (inmiddels met software 1969) prettig werken en vooral de slimme dingen als de matrix led op de buitenwegen en het koppelen van profielen aan een bepaalde sleutel. Ik hoef hierdoor nooit capriolen uit te halen om in te stappen. Nadat mijn vriending heeft gereden wordt de stoel bij openen van het portier direct op mijn afstellen afgesteld.

Is dan alles geweldig? Niet helemaal. Aan het begin van het jaar wilde mijn tankklep niet meer open. Deze werkt door middel van een knop in het bestuurdersportier en vervolgens plopt deze open. Dit omdat de druk naar beneden gebracht moeten worden voordat er getankt kan worden. Bij de dealer is deze tijdelijk geprepareerd en een maand later is een nieuwe stelmotor geplaatst. Daarna werkte het weer conform verwachting.

Medio maart helaas (lichte) schade opgelopen aan mijn auto. De buurman had net de auto geschampt. Bij mij was helaas direct de grondlak te zien, waardoor ik het graag wilde laten repareren. Begin mei de auto weggebracht en netjes opgelost. Bij het schadebedrijf gelijk een heel kleine deukje laten uitdeuken die op de flank zichtbaar was (al sinds aankoop). Dit kon gelukkig zonder te spuiten en was beperkt qua kosten. Visueel is de auto nu weer zo goed als nieuw.

20240302_120936349_iOS.jpg

Daarnaast had ik sporadisch een melding "e-sound storing" gehad het afgelopen jaar. Op het moment dat de melding kwam, was het e-sound geluid gewoon te horen. Tijdens de bandenwissel de wielkuip losgemaakt en de stekkerverbinding gecontroleerd. Deze leek goed te zitten (uitlezen leek te wijzen op een slechte verbinding). Foutmelding bleef ook lang weg, tot het weekendje in de ardennen. De melding kwam bij elke rit naar boven. Aangezien ik nog een paar weken garantie had (1 jaar na aankoop) gelijk maar contact opgenomen met de dealer. Uit de diagnose bleek deze niet goed te zijn en derhalve zal deze binnenkort (juli) vervangen worden tijdens de beurt, gelukkig nog onder garantie.

20240505_190327000_iOS 1.jpg

Afgelopen week kwam daar helaas een storing bij. Ik had de auto 's avonds aan de lader gehangen en 's ochtends keek ik op de app of hij volledig geladen was. Deze gaf aan dat het nog 3 uur zou duren voordat hij vol was, terwijl hij eigenlijk al vol had moeten zijn, of in ieder geval bijna vol. In de auto gekeken en wat bleek: de verbinding was weggevallen met het internet en de auto was gewoon volledig geladen. Sindsdien heb ik een foutmelding omtrent het SOS-systeem. De zekering al eruit gehaald en inmiddels is hij wel weer gewoon verbonden met Skoda Connect, maar de SOS fout blijft. Ook gelezen dat het soms wilt helpen om de accu los te koppelen. Helaas heeft dit ook niet geholpen. Afgesproken met de dealer dat ze tijdens de beurt en reparatie diagnose stellen en vanaf daar kijken we verder. Wel zonde dat dit net een week na de garantie komt. Ik hoop op wat coulance van de verkopende partij. Als de module moet worden vervangen schrik ik wel van de bedragen die daarvoor worden gevraagd. Op dit forum maar ook daarbuiten regent het van de foutmelding van de SOS-modules. Toch wel een slechts verhaal dat zo'n module bij vele VAG modellen al na 2-3 jaar de brui eraan geeft.

20240521_132724000_iOS 1.jpg 20240521_132724000_iOS.jpg 20240522_150741000_iOS.png

Ik sluit wel af met iets leuks: Ik heb een originele zwenkbare trekhaak gekocht, inclusief alle bekabeling en knoppen. Niet om mee te gaan trekken (staat 0kg trekgewicht op kenteken), maar voor een fietsdrager. Dit is ook wel gelijk de reden waarom ik hier marktplaats voor in de gaten heb gehouden, nieuw zijn ze schrikbarend duur (zeker icm montage). Als alle spullen binnen zijn, ga ik het onder de auto monteren. Daar kijk ik nu al naar uit. Ik zal hier tegen die tijd een apart topic voor openen om de vorderingen hiervan vast te leggen. Het aansluitwerk zelf lijkt niet veel voor te stellen, maar er moet een heleboel worden gedemonteerd om het goed te kunnen wegwerken. De auto heeft geen trekhaakvoorbereiding, dus de bekabeling van voor naar achteren moeten worden aangelegd. Ook grappig: het knopje zit origineel aan de rechterkant om de trekhaak te ontgrendelen. Daarvoor moet dus ook de bekleding in de kofferruimte aan de rechterzijde eruit, terwijl de module aan de linkerzijde zit. De bekleding aan de linkerzijde heeft echter dezelfde uitsparing als aan de rechterzijde. Aangezien ik het helemaal origineel wil hebben, zal de knop gewoon aan de rechterkant komen :)

Al met al nog zeer tevreden met de Octavia, maar op momenten wat teleurgesteld in de duurzaamheid van de verschillende onderdelen.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Je schrijft "Nadat mijn vriendin heeft gereden wordt de stoel bij openen van het portier direct op mijn afstellen afgesteld." Bij mijn Golf GTI gaat de stoel standaard in de uitstapstand (is een instelling), maar hij stelt zich pas op mijn profiel in als ik op Start druk en daarna evt. op OK op het scherm. werkt dit bij een Octavia anders dan bij de Golf, of ligt dat aan jouw nieuwere software (ik heb volgens mij 1941)?
 

barretje

Senior Member
Ik krijg het niet voor elkaar dat als ik met mijn sleutel instap de stoel automatisch naar mijn stand gaat, ik moet altijd selecteren dat een andere gebruiker in de auto stapt en dan duurt het nog zeker een minuut voordat mijn stoel anders wordt ingesteld.
 

jesse_s93

Forumguru
@Rallye @barretje de uitstapstand (het vergemakkelen daarvan) is inderdaad bij mij ook een instelling, die ik overigens uit heb staan. De kleine zit achter mij. Als de stoel dan nog verder naar achteren gaat, is dat een beetje sneu voor zijn beentjes.

Ik heb de sleutels automatisch laten toewijzen aan de gebruikers. Als mijn vriending heeft gereden en zij stapt uit staat de auto nog op haar profiel ingesteld en de stoel dus ook. Als ik dan vervolgens bij de auto aankom met mijn sleutel en ik trek de deur open, staat in het dashboard al Welkom Jesse en gaat de stoel direct naar de juiste positie. Ik hoef gelukkig niet te wachten tot het infotainment volledig is opgestart en ik op Ok moet drukken voor het toepassen van de wageninstellingen. Ik heb hier overigens niets bijzonders voor gedaan en dit was al zo onder 1896, 1941 en nu ook 1969.

Dankjewel @DiVini76 :)
 

barretje

Senior Member
Dat is wel vreemd, als ik instap nadat mijn vrouw heeft gereden moet ik handmatig de gebruiker wisselen. Ik zal eens kijken of dat ook anders kan, dat zou toch wel heel fijn zijn!
 

Rallye

Forumguru
Grappig dat dat bij onze auto's zo verschillend lijkt te gaan. Ik zal eens kijken of ik het bij mij ook zo voor elkaar krijg, dan kan die uitstapstand eraf - mijn zestienjarige klaagt daar nog wel eens over.
 

jesse_s93

Forumguru
Weer even een update van mijn kant.

De wegklapbare trekhaak is gemonteerd en ik ben er heel blij mee. Ik heb hiervoor de volgende onderdelen gebruikt:

Marktplaats - Gebruikt (€350)
- 5E3 803 881 A (de trekhaak zelf)
- 5H2 907 383 (trekhaakmodule)
Trekhaak was afkomstig van een Octavia waarvan de voorkant in elkaar zat. De trekhaakmodule was daarom al voorzien van de juiste parameterset. Bovenstaande was inclusief de vier bouten en de rubberafdichting in de bodem.

OEMvwshop - Originele nieuwe producten (€150)
- 5E7 868 345 9B9 (bekleding voor de trekhaakontgrendeling)
- 3G0 959 511A WHS (knopje voor de ontgrendeling)
- 5E3 055 204A (kabelset van trekhaakmodule naar ontgrendelingsknop)
- 5E3 055 204B (kabelset van zekeringkast/bcm naar trekhaakmodule)

20240607_083528501_iOS.jpg 20240607_083900776_iOS.jpg

Ik was begonnen bij de boordcomputer en de zekeringkast. Stap 1, auto spanningsloos maken. Stap 2, het verwijderen van interieurdelen. Het is simpelweg het opvolgen van de instructies, die vrij duidelijk zijn, en ben begonnen met het bijpluggen in de BCM. De BCM is goed bereikbaar en direct zichtbaar als je de kunststofkap aan de zijkant van het dashboard weghaalt en de bekleding links bij de voetsteun. In mijn kabelset was een foutje gemaakt waardoor ik een extra pagina erbij had gekregen in de instructies om in dit geval de labeling op de kabels te volgen en niet de instructies. Dat gedaan en de kabels weer teruggklikt.
20240607_150440000_iOS.jpg 20240607_170621568_iOS.jpg

Vervolgens de zekeringkast. Om genoeg ruimte te hebben moet hiervoor ook de knie-airbag los. Dan kan de zekeringkast naar beneden worden gehaald om ruimte hebben om de bedrading er aan de achterkant bij te steken. Nadat de kabels erbij zijn gestoken en alles was teruggeplaatst, eerst even gecontroleerd of alles werkte. Bummer: hij deed het niet :(

Alles bedrading nagelopen, maar dit zal allemaal op de juiste plek. Moest er dan toch nog iets met de trekhaakmodule gebeuren om het werkend te krijgen, ondanks dat deze ook uit een Octavia kwam? Nee hoor. De oplossing kwam gelukkig niet veel later. Het is ook wel handig om de bijgeleverde zekeringen erin te steken :facepalm: Vervolgens werkte het direct.

Volgende dag aan de slag gegaan met de montage van de haak zelf. Eerst alle interieurdelen gedemonteerd:
- Alle bakken en de kofferbakmat in de kofferbak
- De kunststofbekleding die langs de dorpel van voor naar achteren loopt
- De zitting van de achterbank
- De kunststofbekleding aan de zijkant van het ruggedeelte van de achterbank.
- Het ruggedeelde van de achterbank LA
- De bekleding in de kofferbakruimte links, de rechtkant heb ik laten zitten en enkel losgeschroefd om de schakelaar te kunnen plaatsen
Na het demonteren van bovenstaande items was het goed te doen om de kabelset langs de huidige bekabeling te leggen naar achteren en aan te sluiten op de trekhaakmodule. Van hieruit ook direct de kabeling aangesloten richting de schakelaar en de rechterzijde waar hij origineel zit. Het is ook mogelijk om hem links te plaatsen. Daar zit immers hetzelfde afdekplaatje, maar ik wilde het zo origineel mogelijk houden. Met het enkel losschroeven van de bekleding aan de rechterzijde had ik net voldoende ruimte om het afdekplaatje eruit te drukken en het nieuwe plaatje en de schakelaar erin te zetten. Vervolgens de schakelaar aangesloten.

Aan de buitenzijde het volgende gedemonteerd:
- De achterlichten in de achterschermen
- De achterbumper
De meeste bouten voor de achterbumper zijn goed te vinden maar er zit er ook één die de bumper met het achterscherm verbindt. Die zit achter de wielkuip en niet direct zichtbaar. Die moet wel los voor de demontage. Vervolgens de bumperbalk losmaken en de trekhaak in de balken schuiven. De gaten voor de bouten zijn voorgeboord en zitten onder de tectyl. Aandraaien op het juiste moment en de trekhaak zat. Kabel door de bodem heem en netjes afkitten en aansluiten op de module.

20240608_131324079_iOS.jpg

Nadat de bumper eraf was was goed zichtbaar dat Skoda al na had gedacht over het later monteren van een trekhaak. De snijlijn was namelijk per type trekhaak uitgetekend. Simply clever :)
20240608_155720927_iOS.jpg

Dit voorzichtig met de dremel uitgezaagd en daarna glad gevijld. Daarna de bumper weer monteren, achterlichten terug en testen. Werkte nog steeds :) Vervolgens alle interieurdelen weer terug en nog alles netjes coderen. Daarna geen enkele fout meer gehad. Het lukte me alleen niet om in 3C (blind spot) te kunnen coderen. Dit vind ik zelf ook wel prettig, want dan blijft de dodehoekwaarschuwing wel werken als de fietsendrager erop zit.

Investering was relatief beperkt en toch erg fijn om te hebben voor de keren dat we met de fiets weg willen.

20240609_083317883_iOS.jpg 20240616_094524686_iOS.jpg

Een paar weken geleden ook een kleine retrofit: usb-c aansluitingen in de middenconsole achter. Kabelboom gemaakt met de juiste connectoren om de spanning van de usb-c aansluiting voor door te kunnen lussen naar achteren. Vervolgens enkel het paneel bij de middelconsole aan de rechterzijde losmaken om bij de aansluiting aan de onderzijde te komen en de prullenbak verwijderen bij de achterbank. Connectors inpluggen, kabel netjes wegwerken en usb-c module en de bijbehorende kunststofbekleding terugzetten en we hebben usb-c aansluitingen aan de achterzijde. Handig als de kleine straks iets groter is.

Daarnaast afgelopen woensdag de auto weggebracht naar de dealer voor een onderhoudsbeurt (groot) en het vervangen de e-sound module en de diagnose van het SOS probleem. Later op de dag de diagnose gekregen, het regelapparaat is overleden, zoals het uitlezen ook al wel aangaf. Deze werd woensdag besteld en zou een dag later binnen zijn. De Octavia heeft derhalve een overnachting gehad bij de dealer om vervolgens de volgende dag het regelapparaat te vervangen. Donderdagmiddag was vervolgens alles gelukt.

Vanochtend opgehaald en toch wel erg blij dat de auto nog in de garantie zat en de garage waar ik de Octavia heb aangekocht niet moeilijk deed over het feit dat de melding net iets na de garantieperiode kwam met betrekking tot de SOS. De rekening mocht vanuit de Skoda garage naar hen opgestuurd worden. Vervangen van de e-sound module en SOS-module bedroeg bij elkaar 1700 euro ex btw. Daar had ik wel flink van gebaald als ik dat zou moeten afrekenen nadat ik al flink wat had betaald voor een auto van toentertijd twee jaar oud en nu drie. Dergelijke kosten zou ik eigenlijk niet verwachten..

Volgens mij heb ik nu ook wel alle bekende kwaaltjes gehad, dus ik verwacht nu verder weer gewoon zorgeloos te kunnen genieten van de wagen. Want dat blijft het wel om in deze auto te rijden :)
 
Bovenaan Onderaan