Interessant topic en leuk dat je twee auto's op het oog hebt die erg verschillen. Ik ken de 320i vrij goed. Mijn vader rijdt de 320i GT en toevallig heb ik gisterenavond een rondje gereden in de 320i EDE. De 3 serie kent natuurlijk veel overeenkomsten met de 4 serie, het zijn in principe gewoon dezelfde auto. Ik neem even de gewone 320i EDE als referentieauto. De 3 GT is vooral een comfortabele cruiser. Wel zit daar de 8 trapsautomaat in en het gewone blok.
De 320i EDE sedan. De eerste indruk is meteen goed als je instapt. Een heerlijk lage zit, geweldige sportstoelen en je kunt het waanzinnige sportstuurtje heel ver naar je toe halen. Zo hoor je te zitten in een auto. Het interieur is mooi, maar echt flabbergasted ben ik niet. Relevant is dit niet. Hoe vaak zit je je interieur te strelen omdat het zo lekker zacht aanvoelt? Doe je dat wel, get help. Seriously!
Hij heeft ook heel veel gadgets, mooie schermen etc. Ik houd daar niet van, maar ik ben in de minderheid op dit gebied
Nu naar de motorisering. BMW en viercilinders zijn nooit een goede combinatie geweest. En ook in deze 320i EDE krijg ik direct weer het gevoel dat dit de manier van BMW is om me te vertellen dat ik een armoedzaaier ben. Naast het gegeven dat de auto buitengewoon armoedig klinkt, merk je tijdens het accelereren nadrukkelijk dat de EDE een geknepen variant is. De gasrespons is ruk en de vermogensopbouw ongelijkmatig. En boven de 5500 toeren valt de versnelling weer tegen. Dit is het niet. De gewone 320i (die ik ken van de GT) heeft minder last van de hierboven beschreven karaktertrekjes, maar warm word ik niet van dit blok.
Het onderstel van de BMW 3 serie is wel goed. Vooral ook prettig comfortabel. Hier hebben ze vooruitgang geboekt. De dynamiek is goed. Te goed zelfs voor het kleine motortje. Dat voel je iedere kilometer Je kunt zo'n auto bijna nooit op de limiet rijden, simpelweg omdat je te weinig power hebt. Dit onderstel kan ook de power van een M4 kwijt! Ik verwacht dat de 4 serie redelijk identiek afgeveerd zal zijn. Misschien een tandje straffer. Deze 3 serie EDE stond overigens op 18 inch velgen.
De B van BMW staat bij mij voor Besturing. De nieuwe 3 serie heeft een elektronische stuurbekrachtiging. En dat is toch net even wat minder. Minder gevoel, minder precisie, minder fun! Let op....het is nog steeds één van de beste installaties die je kunt krijgen. Maar de vorige reed leuker.
Tip: neem altijd de handbak, ook al kost de automaat geen cent extra. De automaat heeft 8 versnellingen en dat zijn er twee teveel. Vooral bij een kickdown is dat hinderlijk. En zelf schakelen is leuker. En als je de besturing in sportstand zet, krijg je als cadeautje ook je automaat in de nerveuze sportstand. Helaas kun je dit niet afzonderlijk configureren. Je krijgt dus nooit 'best of both worlds'. Ik vind dat bloedirritant.
Conclusie:
Ik zou de 420i laten staan. De looks van de auto zijn echt heel gaaf, maar het is en blijft met alle respect een instappertje. Uiteindelijk ga je de power missen, zeker in combinatie met het goede onderstel. Ik mis dat speciale randje. De OMG factor. Wil je de BMW toch leasen, neem dan de diesel zou ik zeggen. Dan heb je in ieder geval iets meer trekkracht bij lage toeren. En hoe gek dit ook klinkt, de diesel klinkt minder kut. Raar maar waar.
Alternatieven:
- De Skoda Octavia RS blijft een gave bak. Mss is de wegligging in de bochten niet supertop, maar het is een coole auto om te zien, je bespaart 150 per maand, je bent bloedsnel en het is allround een goede reisauto met strak interieur. Niets mis mee.
- Seat Leon Cupra. Met 280 pk en sperdifferentieel een hele gave auto. Iedere kilometer is dan een feestje. En je krijgt op de Cupra het adaptieve onderstel. Dus je hebt ook een comfortmodus dus kun je de auto ook als daily rijden.
- BMW 2 serie al overwogen? Wellicht past een 225i wel in je budget. Is ook een gaaf karretje en dan heb je ook net wat meer power onder de kap. Met 218 pk is het toch wat prettiger sturen.
Mijn keus: de Leon Cupra.