Skoda's eerste elektrische auto op komst

B.Stuurder

Forumguru
Bij sommige tankstation is dat zo te regelen hoor! Of zou dat toch koffie zijn? Aan de smaak zul je het verschil in elk geval niet merken. :D
Dan kom jij bij de verkeerde tankstations, 25 jaar geleden kon je beter benzine drinken ja, maar tegenwoordig vind ik het bij de meeste tankstations goed te nassen hoor, die koffie. Beetje prijzig, dat wel.
 

Tuulster

Forumguru
Ik heb hierboven nog niets gelezen wat mij van de stelling af brengt dat electrisch rijden echt goedkoper is en goed werkt als je relatief veel korte stukjes stuurt.Voor een werkweek van ruim 1400 km per week zou ik nog niet veroordeeld willen worden tot elektrisch rijden :nono:
(of het moet een Tesla P90 zijn, daar kan ik dan wel weer mee leven) :D


Overigens werkt met dat soort afstanden Hybride ook voor geen meter, mijn collega's in hun GTE's blaffen liters benzine weg....... en daar worden we bij ons op de zaak wel steeds meer toe veroordeeld. Leven het goede gevoel bij de CO2 uitstoot..... wassen neus!
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
@Tuulster, als je de genoemde Tesla vergelijkt met een vergelijkbare benzine auto, bijvoorbeeld een BMW M5, ben je echt veel goedkoper uit. ;).
Maar je hebt helemaal gelijk bij 1400km per week kom je al snel accu capaciteit te kort. En dan wordt het wel een heel puzzeltje om van laadpaal naar laadpaal te komen.
 

leon-cupra

Forumguru
De overheidsdiensten doen zelfs al mee met die hype van co2 uitstoot. Vandaag naar carnaval geweest, de politiewagen die voorreed was een gte:pieker:
 

oco1979

Forumguru
die hybrides(zelf porsche) en vooral elektrische zoals tesla zijn in belgie zeer in trek.
Waarom ???
Lage Co2 op "papier"
Aftrekpost voor bedrijven van een elektrische wagens 120 procent !!!!!!! :sterretjes:

Hybride porsche met +300pk,zéér lage co2,laag in taks en inverkeerstelling en HOOG in aftrek.
Verbruik? gisteren ene gehad(stond defect) cayene hybride 12L/100km en zuinig dat dat is.

Door de gunstige maatregeling kopen er veel zo wagen voor het bedrijf,anders ging dat hier niet van de grond komen.

Kan wel aannemen dat zo ne tesla super rijd.
 

EdK

Forumguru
Maar je hebt helemaal gelijk bij 1400km per week kom je al snel accu capaciteit te kort. En dan wordt het wel een heel puzzeltje om van laadpaal naar laadpaal te komen.
Oude denkwijze......

De inhoud van de brandstoftanks worden al kleiner..... dus range word kleiner.... waarom ?? misschien om ons te laten wennen aan het elektra rijden ??? Zou zo maar eens kunnen toch ??
Tsja en dan moet de infra vanaf heden eens flink aangepast worden en er moet een standaard komen mbt de laadpalen en hun stekkers.....

Ja hoe vreemd het ook maar mag klinken maar er is geen standaard, dus elke laadpaal leverancier heeft zijn eigen systeem...
Dan moet er bij elk nieuw te bouwen woning meteen een laadsysteem meegeleverd worden.
Op de kop van een woningblok het maximaal mogelijk aantal laadpalen plaatsen.
Fabriek terreinen de firma's gewoon verplichten om 50% van hun parkeerplekken te voorzien van de mogelijkheid tot elektrisch laden.
Supermarkten verplichten om hun daken ( plat ) vol te gooien met zonnepanelen en op hun parkeerplaats ook vol te gooien met laadpalen.

Want langs de snelwegen staan er nu al best veel snellaad stations, wil niet zeggen dat het er al voldoende zijn maar zijn er zeker al veel. En hier kun je in korte tijd al redelijk je accu's vol gooien.

En dan het belangrijkste van alles is dat we allen ( ook ik ) die schakelaar in de kop uitzetten dat benzine/diesel alleen maar goed is en daar met alle macht aan vast houden..

Ohhja dan de prijzen van die E auto's, ondanks de subsidie's die er op zitten blijven de E auto's te duur voor de niet lease rijders.
Daar zal men dus ook één en ander aan moeten doen om mensen de stap te laten maken..
 
Tsja en dan moet de infra vanaf heden eens flink aangepast worden en er moet een standaard komen mbt de laadpalen en hun stekkers..... Ja hoe vreemd het ook maar mag klinken maar er is geen standaard zei:
Kwa 'normaal' laden zijn er nu slechts 2 stekkers. Type 1 en type 2
Echter de laadpalen die je in de straat ziet, bij bedrijven, huizen, parkeergarage's hebben allemaal een type 2 aansluiting.
Onze laadvoorziening heeft ook een "standaard" type 2 aansluiting. Enkel bij de auto's zijn er 2 verschillende. En die van onze Nissan is dus een type 1 zodat onze kabel verloopt van type 1 aan de auto zijde naar type 2

Bij het snelladen zijn er 3 standaarden. Nissan heeft ChaDeMo, veel Europese merken hebben Combined Charge System en Tesla heeft hun eigen aansluiting.

De laadsnelheden worden steeds hoger. BMW neemt het voortouw om een nieuwe standaard te ontwerpen voor 150 Kw snelladen.
De type 2 aansluitingen kunnen met 3 fasen krachtstation thuis aansluiting tot 22Kw te laden. Voldoende om je Tesla in een nachtje vol te laden
 

leon-cupra

Forumguru
@Tuulster, als je de genoemde Tesla vergelijkt met een vergelijkbare benzine auto, bijvoorbeeld een BMW M5, ben je echt veel goedkoper uit. ;).
Maar je hebt helemaal gelijk bij 1400km per week kom je al snel accu capaciteit te kort. En dan wordt het wel een heel puzzeltje om van laadpaal naar laadpaal te komen.
een van de grote bazen op mijn vader zijn werk rijdt met een tesla model x. Doet ook elke weken vele kilometers. Rijdt van oplaadpunt tot oplaadpunt. Beetje wachten en met 4g, wifi en dergelijke werkt hij ondertussen door. Batterij opgeladen en rijdt hij verder door. Kwestie van op een andere manier te werken maar voor hem werkt het perfect. Denk zelfs dat hij meer dan 60.000km rijdt per jaar met de tesla.
 

Tuulster

Forumguru
een van de grote bazen op mijn vader zijn werk rijdt met een tesla model x. Doet ook elke weken vele kilometers. Rijdt van oplaadpunt tot oplaadpunt. Beetje wachten en met 4g, wifi en dergelijke werkt hij ondertussen door. Batterij opgeladen en rijdt hij verder door. Kwestie van op een andere manier te werken maar voor hem werkt het perfect. Denk zelfs dat hij meer dan 60.000km rijdt per jaar met de tesla.
Ja, de Tesla is wellicht een uitzondering maar die past bij weinig mensen in hun lease budget..... dat zie ik je met elektrische golf, leaf, Ionic of I3 nog niet doen....... Die moet je net buiten de bebouwde kom al weer opladen......:pardon:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik zou elektrisch kunnen rijden met mijn werkverkeer, alleen heeft PON geen elektrische auto's in het programma. In elk geval niks wat groot genoeg is en in het budget past.
 

Fenrir

Lid
Op bepaald moment heb je niets meer te overwegen.........

Alle discussie ten spijt zal de auto met brandstofcel (waterstof) de norm gaan worden. De elektrische auto's op batterijen die we vandaag kennen zullen uiteindelijk evolueren naar een soort luxe "golfkarretje" en enkel dienen om korte afstanden te maken.
De waterstof-techniek heeft meer voor op alle andere technieken om een voertuig aan te drijven.
Vergeet niet dat de productie van batterijen zorgt voor heel wat onherstelbare ecologische schade, vanaf de ontginning voor de dure grondstoffen (ontbossing, bodem-watervervuiling) tot in het productieproces.

BMW had 10 jaar geleden de techniek van waterstof al op punt en bij wijze van test 10 exemplaren van hun 7-reeks hiermee rondrijden. Alleen, als de tankstations achterblijven met de infrastructuur om te tanken, geraakt het niet van de grond.
Feit blijft dat deze planeet draait op geld, en niet op logica.
De olie-industrie zal zolang als mogelijk de grote ecologische ommezwaai blijven beïnvloeden en sturen.
Hoe lang dat nog zal duren? Ik vermoed nog altijd minstens 10 jaar.
Tot dan blijf ik nog wat verder verbranden... :D
 
Ik denk niet dat het de brandstofcel is die alleen zal regeren.
Zie het als benzine tegen diesel. Accu techniek tegen brandstofcel techniek. Voor de forens die eens in de zoveel tijd een wat langere trip gaat maken is een accu aangedreven auto veel goedkoper.
Voor zwaar verkeer en lange afstand verkeer zal wellicht de brandstofcel techniek de winnaar worden
 

EdK

Forumguru
Alle discussie ten spijt zal de auto met brandstofcel (waterstof) de norm gaan worden.
Ach dat hoor ik nu al 20 jaar en er blijken nog steeds haken en ogen aan te zitten.....
En je kunt gerust gelijk hebben hoor maar mot t nog maar zien....
 

leon-cupra

Forumguru
Ja, de Tesla is wellicht een uitzondering maar die past bij weinig mensen in hun lease budget..... dat zie ik je met elektrische golf, leaf, Ionic of I3 nog niet doen....... Die moet je net buiten de bebouwde kom al weer opladen......:pardon:
op een bepaald forum was er ook iemand die zijn 520d had ingeruild voor een i3. Iemand die ook de baan doet. Dus moet ergens wel lukken zeker. Weet wel niet of hij er nog steeds mee rijdt.
 
Bovenaan Onderaan