turboturbo
Forumguru
Hehe, jij raust overal minimaal 200 zeker, met je RS....:worshippy: 'niks geen last'
Je kan er vanaf zien om in te halen (zullen motorrijders al weer blijer mee zijn), je kan de snelheid veranderen zodat je de waterstroom niet hebt, je kan meer tijd nemen om zo toch een compleet beeld te krijgen van de situatie naast/achter je waarmee je ondanks dode hoeken toch kunt construeren hoe het verkeer een baan naast je er uit ziet.De buitenspiegel 'minder' nodig hebben bij bepaalde omstandigheden is onzin.
regen*donker is soms idd lastiger, maar bepalen of ergens een auto/motor is gaat makkelijker. Snelheid inschatten wordt idd wel lastiger. Dan dus weer meer tijd nemen zodat je toch kunt vaststellen wat snelheid is.- scherpstellen met de ogen gaat evengoed moeizaam; je ziet vooral 's avonds alleen zwermen licht (kan niet goed zien wat waar rijdt)
Nou ja, wel dus, als je meer tijd neemt zodat je toch kunt construeren wat er de baan naast je rijdt. In het donker is dit ook makkelijker, koplampschijnsel is een prima indicator voor dat er iets in je dode hoek zit, ook voor motorrijders- over je schouder kijken moet sowieso altijd; vervangt de noodzaak voor spiegelen niet.
Schijnargument. Er valt helemaal niks te "juisten" hier, aangezien spiegels helemaal geen "hulpmiddelen" die specifiek bij regen het zicht zouden moeten verbeteren; spiegels heb je altijd nodig, ook in de regen, en dan werken ze minder goed bij een waterstroom, maar die werking is dan nog steeds beter dan het niet hebben van spiegels als het droog is.- als het regent (slechte weersomstandigheden), is het juist van groot belang dat je alle hulpmiddelen ter beschikking hebt voor optimaal zicht.
Goed, het woordje 'juist' had ik achterwege kunnen laten. Maar volgens mij onderstreep je zelf het argument dat spiegels in elke situatie, ongeacht welke weersomstandigheden nodig zijn. Als slechte regen afwatering het spiegelen verhinderd, wordt de helpende/ondersteunende werking van de spiegel onnodig belemmerd. En dat niet alleen; ik vind de buitenspiegel door een aquarium bekijken juist extra gevaarlijk, omdat het me juist verward: de lichtzwermen suggereren dat er vanalles zich afspeelt, maar dat blijkt dan allemaal dik mee te vallen. Je (goed: ik) raak eerder verward en onzeker van slecht zicht in de spiegel. En zonder spiegel of minder spiegelen is dan echt geen optie vind ik. Het is heus niet zo dat ik als een onzeker omaatje met geknepen billen zit te turen achter m'n stuur, en ik durf best in te halen op alleen over m'n schouder kijken. Maar ik vind (principe) dat een autofabrikant een dergelijke 'bug' zou moeten /mogen oplossen, zeker met de komst van een Facelift van hetzelfde model! Het gaat hier om veiligheid. En daar moet een autofabrikant zich druk om maken, idealiter.-verhaal-
Eens, we verschillen alleen van mening over de mate waarin regenachtig weer het zicht belemmerd.Goed, het woordje 'juist' had ik achterwege kunnen laten. Maar volgens mij onderstreep je zelf het argument dat spiegels in elke situatie, ongeacht welke weersomstandigheden nodig zijn.
ik zal de volgende keer in regen*donker er eens mee spelen, snelheid met max waterstroom opzoeken, en eens goed opletten hoe het nou kan dat ik er iets anders van vind. Zou kunnen dat ik de combi regen*donker*snelheidveelwaterstroom niet heb meegemaakt.Als slechte regen afwatering het spiegelen verhinderd, wordt de helpende/ondersteunende werking van de spiegel onnodig belemmerd. En dat niet alleen; ik vind de buitenspiegel door een aquarium bekijken juist extra gevaarlijk, omdat het me juist verward: de lichtzwermen suggereren dat er vanalles zich afspeelt, maar dat blijkt dan allemaal dik mee te vallen. Je (goed: ik) raak eerder verward en onzeker van slecht zicht in de spiegel. En zonder spiegel of minder spiegelen is dan echt geen optie vind ik.
Eens, zeker als er meer mensen zijn die het gevaarlijk vinden. Hoe je ogen waarnemen verschilt ook sterk per persoon, dus wat voor de een geen probleem is, zou bij de ander juist MOETEN leiden tot samengeknepen billen. Heeft ook niks te maken met flinke kerel of niet, want die ogen zoek je zelf niet uit.Het is heus niet zo dat ik als een onzeker omaatje met geknepen billen zit te turen achter m'n stuur, en ik durf best in te halen op alleen over m'n schouder kijken. Maar ik vind (principe) dat een autofabrikant een dergelijke 'bug' zou moeten /mogen oplossen, zeker met de komst van een Facelift van hetzelfde model! Het gaat hier om veiligheid. En daar moet een autofabrikant zich druk om maken, idealiter.
Met lang bedoel ik dan wel onderbroken. Als je 4 keer kort over je schouder kijkt, tussenpoosjes van 3 of 4 secondes, er is geen schijnsel van koplampen en het beeld is niet veranderd, dan kan je er zonder spiegel vanuit gaan dat je van baan kunt wisselen. Is wel vermoeiender en ook trager rijden. In druk verkeer lijkt het lastiger, maar dan zijn de snelheidsverschillen weer minder groot, er zijn dan niet losse auto's die wat doen, maar een verkeersstroom die iets doet. Verkeersdrukte maakt het dus niet altijd lastiger.En te lang over je schouder kijken (omdat je aan de buitenspiegel niks hebt) is gevaarlijk. Heb ik zelf al eens aan de lijve mogen ondervinden. Je kijkt dan niet voor je en in een moment kan er ineens een situatie zich voordoen. En nee, ik zat niet te kort om mijn voorliggen.
Eens, soms moet je baan wisselen (is ook niet altijd inhalen, bijv. ook invoegen). Maar als het probleem zich vooral bij 80 voordoet en bij 120 veel minder, dan is het alleen van toepassing als je achter de vrachtwagen vandaan naar links moet, want voor terug naar rechts heb je de 120 al weer. Je kan vaak ook voorkomen dat je achter die vrachtwagen terechtkomt.'Je kan er vanaf zien om in te halen' is wat mij betreft een schijnargument. Je suggereert dat er situaties zijn waarbij inhalen absoluut niet nodig is en een keuze is. Dat is vaak zo, maar heus niet altijd zo. En als dat inhalen dan 'moet' dan wil je gewoon optimaal zicht.
Overigens is een buitenspiegel niet alleen voor inhalen bedacht. Just sayin'.