Slecht zicht bij regen?

MacManiac78

Forumguru
Regenwater wordt door de wisser tegen de linker A stijl gezet. Doordat de voorruit wat verzonken ligt werkt de A stijl als gootje. Als dit gootje vol zit, komt het water over de zijruit. Je hebt inderdaad niets meer aan je linker buitenspiegel.
Ik vraag me af of de wind- / regengeleiders uitkomst bieden. Wie heeft hier ervaring mee?
 

RefleCs

Forumguru
Hier een voorbeeld van een niet eens zo heel heftige bui bij 80 km/u. Je hebt niks aan je linkerspiegel en het kan potentieel zeer gevaarlijke situaties opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het over het hoofd zien van een motorrijder.
IMAG0431.jpg
 

josk

Lid
Ik heb nadat ik verscheidene keren last had gehad van dit verschijnsel de wind- / regengeleiders voor de voorramen aangeschaft en deze helpen goed.
Er komt nog steeds water op de ruit, maar slechts in druppel vorm, zonder het zicht hinderlijk te storen.
De waterstroom gaat gedeeltelijk langs de geleider, maar druppels worden weer naar binnen gezogen.
Ik ben er erg gelukkig mee.
Ik had ze via de garage besteld, maar zelf geïnstalleerd.
Dit is simpel te doen, wel moet je na installatie nog geregeld de ramen in-leren vanwege de extra druk van de geleider bij het sluiten van het raam, waardoor hij denkt dat er iets tussen zit en weer open gaat. Dit houdt op gegeven moment op.
 

RefleCs

Forumguru
Ik ga eens een mailtje doen aan m'n dealer om te kijken of ze zelf met een oplossing komen. Heb een redelijk goede band met m'n dealer.
 

Chatslet

Forumguru
En ook ik ervaar het probleem met mijn nieuwe Faab, maar was te verwachten. Heb al een setje windgeleiders besteld bij superskoda.
 

EdK

Forumguru
Het verschijnsel wat je op de foto ziet van ReflecS komt mij erg bekend voor in de tijd van me RoomsteR en de Yeti die ik nu rij
En inderdaad verhelpen de windschermen dit probleem zover dat je weer een goed zicht op je spiegel hebt en niet de verschijnselen die RefelcS erg goed weergeeft met zijn foto

Ik heb ze van Climair via me delaer maar ook bij deze website verkrijgbaar
En met de Sonniboys waren ze al stukken goedkoper dan de dealer en dat zal met deze ook wel zo wezen

CLIMAIR.nl | zijwindschermen, portierwindschermen
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb net de dealer een mailtje gestuurd. Ik ga even afwachten wat daar voor antwoord op terug komt. Ik ben van mening dat als praktisch elke Fabia II hier last van heeft, Skoda/Pon of de Dealer zelf met een oplossing voor dit gevaarlijke fenomeen moet komen en dat men niet van de klanten kan verwachten dat iedereen maar zelf een oplossing verzint.

Het zou wat zijn als ik een product oplever aan een klant en het blijkt dat er een fout in zit die gevaar oplevert voor de klant dat ik dan doodleuk zou zeggen dat ik dat zelf maar uit moet zoeken.
 

EdK

Forumguru
Tsja er zit wat in mbt je opmerking, maar of je enige kans maakt dat ze naar een oplossing gaan werken voor je ???
Als je een zeer meewerkende dealer hebt dan zal hij misschien die windgeleiders gratis voor je plaatsen.
Maar of er uberhaupt een oplossing bij Pon of Skoda zelf vandaan komt ............. wel denk dat dat een lange droom gaat worden !
 
Ik sluit mij aan de hetgeen wat Josk zegt over de windgeleiders.
Toen ik ze haalde bij de dealer heeft de magazijnman ze erop gezet, graties.
Inderdaad soms heb je met sluiten dat het raam weer open gaat vanwege de weerstand, even opnieuw inregelen en het is weer okey.
Dit komt trouwens steeds minder voor.
 

RefleCs

Forumguru
Net een telefoontje van de Dealer gehad. Het volgende werd mij verteld (en kwam eerlijk over op mij)

Er is melding gemaakt bij PON. PON geeft aan dat dit een bekend probleem is en dat men een schrijven naar de fabrikant gestuurd. Daarbij wordt elke melding die door de dealers wordt aangeleverd toegevoegd aan het dosier. Dus hoe meer mensen het melden hoe meer kans men heeft dat de fabrikant er wat mee zal gaan doen.

Op dit moment wordt er vanuit PON nog geen vergoeding gegeven voor dit probleem. Maar ook daar: Naar mate het meer gemeld wordt zal men wel moeten.

Ik wil dan ook iedereen die dit probleem heeft oproepen om deze melding (het liefst met een foto) te maken bij de dealer. Mocht de dealer niet weten wat ze ermee aanmoet dan kan je verwijzen naar dit verhaal.

Mijn dealer is Skoda Kreijne Midland te Hoogland.
 

Skoody Boo

Actief lid
Wordt het probleem nou niet een beetje overdreven?
- op een foto kan het probleem wat erger lijken, omdat de camera scherpstelt op de waterstroom, maar met je ogen kan je prima scherp stellen op de spiegel.
- probleem doet zich vooral voor bij 80, maar bij wegen met die max. snelheid ben je bijna nooit gedwongen om van baan te wisselen
- bij regenachtig weer + druk verkeer wordt over het algemeen rustiger gereden. Is het niet druk heb je ook weer meer tijd om te kijken/een actie in te plannen.
- over je schouder kijken kan ook altijd nog

Ik heb nou toch ook aardig wat regenbuitjes gehad, en herken het fenomeen ook zeker. Het zicht in de spiegel is beslist slechter, maar er valt m.i. wel op een manier mee om te gaan dat je veilig blijft rijden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vind dat je het probleem bagatelliseert, @scoody boo. De buitenspiegel 'minder' nodig hebben bij bepaalde omstandigheden is onzin. Ik denk dat menig motorrijder zich hierover kan opwinden.
- scherpstellen met de ogen gaat evengoed moeizaam; je ziet vooral 's avonds alleen zwermen licht (kan niet goed zien wat waar rijdt)
- over je schouder kijken moet sowieso altijd; vervangt de noodzaak voor spiegelen niet.
- als het regent (slechte weersomstandigheden), is het juist van groot belang dat je alle hulpmiddelen ter beschikking hebt voor optimaal zicht.
 

EdK

Forumguru
Ach Skoody rijd nooit in de regen, bang dat hij nat word !
Dus je kunt hem zijn opmerking niet kwalijk nemen !
 

Skoody Boo

Actief lid
De buitenspiegel 'minder' nodig hebben bij bepaalde omstandigheden is onzin.
Je kan er vanaf zien om in te halen (zullen motorrijders al weer blijer mee zijn), je kan de snelheid veranderen zodat je de waterstroom niet hebt, je kan meer tijd nemen om zo toch een compleet beeld te krijgen van de situatie naast/achter je waarmee je ondanks dode hoeken toch kunt construeren hoe het verkeer een baan naast je er uit ziet.

- scherpstellen met de ogen gaat evengoed moeizaam; je ziet vooral 's avonds alleen zwermen licht (kan niet goed zien wat waar rijdt)
regen*donker is soms idd lastiger, maar bepalen of ergens een auto/motor is gaat makkelijker. Snelheid inschatten wordt idd wel lastiger. Dan dus weer meer tijd nemen zodat je toch kunt vaststellen wat snelheid is.

- over je schouder kijken moet sowieso altijd; vervangt de noodzaak voor spiegelen niet.
Nou ja, wel dus, als je meer tijd neemt zodat je toch kunt construeren wat er de baan naast je rijdt. In het donker is dit ook makkelijker, koplampschijnsel is een prima indicator voor dat er iets in je dode hoek zit, ook voor motorrijders

- als het regent (slechte weersomstandigheden), is het juist van groot belang dat je alle hulpmiddelen ter beschikking hebt voor optimaal zicht.
Schijnargument. Er valt helemaal niks te "juisten" hier, aangezien spiegels helemaal geen "hulpmiddelen" die specifiek bij regen het zicht zouden moeten verbeteren; spiegels heb je altijd nodig, ook in de regen, en dan werken ze minder goed bij een waterstroom, maar die werking is dan nog steeds beter dan het niet hebben van spiegels als het droog is.
 

MacManiac78

Forumguru
Hebben jullie wel eens gehoord van waterbreking?
Slecht zicht door dit water over de ruit is extreem hinderlijk al dan niet bijzonder gevaarlijk!
De een kijkt onder het stuur door, de ander stoot zijn hoofd tegen het plafond weer een ander zit tegen het stuur aan, de ander heeft de stoel of de verste stand. Een jonge reiger leert te vissen door de waterbreking te herkennen. Wij mensen.... enz. De een kan ermee leven, de ander stuurt toch gewoon naar links, of er wat naast hem zit merkt hij dan wel weer, weer een ander vind het gevaarlijk.
Ik vind het EXTREEM gevaarlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Goed, het woordje 'juist' had ik achterwege kunnen laten. Maar volgens mij onderstreep je zelf het argument dat spiegels in elke situatie, ongeacht welke weersomstandigheden nodig zijn. Als slechte regen afwatering het spiegelen verhinderd, wordt de helpende/ondersteunende werking van de spiegel onnodig belemmerd. En dat niet alleen; ik vind de buitenspiegel door een aquarium bekijken juist extra gevaarlijk, omdat het me juist verward: de lichtzwermen suggereren dat er vanalles zich afspeelt, maar dat blijkt dan allemaal dik mee te vallen. Je (goed: ik) raak eerder verward en onzeker van slecht zicht in de spiegel. En zonder spiegel of minder spiegelen is dan echt geen optie vind ik. Het is heus niet zo dat ik als een onzeker omaatje met geknepen billen zit te turen achter m'n stuur, en ik durf best in te halen op alleen over m'n schouder kijken. Maar ik vind (principe) dat een autofabrikant een dergelijke 'bug' zou moeten /mogen oplossen, zeker met de komst van een Facelift van hetzelfde model! Het gaat hier om veiligheid. En daar moet een autofabrikant zich druk om maken, idealiter.

En te lang over je schouder kijken (omdat je aan de buitenspiegel niks hebt) is gevaarlijk. Heb ik zelf al eens aan de lijve mogen ondervinden. Je kijkt dan niet voor je en in een moment kan er ineens een situatie zich voordoen. En nee, ik zat niet te kort om mijn voorliggen.

'Je kan er vanaf zien om in te halen' is wat mij betreft een schijnargument. Je suggereert dat er situaties zijn waarbij inhalen absoluut niet nodig is en een keuze is. Dat is vaak zo, maar heus niet altijd zo. En als dat inhalen dan 'moet' dan wil je gewoon optimaal zicht.

Overigens is een buitenspiegel niet alleen voor inhalen bedacht. Just sayin'.
 

Skoody Boo

Actief lid
Goed, het woordje 'juist' had ik achterwege kunnen laten. Maar volgens mij onderstreep je zelf het argument dat spiegels in elke situatie, ongeacht welke weersomstandigheden nodig zijn.
Eens, we verschillen alleen van mening over de mate waarin regenachtig weer het zicht belemmerd.

Als slechte regen afwatering het spiegelen verhinderd, wordt de helpende/ondersteunende werking van de spiegel onnodig belemmerd. En dat niet alleen; ik vind de buitenspiegel door een aquarium bekijken juist extra gevaarlijk, omdat het me juist verward: de lichtzwermen suggereren dat er vanalles zich afspeelt, maar dat blijkt dan allemaal dik mee te vallen. Je (goed: ik) raak eerder verward en onzeker van slecht zicht in de spiegel. En zonder spiegel of minder spiegelen is dan echt geen optie vind ik.
ik zal de volgende keer in regen*donker er eens mee spelen, snelheid met max waterstroom opzoeken, en eens goed opletten hoe het nou kan dat ik er iets anders van vind. Zou kunnen dat ik de combi regen*donker*snelheidveelwaterstroom niet heb meegemaakt.

Het is heus niet zo dat ik als een onzeker omaatje met geknepen billen zit te turen achter m'n stuur, en ik durf best in te halen op alleen over m'n schouder kijken. Maar ik vind (principe) dat een autofabrikant een dergelijke 'bug' zou moeten /mogen oplossen, zeker met de komst van een Facelift van hetzelfde model! Het gaat hier om veiligheid. En daar moet een autofabrikant zich druk om maken, idealiter.
Eens, zeker als er meer mensen zijn die het gevaarlijk vinden. Hoe je ogen waarnemen verschilt ook sterk per persoon, dus wat voor de een geen probleem is, zou bij de ander juist MOETEN leiden tot samengeknepen billen. Heeft ook niks te maken met flinke kerel of niet, want die ogen zoek je zelf niet uit.

En te lang over je schouder kijken (omdat je aan de buitenspiegel niks hebt) is gevaarlijk. Heb ik zelf al eens aan de lijve mogen ondervinden. Je kijkt dan niet voor je en in een moment kan er ineens een situatie zich voordoen. En nee, ik zat niet te kort om mijn voorliggen.
Met lang bedoel ik dan wel onderbroken. Als je 4 keer kort over je schouder kijkt, tussenpoosjes van 3 of 4 secondes, er is geen schijnsel van koplampen en het beeld is niet veranderd, dan kan je er zonder spiegel vanuit gaan dat je van baan kunt wisselen. Is wel vermoeiender en ook trager rijden. In druk verkeer lijkt het lastiger, maar dan zijn de snelheidsverschillen weer minder groot, er zijn dan niet losse auto's die wat doen, maar een verkeersstroom die iets doet. Verkeersdrukte maakt het dus niet altijd lastiger.

'Je kan er vanaf zien om in te halen' is wat mij betreft een schijnargument. Je suggereert dat er situaties zijn waarbij inhalen absoluut niet nodig is en een keuze is. Dat is vaak zo, maar heus niet altijd zo. En als dat inhalen dan 'moet' dan wil je gewoon optimaal zicht.
Eens, soms moet je baan wisselen (is ook niet altijd inhalen, bijv. ook invoegen). Maar als het probleem zich vooral bij 80 voordoet en bij 120 veel minder, dan is het alleen van toepassing als je achter de vrachtwagen vandaan naar links moet, want voor terug naar rechts heb je de 120 al weer. Je kan vaak ook voorkomen dat je achter die vrachtwagen terechtkomt.

Overigens is een buitenspiegel niet alleen voor inhalen bedacht. Just sayin'.

Zeker, er zijn meer zaken om baantje te wisselen, maar bij 80 km/u gaat het daar vaak wel om. Al het bebouwde-kom werk valt af. Verder is bij inhalen de kwaliteit van het zicht veel belangrijker, omdat je dan snelheid moet inschatten, wat veel meer detail vergt. Bij veel ander werk is het meer de vraag "is er een voertuig of niet", en daarvoor hoeft de kwaliteit van het zicht lang niet zo goed te zijn.

Samenvattend: naar mijn mening zijn er inderdaad wel situaties dat die waterstroom gevaarlijk kan zijn, maar dat komt als je er op anticipeert denk ik maar heel weinig voor, waardoor de totale kans dat er iets mis gaat door die waterstroom heel klein wordt.

Invoegen op een weefvak in donker en regen, gedwongen zijn 80 te rijden, moet er ook nog weer net zo'n motorrijder die in dat donker en in die regen bereid is met 120 langs dat weefvak te gaan terwijl je toch enig benul zou mogen verwachten dat jij op korte termijn iets moet met baanwisselen, er vaak met remmen en uitwijken nog niet meteen mensen op het kerkhof komen. Kijk, het linkst is natuurlijk als er zo'n petjesspoilerbakje aansjeesd met defecte koplampen, en het voelt niet goed als je dat niet kan zien, maar gezien de totale kans dat al deze dingen samen voorkomen zeg ik: "zo gevaarlijk is het nou ook weer niet. "
 

kupper

Nieuw lid
Een mogelijke tussenoplossing KAN zijn, Ombrello glasbehandeling. Ik gebruik dat nu al jaren op 5 verschillende auto's.
De voorruit en zijruiten behandelen, je zal verbaasd zijn over het resultaat. Coating werkt ongeveer bij de eerste behandeling 1 jaar effectief. (rij 30 tot 50k per jaar. Tweede herhaal behandeling werkt nog effectiver.
Het is nano coating. Water lijkt niet te kunnen hechten en vliegt van de auto af. Met regen in de nacht is het een enorm verschil en grote bijdrage an de veilighied. Snap niet dat dit soort behandelingen verplicht zijn.
Onder de 50 is het effect niet aanwezig, erboven vliegt het water weg, druppels vormen zich anders op de ruit en het zicht neemt toe, ook effectief op de zijruit.

Het is geen reklame, ik ben gewoon een tevreden gebruiker. Mogelijk kan het helpen zolang PON geen structurele oplossing heeft.
Heb ook rainX en andere middelen uitgeprobeerd, op de auto en motor helmen en ruiten. Dit spul is onvergelijkbaar. Wel even zoeken met google, er zijn een paar bedrijven welke het leveren, prijs ongeveer 15 euro.
 
Bovenaan Onderaan