Slecht zicht bij regen?

Skoody Boo

Actief lid
Ik vind dat je het probleem bagatelliseert, @scoody boo.
m'n partner begon gisteren HE-LE-MAAL uit zichzelf met een zinnetje dat begon met "trouwens, over de auto...."

Ik was enigszins uit het lood geslagen, dat begrijp je, het is net zo iets als dat je partner zegt "trouwens, over dat positiespel, moet van Marwijk toch niet eens..."
Affijn, het ging over rijden als het regent, waterstromen, dat je je spiegels niet goed kon zien, en dat het zo gevaarlijk was enzo..... Waarop ik mijn kans schoon zag het vele geforum eens stevig te rechtvaardigen. Hier zal dus binnenkort ook het een of andere goedje op de autoruiten komen. Idd erg gevaarlijk, al dat water op je ruit.

RefleCs

Forumguru
Maar goed iedereen is het er wel over eens dat het niet hoort en dat het gevaar op kan leveren. In welke mate dan ook.

Dan nogmaals de oproep meldt het bij je dealer!! en laten we hopen dat PON iig met een vergoeding voor of een ruitbehandeling of windschermen oid komt. Hoe meer klachten hoe serieuze men het zal moeten nemen. Als je er wel over klaagt en het niet meldt dan weet je zeker dat er nooit wat mee wordt gedaan!

Chatslet

Forumguru
Vanochtend op de A9 flinke stortbui, zicht aan linker en rechter kant bijna helemaal weg. Spiegels waren gewoon niet meer te zien en ook over me schouder kijken was lastig. Soort van draaikolk over de ruiten heen, zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt. Bij aflevering waten alle ruiten zelfs nog bewerkt met een waterafstotend goedje maar dat werkt hier dus blijkbaar niet tegen. Windschermen gaan er dus zo snel mogelijk op.

EdK

Forumguru
Dan nogmaals de oproep meldt het bij je dealer!!

Tsja ik begrijp je oproep alleen bij mij komt dit niet serieus over omdat ik ze bij aankoop wagen meteen besteld heb naar ervaring met de RR
En heb ze genomen ivm dat als dak nat is en ik me raam open zet en een bocht neem dan het water van dak de wagen binnen kwam druppelen.
Ook dat probleem had ik met de RR.

En daar ik altijd graag met raampje open rij , is dit toendertijd de hoofdreden geweest voor aanschaf van windgeleiders !

turboturbo

Forumguru
foto's

Zo, weer een paar pica's mensen. Dat was natuurlijk wel te verwachten met de neerslag van vandaag... :tongue:

Je ziet op de foto's goed het verschil op de ruiten behandeld met Rain-X (inmiddels al weer een week of 8 geleden!) na een rit van 30 minuten met max. 70 km/u (van de ene kant van Amsterdam naar de andere)

Op de foto's is goed te zien dat het water niet goed hecht of 'kleeft' aan de ruit. Het water concentreert zich tot druppels die eraf waaien als je maar hard genoeg rijdt (wat bij mij vanmorgen niet is gebeurd) Het water op de andere ruiten blijft er als een soort waterval langs lopen.

Alleen de zijruiten aan de voorkant zijn behandeld.

Met Rain-X (zijruit voorzijde):
IMG_2672.jpg

Zonder Rain-X (zijruit achterzijde):
IMG_2673.jpg

Foto van ruit mét Rain-X en zonder:

IMG_2674.jpg

IMG_2675.jpg

Chatslet

Forumguru
Windgeleiders zitten er op, zowel voor als achter. Vanmiddag in de pauze even gedaan. Kinderlijk eenvoudig te monteren, zit gewoon een plaklaag op. Even rubbers ontvetten met wasbenzine en een velletje keukenrol, windschermen er tussen rommelen en raamrubbers er goed over heen tekken (heb daar een pinpas voor gebruikt) en klaar. Achterramen waren iets lastiger, daar moesten nadat de windschermen gemonteerd waren per raam 2 metalen beugeltjes tussen om de kier goed open te houden. Die heb ik er met een brede schroevendraaier tussen geduwd. Daarna ramen met kleine pulsjes rustig dicht doen en als het raam bijna het windscherm raakt deze even opzij duwen zodat het raam er mooi achter glijd. Ramen vervolgens een tijd dicht laten zodat de raamrubbers zich kunnen zetten. Was alles bij elkaar een half uurtje bezig en heb net even met de ramen getest en ze gaan nu gewoon goed open en dicht.
Wat de looks betreft, daar maakte ik me een beetje zorgen over maar het ziet er eigenlijk best ok uit. Windschermen zijn van een soort donker doorzichtig plastic en als je al getinte ramen hebt past het er best bij. Mocht er interesse zijn dan schiet ik wel even een plaatje. Het zal vanavond flink gaan regenen dus kan ik op weg naar huis mooi testen of het werkt.

Setje schermen is trouwens ook voor weinig in Nederland te bestellen: SKODA
EUR 43,65 voor een complete set, zowel voor als achter met gratis verzenden. Dit zijn de zelfde als bij Superskoda.

MacManiac78

Forumguru
Ook ik heb de Nano technologie op de ruiten toegepast. De regendruppels liggen niet meer als een klodder mayo op je ruit, maar het blijven bolletjes, waardoor ze bij de minste rijwind van de ruiten afrollen.

Doe het volgende:

- Maak je ruit(en) vetvrij
- Spuit de ruit nat met water (een plantenspuit werkt hier heel goed) om de ruit weer vrij te maken van het wasmiddel.
- Droog de ruit met een stofvrije doek
- Spuit de NANO-tech verneveld op de ruit. (Wederom een plantenspuit)
- Laat het even inwerken. (ondertussen kan je de andere ruiten doen.)
- De ruit zal na het vervliegen van de NANO-tech wat wittig / mat lijken.
- Poets de NANO-tech uit met een droge stofvrije doek.
- KLAAR

Greenliner

Senior Member
Het wordt zeker beter met een nanosausje, helaas vergeet ik de behandeling te herhalen zolang ik niet in een stevige bui terecht kom. Afgelopen vrijdag zag ik tijdens de regen niets meer in de spiegel, levensgevaarlijk! Gestopt op de vluchtstrook en mijn caravanspiegels erop geklikt.

Ik zet mijn auto regelmatig ff in de wax(poorboys) neem de ramen ook altijd mee en heb totaal geen last van regenwater op me zijramen, Gewoon door gassen en het glijd er wel af. voorraam neem ik ook altijd mee en zelfs met flinke buien maar heel af en toe de wisser ffeen slagje laten draaien

Huibert

Forumguru
Hier hetzelfde, wanneer de auto in de was gaat gaan de ruiten mee. En echt zelfs met de heftige regen laatst nergens last van.

Chatslet

Forumguru
Ik ben ook aan het nanospul gegaan, gewoon simpele van 10 euro bij de Gamma. Vrijdag op de ruit gesmeerd en zaterdagavond samen met een maat even een set velgen bij Hetzer opgehaald met onderweg flink wat regen. Resultaat was geniaal, hoefde de ruitenwissers geen eens aan te doen, de regendruppels rolden gewoon over de ruit heen. Die maat van me zei ineens zo van hee het lijkt wel als of die regendruppels gewoon naar boven vallen!
Zojuist heb ik ook even de spiegels, de zijruiten, de achterruit en de windgeleiders gedaan. Deze houden we er in!
Windgeleiders bevallen overigens ook nog steeds goed. Ze vallen bijna niet op en als ik de ramen op een kier zit wordt het heerlijk koel in de auto zonder dat er een soort wervelstorm door het interieur gaat of de ramen een pak herrie maken. De airco heb ik eigenlijk bijna nooit meer aan, tenzij het warmer is dan 24 graden.

Na ik eerst weinig last van dit probleem, had heb ik de afgelopen maanden steeds meer last gekregen. Ik herkende nu precies zoals werd omschreven. Veel water langs de zijruit wat de kijk naar de buitenspiegel erg belemmerde.
Nu ik afgelopen weekend de auto weer in de wax gezet had (en de ramen ook had meegenomen) is het probleem ineens weer stukken minder tot niet. Het water glijd nu bovenlangs weg en haast geeft geen belemmering meer bij de buiten spiegel.

Dus, wat eerder al bevestigd werd, gewoon je ramen in de wax zetten en je probleem is voor een aantal maanden weer weg !

MacManiac78

Forumguru
Met de NANO-tech is het langer zo en kan je je auto ook gewoon met sop en hoge druk wassen zonder dat de laag verdwijnt.

Oke, weet jij hoe heet het en waar kan het gekocht kan worden? Als ik google op nano tech en autoruiten zie ik door het bomen het bos niet meer !
Alvast bedankt

MacManiac78

Forumguru
Je hebt vele merken, de beter automaterialenwinkel heeft het zeker. Voor binnen heet het zoiets als anti-condens. Voor buiten heet het clear view. (o.i.d.) Het middel wat is gebruik is van Pro Vision.

turboturbo

Forumguru
Vrijdag op de ruit gesmeerd
Heb jij het ook op de voorruit gesmeerd? Hoe bevalt jou dat bij droge(re) dagen? Bij mij viel op, dat de voorruit standaard 's ochtends nat is (beslagen) en de wissers meer herrie maken. Ook met fel tegenlicht (zon) zag ik een soort waas op de ruit. Ik heb het er weer afgepoetst / laten slijten. Ik gebruik het nog wel trouw voor de zijruiten (die dan 's ochtends ook steeds beslagen zijn, en ik eerst met een trekker moet schoonmaken, anders zie ik niks)

Chatslet

Forumguru
Ja ook op de voorruit. Beetje gemengde voelens er over. Met hogere snelheden werkt het perfekt en rolt de regen er zo af maar binnen de bebouwde kom blijft de regen wel op de ruit liggen en zijn de ruitenwissers nodig, die dan inderdaad vrij veel herrie maken omdat ze als het ware over de ruit stuiteren. Beslagen ruiten of condens heb ik geen last van gehad.

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb het ook op de voorruit gedaan, en dat bevalt prima. Als de ruitenwissers langs zijn geweest zie je heel even een waas, maar die trekt in 1 seconde ook wel weer weg. Geen last van herrie of stuiteren.

floyd2

Forumguru
Het nano-spul heeft voor en nadelen.
Als min,sommige middeltjes laten een waas achter(zowel na een wis als gewoon continu),de wisser wil gaan stuiteren in sommige gevallen,snel afgesleten laag waardoor je blijft smeren,op wegen waar geen zoab ligt waait de hele fijne nevel van je voorligger er niet zo makkelijk af waardoor je toch moet wissen,bij zijruiten soms veel kleine druppeltjes waardoor je in het donker met een paar koplampen er op helemaal kippig wordt.
Als plus,veel beter zicht in een goeie regenbui(als je op snelheid bent tenminste)waarbij je amper ruitenwissers nodig hebt,vliegjes en ijs en vuil gaan er beter af,je ruitenwissers gaan langer mee.

Chatslet

Forumguru
Maar welk middeltje is nu het best? Voor de zijruiten hoef ik het niet meer te doen. Sinds daar de windschermen op zitten is het probleem daar voorbij. Toch vind ik de nano coating een mooie oplossing voor op de snelweg waar ik het meeste rijd alleen staat het nog niet in verhouding met de nadelen in de bebouwde kom.

Bovenaan Onderaan