Slijtage mattenset

hemi24

Forumguru
Heeft iemand een goed alternatief voor de standaard mattenset van de O2?
Ik vind dat de rubberlaag aan de onderkant van de mat nogal snel slijtage vertoond, met name daar waar ik meestal mijn rechter hak plaats. En dan rijd ik over het algemeen meer op de cruise dan met de voet op het gas!

Suggesties en ervaringen zijn welkom.

Wijnand850

Forumguru
Daar ben ik ook benieuwd naar, die matten zijn niet het degelijkste onderdeel van de auto. Bij mij zijn de matten er bij aflevering nieuw ingelegd en nu, 15.000km verder, zitten de gaten er in. En net als Hemi24 rijd ik veel op de cruise control... Is er een Skoda alternatief (geen Halfords meuk)?

Groet,
Wijnand.

grappig.. ik zit al ruim over de 30000 heen, maar die van mij hebben nog geen gaten. Misschien trappen jullie te hard ;)

hemi24

Forumguru
Na 10k begint de rubberlaag aan de onderkant al af te brokkelen...
En dan heb ik doordeweeks ook nog de originele rubbermat van Skoda eroverheen liggen!

Bij mijn vorige O2 heb ik na de eerste originele set (DCA 600 002A), de ruigere versie (DCA 600 001A) gekocht, die het wel een stuk langer heeft volgehouden.
Nadeel is dat deze grijze een stuk minder staan dan de zwarte.

skodaoctavia2

Actief lid
Ik had dezelfde verschijnselen
Ik heb net na 45000 een origineel setje besteld voor 38,00 euro voor en achter incl. de bevestigings schroeven. met de witte octavia tekst erop.gebruik nu alleen van het nieuwe setje de linker mat.
Als die nu weer het zelfde aantal km meegaan ben ik tevreden

LenK

Forumguru
Ik meen me te herinneren dat er 3 mattensets waren van goedkoop naar duur.
Goedkoop is niet altijd duurkoop maar in het geval van matten gaat dat vaak wel op.

Mevr. LenK mocht kiezen maar als je auto incl matten wordt geleverd dan kan er best het goedkope spul in liggen.

Captain Hook

Forumguru
De originele Skoda matten (van die dikke velours) liggen er bij mij nu al 170KKm in. En zien er eigenlijk nog uit als nieuw.

Op automatten.nl heb je ook een ruime keuze van allerlei soorten en kwaliteiten. Heb daar ooit zo'n dikke rubberen mat voor in de kofferbak gehaald. Is ook onverwoestbaar.

In m'n vorrige O2 waren de matten ook erg snel versleten vooral de onderkanten van de matten hadden hier last van, dus als het weer zover is ; bedankt voor de handige site...

Mijn dikke velours matten liggen er 252.000 km in en heb alleen een kale plek op de plaats waar de hiel van de gas-voet zit, dus nog geen gaten.

Vacaro

Senior Member
Heb nu na 140k km ook een gat waar mijn hak van de gasvoet rust.
Bij volgende onderhoud gelijk andere matten kopen.
Zijn deze niet apart te verkrijgen, want andere matten zijn nog goed?
Prijs maakt ni zoveel uit maar vind het wel zonde om 2 of 4 matten te moeten kopen als er maar één stuk/versleten is.

van inkel

Forumguru
Na de zelfde ervaring in m'n O1 heb ik in m'n O2 meteen een rubberen mattenset aangeschaft. Ideaal om schoon te maken en slijt veel minder hard.

hemi24

Forumguru
Zit even terug te lezen en wat me opvalt is dat er een aantal mensen met bouwjaar 2005 tussen zitten die A) nergens last van hebben en B) claimen dikke velours matten te hebben.

De huidige veloursmatten zijn weinig dikker dan het weekblad van de Donald Duck, dus heb ik zo het idee dat de O2 in het eerste jaar met een andere kwaliteit matten is uitgerust. Bij de huidige versie is het zo dat de goedkoopste versie, de naaldvilt nogwel de dikste versie is (en de duurzaamste). Alleen jammer dat deze versie zo'n bestelwagen-uitstraling heeft...

Rallye

Forumguru
Zit even terug te lezen en wat me opvalt is dat er een aantal mensen met bouwjaar 2005 tussen zitten die A) nergens last van hebben en B) claimen dikke velours matten te hebben.

De huidige veloursmatten zijn weinig dikker dan het weekblad van de Donald Duck, dus heb ik zo het idee dat de O2 in het eerste jaar met een andere kwaliteit matten is uitgerust. Bij de huidige versie is het zo dat de goedkoopste versie, de naaldvilt nogwel de dikste versie is (en de duurzaamste). Alleen jammer dat deze versie zo'n bestelwagen-uitstraling heeft...

Bouwjaar 2006, veloursmatten, na 66.000km nog geen gat te zien.

herbiek

Senior Member
Wij hebben ook onze matten set voor laten vervangen (op kosten van de dealer) binnen 15.000 km zat het extra stiksel met diagonale strepen aan 1 kant aan de rijderskant al los. Verder was bij het lostrekken van 1 van de matten het oog uit de mat getrokken (en dat heeft mijn vriendin gedaan die zeker niet echt lomp sterk is).
Eens kijken hoe lang we met deze set doen.

___JC___

Forumguru
Bouwjaar 2006, 110.000km, verloursmatten gat in mn mat...
Kansloos slecht materiaal wat mij betreft.

skodaboy

Forumguru
bouwjaar 2008 ook verloursmatten na 50.000 km wel een kaal half uitgesleten gat in m'n mat waar m'n gasvoet altijd staat..

80.000 Km met een 2006. Dunne matten, de bestuurdersmat is versleten (gat erin). Bij de andere matten zijn vooral de gaten voor de bevestigingsringen zo groot geworden dat de ringen gemakkelijk loskomen. Ik ben al eens gaan kijken bij Auto 5 voor nieuwe matten maar daar zijn enkel universele matten te verkrijgen voor de Octavia. Ik denk dat ik rubberen matten ga kopen voor de winter en tegen de zomer nieuwe gewone matten.

Captain Hook

Forumguru
Idd, mijn O2 is uit 2005 (Elegance uitvoering) en daar zitten echt dikke veloursmatten in. Tot nu toe (ruim 170KKm) alleen een gladde plek waar je hiel van je gaspedaal-voet op de mat rust.

En de bevestigingsogen zijn ook heel degelijk uitgevoerd. Dikke ring erom heen, zwaar vastgestikt. En op de vloer v.d. auto zitten van die draai bevestigingsogen. Werkt na vier jaar nog altijd prima.

Heb tot nu toe geen reden om bij automatten.nl iets nieuws te bestellen. Heb ik ooit alleen nieuwe matten voor m'n vrouw d'r auto besteld (Toyota Yaris). Voor de O2 combi zo'n loeizware rubberen lap voor in de kofferbak. Die kun je rustig schoonspuiten met de hogedrukspuit, geen probleem. (wel buiten de auto uiteraard :grin:)

___JC___

Forumguru
Ow misschien nog even goed om erbij te vermelden dat ik wel last heb van een zware rechtervoet. Slijt het allemaal net ff wat harder natuurlijk.
;)

Bovenaan Onderaan