Slijtage mattenset

Vraagje:
Hoeveel kost zo'n bestuurdersmatje? €15?
Stel dat je een matje van €15 koopt bij IKEA en dat je dagelijks een uurtje met je voeten ( op dezelfde belastende manier) op dat matje gaat staan/zitten schuren. Als dit matje na twee jaar versleten is ga je dan klagen over de slechte kwaliteit of koop je gewoon een nieuw matje van €15 zodat je er weer twee jaar tegen kan?
Van het IKEA matje zou ik waarschijnlijk zeggen: goed matje geweest voor zijn geld.

corsaar

Senior Member
Tja Golstein daar is geen speld tussen te krijgen. we hebben het over auto,s van 25 tot 35 k en zijn toch zuinig. M.I is dit een redelijk normale slijtage.
Maar de onderkant mag natuurlijk niet verpulveren cq vergaan. Dat is echt een fabriekage fout,

hemi24

Forumguru
Als de matten maar 30k mee zouden mogen gaan, zouden ze ook vermeld moeten worden in het onderhoudsboekje / serviceplan, net als oliefilters, ruitenwissers, tandriemen, etc...

Of moet ik de verpulverde onderkant zien als een slijtageindicator, zoals het TW-blokje in het profiel van een autoband?

Alle gekheid op een stokje: dit is nu de tweede O2 met dit euvel.

hemi24

Forumguru
Bijgevoegd een aantal afbeeldingen van de bewuste mattenset:

P3240013.jpg

P3240014.jpg

P3240015.jpg

P3240016.jpg

P3240017.jpg

De vervangende set van de dealer lijkt qua kleur in het zonlicht een tint lichter.

corsaar

Senior Member
Duidelijke foto,s hemi24, zo te zien komt deze verpulvering gewoon in aanmerking voor garantie.

hemi24

Forumguru
Volgens Pon, moet ik hiervoor naar de dealer...
En als die het niet meer weet mag deze contact opnemen met Pon...

mesjj

Nieuw lid
Heb ook grote gaten in de bestuurdersmat. Kwam de volgende (Duitse) site tegen, waar je eigenlijk alle soorten, maten, kleuren, stiksels, logo's, etc. kunt bestellen.

http://www.hoica.de/

Heb een setje van 4 originele matten met RS-logo besteld in luxus kwaliteit. De prijs is flink, maar de beloofde kwaliteit is hoog. Niet goed geld terug garantie. Zodra ze binnen zijn zal ik wat foto's plaatsen.

Wijnand850

Forumguru
Duidelijke foto,s hemi24, zo te zien komt deze verpulvering gewoon in aanmerking voor garantie.

Drie weken geleden is mijn O2 voor een wel heel grote beurt naar de dealer geweest. Toen zijn de matten (waarvan de bestuurdersmat na 32000km volledig versleten was, en zelfs al gevaarlijk tussen de pedalen kroop) voor garantie vervangen. Ik weet niet of ze dat altijd hadden gedaan, of dat het een soort van coulance was, gezien de omvang van de beurt.

Groet,
Wijnand.

hemi24

Forumguru
Vandaag kreeg ik het verzoek van Pon om een online enquete in te vullen n.a.v. het contact dat ik gehad had met afdeling klantenservice m.b.t. de slechte kwaliteit van de matten.
Aangezien ik me erg in de steek voelde gelaten, heb ik m'n hart maar even in zekere zin gelucht..! ;)

Wijnand850

Forumguru
Inmiddels ben ik 8000km verder met de nieuwe mattenset en de slijtageplekken zijn al weer duidelijk zichtbaar:407:.

In mei gaat 'ie voor de APK, dan ga ik maar eens praten over fatsoenlijke veloursmatten.

Wijnand850

Forumguru
Zijn dat dan originele Skoda matten, of een eigen product? Ik heb er nu matten in liggen van de O2-FL. Daar is Octavia ingestikt in het nieuwe lettertype. Als ik de accessorelijst van de Octavia bekijk zou er nog een velours variant moeten zijn tussen deze matten en de rubbermatten. Daar wil ik het de volgende keer met de dealer over hebben.

hemi24

Forumguru
Matten zijn vrijwel identiek aan de standaard matten, echter voorzien van broekhuislogo en met een stevige rubberachtige onderlaag, die naar het ernaar uitziet niet gaat verpulveren...
Op de eerder geposte foto's lijken ze iets grijzer dan de originele (even terugkijken in deze post)

mesjj

Nieuw lid
Zoals beloofd hier enkele foto's van de matten die ik binnenkreeg via hoica.de. Uitvoering is mooi en degelijk. Ben benieuwd naar de slijtvastheid.

Bijlagen

• DSCN3453.jpg
    DSCN3453.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 110
  • DSCN3454.jpg
    DSCN3454.jpg
    15,7 KB · Weergaven: 75

van_der_P

Senior Member
Zien er netjes uit, ook een goede pasvorm.
Ik had eens op de site gekeken, maar ze zijn ook stevig aan de prijs. Automatten voor meer dan 200 euro. Als ik een auto koop met nog een nul achter de prijs, misschien.

Gisteren de binnenkant van de auto schoongemaakt. En zo waar: ook hier zit, al na 45.000 km, een gat in de bestuurdersmat. Rechtervoet zorgt voor een behoorlijke slijtageslag op de mat.

Ter vergelijking: onze Fabia heeft ruim 70.000 op de teller staan en daar zien de matten er een stuk beter uit :(. Dat kan natuurlijk ook iets zeggen over een verschil in de rijstijl van mevrouw en meneer Dreverhaven...

MarcoO2

Forumguru
Ik reed pas twee dagen in de O2 van de dealer, drie maanden oud, en ook die had al excessieve slijtage aan de matten.

hemi24

Forumguru
Sinds ik de originele mattenset (DCA600001 of iets dergelijks) van Skoda bij het grof vuil heb gegooid en de imitatie-matten van Broekhuis heb, ben ik uitermate tevreden..! Geen verpulverde onderkant meer in de voetenruimte onder de mat.

Eigenlijk heb ik de mattenset niet bij het grof vuil gegooid maar bij de vestiging van de dealer in Hoogeveen op de balie, met het vriendelijk verzoek deze rotzooi voor te leggen aan de importeur. Tot op heden helaas nog niets gehoord, wat mij toch wel weer een beetje tegenvalt van onze vrienden van Broekhuis...

In ieder geval had ik er tabak van na nog geen 30k!!!
foto's van de originele en imitatie staan ergens eerder in dit draadje.

Ik heb het gisteren ook aangegeven bij Auto Ames voor mijn Golf VI variant (2010).
Eens kijken wat ze er 12 augustus mee doen als hij terug gaat voor het oplossen van diverse dingetjes

Bovenaan Onderaan