Ik rij momenteel nog in een Jetta 1.2 TSI (bijna de zelfde auto, maar kan toch haast niet wachten tot het Oktober is).hier 1:18 met een 1.2 tsi en nog niet eens ingereden :-)
Bij mijn OIII is het stuurhuis een aantal maanden geleden vervangen. Niet omdat de rechtuit-stabiliteit zo slecht was maar omdat er een-soort-van zwaar punt in de rechtuit stuurstand zat. Zie deze post. Na het vervangen van het stuurhuis is deze klacht verdwenen maar ook de stabiliteit is enorm verbetert.Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb al veel gelezen over het 'geslinger' van onze Octavia's. Mijn 1.2TSI heeft er helaas ook last van. Als de bomen niet bewegen heb ik het idee dat het stormt, zo actief moet ik corrigeren (beetje overdreven natuurlijk maar irritant is het zeker).
Inmiddels ben ik 4 oplossingen tegengekomen:
Al met al vind ik het behoorlijk irritant en eigenlijk niet kunnen voor een kostbaar VAG product. Voorheen met veel plezier in Golfjes en Audi's gereden en kon altijd met een gerust hart mijn handen van het stuur halen.
- uitlijnen => schijnt soms te helpen maar vaak ook niet
- setting stuurbekrachtinging aanpassen naar 'dynamic' => veel positieve geluiden dat het helpt maar ook dat het probleem er niet helemaal mee opgelost is
- verlagen => veel positieve geluiden maar soms ook dat het probleem er niet helemaal mee opgelost is
- nieuw stuurhuis => de oplossing van de dealer en schijnt te helpen (maar gaat dan meer/ook over de klacht dat er een soort van 'weerstand' in de stuurbekrachtiging zit rond de middenstand, dat herken ik eigenlijk niet)
Nou is mijn vraag: wat zal de kern van het probleem zijn? Wat is symptoom bestrijding en wat is de 'echte' oplossing van het probleem?
De dealer in Amsterdam stelt voor om het stuurhuis te vervangen. Uitlijnen had bij eerdere gevallen geen zin en setting aanpassen naar 'dynamic' mogen ze niet. Lijkt mij nogal rigoureus maar wellicht dat het stuurhuis toch het echte probleem is...?
Ik ben benieuwd naar jullie voortschrijdende inzichten.
Alvast bedankt!
Geen toelichting gegeven maar ik kan me zo voorstellen dat als de servomotor (onderdeel van het stuurhuis) niet correct functioneert, je veel stuurcorrecties moet doen. Daar ik altijd constant aan het corrigeren was, is dit nu verleden
tijd.
Ik begrijp je angst, die had ik ook! Toen ik met mijn klacht bij de dealer kwam waren er meerdere soortgelijke klachten bij PON bekend (Ook bij VW en Seat modellen) en omdat er toen nog geen (gerichte) oplossing bekend was is door PON geadviseerd om het gehele stuurhuis uit voorzorg te vervangen. Ze wilden geen enkel risico lopen met een zwaar punt bij het sturen. Mogelijk dat er nu wel een specifieke oplossing bekend is en wordt er nu alleen de software en- of de servomotor vervangen. Ze zijn bij mij wel de hele dag bezig geweest met het vervangen en het inlezen van de nieuwe software. Ook omdat dit de eerste keer was. In ieder geval rijdt hij nu weer als een compleet andere auto! Inclusief de rechtuit-stabiliteit. Na mijn auto zijn er die week nog drie soortgelijke gevallen behandeld.Update: net terug van de dealer (A-point in A'dam Z/O, goede garage): uitlijning had een minimale afwijking in de sporing maar nog netjes binnen de tolerantie. Kan het dus niet aan liggen... Paar daagjes mee rijden nog en dan wellicht toch maar aan de stuurhuis operatie. Heb alleen liever niet dat ze de halve auto uit elkaar moeten halen; wordt een auto meestal niet beter van...
@Antera hoe pakt de verlaging (3cm toch met Eibach en standaard dempers?) uit op comfort en verkeersdrempels? Vooral van die drempels heb ik er veel gemene in de buurt...