Slingeren en bijsturen

Skoda-MAN

Forumguru
Mij is opgevallen toen ik mijn auto, meest achter, zwaar beladen had deze veel minder stuurcorrectie nodig had. Ik denk dat het probleem met onvoldoende caster te maken heeft in lege / licht beladen toestand.
Caster, ook wel askanteling genoemd, is de hoek waarin een fusee in de lengterichting bij een voertuig staat.
Zal zich meestal bevinden in het bereik van +2 tot +5½ graden, positief.
Caster is alleen van toepassing op de voor c.q. sturende wielen.
Caster is o.a. nodig voor de rechtuit-stabiliteit of men zou kunnen zeggen; "zelf sturend effect"
Door de achterzijde te laten zakken (belading) krijg je relatief een meer positieve caster.
Eibach verlaging alleen achter? (ik denk geen gezicht)
Caster bijstellen is bij de meeste auto's niet mogelijk dan wel moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
De 'straight line running' is een optie die met vcds is aan te passen.

Skoda-MAN, grappig dat je dit aanhaalt. Juist als ik mijn achterbak vol heb, onlangs met tegels, lijkt ie meer te gaan zoeken. Het 'probleem' lijkt bij mij dus juist een te lichte as-last aan de voorzijde.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@jpweijden Het is natuurlijk wel zaak de gewichtsverdeling een beetje op orde te houden. Maar je as-kanteling was groter geworden en verpest door de vele tegeltjes achter de achteras, bij achterwielaandrijving kan je een weely maken.:D
 

MaRco2

Forumguru
Dat is is mooi Peterar! hoe is je ervaring met drempels! Mijn O3 dwijlt ook behoorlijk maar durf geen verlaging(Eibachs) aan ivm boottrailer van totaal 1000 kg! Ben benieuwd!

Kogeldruk maakt niet zoveel uit of er nu 1.000 kg achter hangt (wel juist beladen om de juiste kogeldruk te krijgen) of 2.000 kg (ja, dit heb ik er een paar keer voor heel wat uren er achter gehad en zo stabiel als wat en ook 6% hellingen in Duitsland trekt hij perfect).



al met caravan/trailer of aanhanger gereden?
Een en ander ivm drempels.

Zeker, sinds afgelopen oktober ongeveer 6.000 km (en toen zat Eibach er een jaar onder). Met caravan nog niet.




@kevkas : je zou eens de stuurbekrachtiging op "Dynamisch" kunnen laten zetten.
Dat kan bij de dealer middels ODIS 2.0

Goede tip!



het is gewoon echt (jammergenoeg) een producteigenschap vrees ik.. zoals ik al eens ergens vermeldde: het leeggewicht, mede door MQB platform, bedraagt voor mijn auto bijvoorbeeld 1250kg ofzoiets dacht ik :)

Dus verlaging moet toch alleszins een zekere verbetering brengen, aangezien de O3 standaard op vrij hoge windvangershoogte staat ;)

1.4TSI Combi H6 is leeg 1.172 kg op kenteken (rijklaar 1.272 incl. bestuurder, benzine, etc.).



Valt me op dat dieselrijders niet klagen.. En benzinerijders wel :pieker:

Ter info, allemaal "combi-versie" trouwens. (incl. bestuurder van 75kg)

O3 RS TSI weegt leeg: 1470kg
O3 RS TDI weegt: 1502 kg

O3 1.4TSI weegt leeg: 1292 kg
O3 1.6TDI weegt leeg: 1280 kg

Wat zijn de verschillen dan nog? :sterretjes:

Een TDI heeft bijna altijd grotere remschijven dan een TSI, dat is zowat het enige dat ik zo direct kan verzinnen..
 

JEGTA

Lid
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb al veel gelezen over het 'geslinger' van onze Octavia's. Mijn 1.2TSI heeft er helaas ook last van. Als de bomen niet bewegen heb ik het idee dat het stormt, zo actief moet ik corrigeren (beetje overdreven natuurlijk maar irritant is het zeker).

Inmiddels ben ik 4 oplossingen tegengekomen:
  1. uitlijnen => schijnt soms te helpen maar vaak ook niet

  2. setting stuurbekrachtinging aanpassen naar 'dynamic' => veel positieve geluiden dat het helpt maar ook dat het probleem er niet helemaal mee opgelost is

  3. verlagen => veel positieve geluiden maar soms ook dat het probleem er niet helemaal mee opgelost is

  4. nieuw stuurhuis => de oplossing van de dealer en schijnt te helpen (maar gaat dan meer/ook over de klacht dat er een soort van 'weerstand' in de stuurbekrachtiging zit rond de middenstand, dat herken ik eigenlijk niet)
Al met al vind ik het behoorlijk irritant en eigenlijk niet kunnen voor een kostbaar VAG product. Voorheen met veel plezier in Golfjes en Audi's gereden en kon altijd met een gerust hart mijn handen van het stuur halen.

Nou is mijn vraag: wat zal de kern van het probleem zijn? Wat is symptoom bestrijding en wat is de 'echte' oplossing van het probleem?

De dealer in Amsterdam stelt voor om het stuurhuis te vervangen. Uitlijnen had bij eerdere gevallen geen zin en setting aanpassen naar 'dynamic' mogen ze niet. Lijkt mij nogal rigoureus maar wellicht dat het stuurhuis toch het echte probleem is...?

Ik ben benieuwd naar jullie voortschrijdende inzichten.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
@JEGTA eerste vraag moet zijn is hij nog in garantie of niet ? zo niet dan zou ik eerst laten uitlijnen om te zien of daar het probleem niet ligt, wanneer niet dan kan je verder kijken. Ook al is hij nog onder garantie zou ik hem toch zowiezo laten uitlijnen want zoals ik zag bij mezelf bij de verlaging was er een serieus verschil.
 

JEGTA

Lid
@JEGTA eerste vraag moet zijn is hij nog in garantie of niet ?

@peterrapid Ik heb de auto vorige maand nieuw gekocht dus nog erg lang plezier van de fabrieksgarantie :-). Alles dat de dealer doet levert dus geen kosten op voor mij. Gelukkig maar want het is een nieuwe privé auto en die koop je niet iedere dag. Ik ga vanavond testen of ik dat stuurhuis probleem met een weerstand in het midden ervaar. Zo ja => stuurhuis. Zo nee => wellicht eerst uitlijnen.

Vind het overigens erg jammer dat de dealer die setting van de stuurbekrachtiging niet wil aanpassen naar 'dynamic'. Zijn er dealers die dat wel doen? Ik weet dat er specialisten op dit forum zitten maar vind uit principe eigenlijk dat Skoda dit moet oplossen...

Oh ja: verder heel blij met de auto! Super ruim, value for money in deze goedkope uitvoering en dat motortje met 86 pk valt helemaal niet tegen :-)
 

peterrapid

Forumguru
@JEGTA dealer gaat dit NIET voor je doen, je kan dit enkel bij mensen met VAG CAN PRO en andere laten veranderen dus ben je bij onze specialisten in goede handen.
Het uitlijnen gratis gaat de dealer NIET voor je doen omdat de uitlijning standaard gebeurt in fabriek (soms als je de waarde leest met een scheef oog denk ik :deuk:) Ik kan je enkel aanraden om bij een onafhankelijke bandenspecialist te gaan en 75€ te betalen voor een goede uitlijning dit zal je normaal gezien van je grootste problemen afhelpen. De aanpassing die ze op mijn nieuwe RS hebben gedaan was enorm. Natuurlijk zit je met een elektrisch bekrachtigd systeem die als nadeel heeft dat je altijd beetje dat bijsturen bij het nulpunt gaat hebben is eigen aan dit systeem. Maar prijs je gelukkig want bv een BMW serie 3 heeft echt acuut daarmee problemen. Bij VAG valt dit voor de meesten wel mee. Ook staat de O3 nogal hoog op de pootjes wat dit ook wat in de hand werkt, verlaging kan eventueel soelaas bieden.
 

JEGTA

Lid
@peterrapid als ik je goed begrijp, is slechte uitlijning dus de belangrijkste reden van dat 'geslinger'? Slecht hoor, dat de fabriek dat niet op orde heeft...

Overigens gaf mijn dealer aan dat de uitlijning controleren en indien nodig aanpassen onder de garantie valt. Maar dat komt wellicht omdat mijn Octavia nog geen 1.000 km gereden heeft. Hoop dat het snel opgelost is want er staat een lange vakantierit op het programma..

PS verlagen vind ik (nog) niet nodig; wel veel mooier maar houd ook wel van comfort en heb veel drempels in de buurt.

PS II die setting naar 'dynamic' aanpassen lijkt me erg interessant => zit een van de forum specialisten toevallig in de buurt van A'dam?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Slechts 1000 km, vergeet niet dat de banden zich ook moeten zetten, het loopvak is nog niet optimaal ten opzichte van de weg.
Die van mij rijdt nu ook veel strakker als bij de eerste km,stand
Uitlijnen kosteloos is altijd goed, meten is weten.
Ik heb het stuur wel in de sportmode staan en de rest normaal met de drivemode schakelaar (optie bijbesteld)
 

Altos

Banned
Mee eens met de laatste toevoegingen! Nu 95.000 km gedaan door ons beide, ik ben wat meer kritisch maar mijn vrouw voelt ook alles en we hebben absoluut geen enkele klacht over de wegligging! Zeker niet met de dunlops eronder. Heerlijk rechtuit op de snelweg en het bochtenwerk is zeer goed te noemen, zeker wetend dat we op 16" rijden en onverlaagd.
Ieder exemplaar kan zijn eigen kwaaltje hebben natuurlijk en ik zeg zeker niet dat er niks met jou auto is want ik heb er niet in gereden maar dit is naar mijn mening geen algemeen O3 falen. Veel succes met je auto verder, garantie pakken waar je kan!
 

JEGTA

Lid
Dank voor alle reacties! Ik wacht even af wat de dealer aan wil/gaat doen. Fijn overigens om te horen dat er zeker ook probleemloze gevallen zijn.

Ik ga iig de bandenspanning iets verlagen (nu +0,3 bar rondom) en eerst wat meer kilometers maken. Vind de Octavia overigens nu al best lekker sturen, alleen zijwind gevoeligheid en niet lekker 'sporen' irriteert me. Hopelijk met de combinatie van uitlijnen, lagere bandenspanning, meer kilometers en dynamic setting alles opgelost :-)

PS Apeldoorn en Breda kom ik zelden; zal eens zoeken naar een specialist in Amsterdam
 

Skoda-MAN

Forumguru
Vind de Octavia overigens nu al best lekker sturen, alleen zijwind gevoeligheid en niet lekker 'sporen' irriteert me. Hopelijk met de combinatie van uitlijnen, lagere bandenspanning, meer kilometers en dynamic setting alles opgelost :-)

Dynamic setting heeft wel als gevolg iets zwaarder sturen, daar wen je overigens zeer snel aan. Ik heb hem daar opgezet bij zeer harde wind en dat gaf verbetering van stuurgedrag rondom de middenstand.
Mijn bandenspanning staat op het gemiddelde van belading (zie tankklepje )
Natuurlijk is het ook zo dat je aan een nieuwe auto moet wennen.
Mijn auto heeft nu ca. 5300 km gereden en we zijn al behoorlijk aan elkaar gewend geraakt, bij elke afgelegde km wordt ik vrolijker tenzij ik moet tanken :deuk:
 

JEGTA

Lid
Update: de dealer gaat donderdag de uitlijning controleren. Als dat niet helpt, wordt het stuurhuis vervangen. Goede service bij Skoda A'dam overigens, nemen de klacht serieus.

Helaas willen/kunnen ze de dynamic setting niet activeren ivm aansprakelijkheids issues als er ooit iets met het stuurgebeuren aan de hand is. Adviseren ook om het niet elders te laten doen ivm vervallen van de fabrieks garantie. Lijkt mij wel erg voorzichtig (chip tunen wordt ook aan de lopende band gedaan en is veel ingrijpender) maar ik respecteer op zich wel de strakke procedures.

Hopelijk donderdag middag een strak sporende Octavia :-)
 

Skoda-MAN

Forumguru
@derf Je hebt helemaal gelijk, de Skoda is zuinig (zie handtekening ) zelfs met een benzine motor :tegek: Toch heb ik tijdens het tanken het gevoel dat ik belasting aan het betalen ben :mad:
 

Joske

Forumguru
5,6 liter per 100??!!!! met een 1.4TSI ....


images





:deuk: :deuk: :deuk:

wees blij (Skoda) man!
 

Antera

Donateur
@JEGTA Succes maar vrees dat er niks gaat veranderen. Dit is namelijk ook niet de oplossing tegen het slingeren maar de stuurbekrachtiging (vertraging met reageren). Aanpassen naar Dynamic en met de finishing touch is verlagen ook een goede oplossing voor je probleem
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan