Sneeuwkettingen met 18" Alaris velgen

chris1234

Nieuw lid
Ik heb de 18" Alaris velgen onder mijn O3 liggen. Volgens het bedrijf waar de winterbanden gemonteerd zijn zouden er geen sneeuwkettingen om deze velg gemonteerd kunnen worden. Iemand die hier wellicht al ervaring mee heeft en mogelijk kettingen weet die zonder gevaar voor beschadigingen wel gemonteerd kunnen worden?
thanks!

michelover

Forumguru
Ook van Skoda mag je met die maat geen sneeuwkettingen monteren. Beste optie is de toegestane maat onder de auto monteren, die je wel met sneeuwketting mag gebruiken. Je kan natuurlijk altijd sneeuwkettingen monteren op 18' maar dan heb je 99,9% kans op schade aan je auto. Ik ga elk jaar op de wintersport met ook 18' onder de auto, gelukkig hoef ik tijdens de vakantie nooit de auto te pakken dus die staat 2 weken stil voor het hotel. Mocht ik toch voor het kleine stukje naar de Autobahn sneeuwkettingen nodig hebben, dan gooi ik de sneeuwsokken eronder. Werkt prima voor kortere stukken, je moet er niet mee proberen van bv Oostenrijk naar Nederland te rijden, maar dat geldt ook voor sneeuwkettingen.

Rick

Senior Member
Heb van die maggi track apparaten gekocht. Heb geen verlaging. Kan volgens mij nooit tot schade leiden. Verder zorgen voor goede winterbanden dan heb je ze bijna niet nodig.

going_fritz

Actief lid
Ik heb ook die Maggi Trak gekocht (via marktplaats, maar wel nieuw). Moet alleen nu nog of een adapterset extra kopen (40 euries) , of 4 stuks 21 mm wielbouten , want de aansluitingen die er standaard bij zitten zijn 17-19-21 mm :cry:

Havana

Forumguru
Zit toch wel een kern van waarheid in. Je hoeft ze steeds minder te gebruiken. Vooral op kleine wegen echter heb je ze soms wel nodig. De hoofdwegen worden doorgaans zeer goed schoongehouden.

Vorig jaar nog 5 dagen geskied met iedere dag flinke sneeuw: geen enkele keer kettingen nodig gehad terwijl de weg naar ons hotel toch zeker geen hoofdweg was.

Noord26

Forumguru
Hmm.. De keren dat op wintersport ben geweest heb ik ze elke keer nodig gehad. Wellicht omdat wij bewust kiezen voor een hotel wat hoog gelegen is? En voor ons alleen A-klasse winterbanden idd. Goodyear/Conti's van max 4 jaar oud en min. 5mm profiel.

Overigens bevinden wij ons graag 'buiten de paden'. En daar zit wel een verschil in qua matig of goed schoon gemaakt zijn idd van de weg..

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
In Oostenrijk zelfs verschillende malen meegemaakt dat de Politie staat te controleren bij de passen met de beroemde blauwe borden:

bord-sneeuwkettingen-verplicht.jpg

Leg ze er maar op want je mag anders geen meter verder rijden. Dus ook ik kan uit ervaring spreken dat ik zeker elk jaar de kettingen wel nodig heb.

ertromp

Forumguru
in ieder geval groter dan die 21mm, ik vermoed 22mm
Kijk daar gaan we al.
Dit zijn de maten van de wielbout:

M14x1,5x27,5

M14 = draadmaat
1,5 is de spoed
27,5 is de draadlengte in mm

Bolconische uitvoering

Denk aan jullie veiligheid! Zorg voor de juiste spullen als je daar op een of andere bergpas rijdt

going_fritz

Actief lid
en kan ik uit die maat dan ook opmaken hoe groot de diameter van het gedeelte van de wielbout is waar ik die maggi trak op moet vastzetten (aan 1 bout)?

LdN

Forumguru
M14 heeft standaard sleutelwijdte 22 maar een wielbout of moer is geen standaard bout.
Ik heb ook M14 wielbouten gezien met sleutelwijdte 19 of 21

Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Ik heb mijn bericht iets aangepast, het blijkt dat wielbouten of moeren zich niet altijd aan de standaard houden, M14 met 19mm en 21mm komen ook voor.
Ik heb je dus niet echt geholpen.

Bovenaan Onderaan