Software RNS 510

Ralph

Lid
Ik heb gisteren mijn columbus (rns 510 ) geupdate, althans... de firmware!
Helemaal perfect! Hij is sneller geworden en heb er een aantal functies bij gekregen.

Nu mis ik eigenlijk nog 2 opties.

- Flits locaties ( de vaste palen en trajecten )
- Toegestane locale snelheid

Ik weet dat dit mogelijk is, maar hoe?!?! Heb al enkele verhalen gelezen over POI inspector, maar dat is een moeilijk verhaal. Heeft iemand hier ervaring mee?!?!

Gr

Ralph

Eppiegrande

Actief lid
Voor flitspalen (of andere POI's) toevoegen moet je een "eigen" DVD maken waar deze zijn geintegreerd in de POI's die er al op staan. Inderdaad met POI inspector, maar zoek via google en je vindt een flink aantal sites met uitleg hoe dat te doen (ook op ditforum denk ik als je zoekt)

Toegestane snelheid kan je instellen in de setup en dan kaart/navigatie. Daar staat de optie snelheid weergeven.

Succes

De toegestane locale snelheid staat al aan en is naar mijn weten ook niet uit te schakelen.

Het kan zijn dat de weg waar jij je begeeft geen snelheidsaanduiding heeft, ik zou zeggen rij eens een snelweg op dat moet dat snelheidsbord met 120 in beeld komen, mits je 2660 (of 2664 welke is het ook alweer) erop hebt staan.

Via het SETUP menu is de snelheidsindicatie functie wel in en uit te schakelen, vanmiddag toevallig de optie tegengekomen toen ik zat te niksen in de carwash. :tongue:

Neptukker

Forumguru
Iemand toevallig een directe link om dit kant en klaar de downloaden ;)
Edit: lees posts terug en begrijp dat het om POI gaat. Zover ik weet niet.

Hier staat alles beschreven.

http://www.my-gti.com/1198/volkswagen-rns-510-firmware-upgrade-to-version-2660-2662-2664-2666-2668

Omdat je het nieuwe stuurwiel hebt hebt kun je het downloaden, branden en installeren. Jr hoeft dus niet bestanden om te wisselen omdat je een Skoda hebt. Gewoon de stappen volgen zoals omschreven zonder acht te slaan op de: "Note! Skoda owners (thanks to Ted)".

Edit: lees posts terug en begrijp dat het om POI gaat. Zover ik weet niet.

Hier staat alles beschreven.

http://www.my-gti.com/1198/volkswagen-rns-510-firmware-upgrade-to-version-2660-2662-2664-2666-2668

Omdat je het nieuwe stuurwiel hebt hebt kun je het downloaden, branden en installeren. Jr hoeft dus niet bestanden om te wisselen omdat je een Skoda hebt. Gewoon de stappen volgen zoals omschreven zonder acht te slaan op de: "Note! Skoda owners (thanks to Ted)".

Wat jij hierboven uitlegt is precies wat hij uitgevoerd heeft en dat heeft schijnbaar ook gewerkt, alleen heeft hij de optie 'snelheidsaanduiding' in het setup menu nog niet aangezet.

Ook wil hij graag flitspalen enzo als Poi's kunnen zien en dit kan alleen door ze te importeren vanaf SD Kaart mbv. de VW Labs website of als je de Navigatie DVD (niet de firmware 2664 DVD) te voorzien van extra Poi's en deze dan op de Harddisk van de Columbus te zetten, zoals ik en vele andere ook gedaan hebben.

voorbeeldje van flitspalen op de RNS-510 / Columbus
RNS510_POI.jpg

Maar hij is ondertussen al via PM geholpen, tenminste ik heb nog niets negatiefs van hem teruggehoord dus ik ga ervanuit dat het allemaal gelukt is.

Ralph

Lid
Bedankt voor de hulp digital 8!
De link die je me stuurde heb ik gebruikt. Echter de kaart is zonder poi's!!!

Zou het een kleine moeite zijn om de gegevens op de SD van jou ff te mailen?! ;)

Neptukker

Forumguru
@digital8

POI mbv dvd is met veel gepruts aan de praat te krijgen door het op DVD te zetten. De nieuwste tool (Firmware 2660 nodig) van volkswagen om POI's via SD-kaart te laden is via: http://www.volkswagen-nav-companion.de/search.jsf
Kun jij zo zien of dit kan helpen om eenvoudig een flitskasten database in te laden? Ik heb geen flauw idee wat er zou moeten gebeuren.

nomad

Senior Member
Dat kan niet. Flitspalen moet je met POI inspector op de kaart plaatsen. kan niet via SD. Je kunt alleen maar naar SD locaties navigeren.

Ralph

Lid
@digital8

POI mbv dvd is met veel gepruts aan de praat te krijgen door het op DVD te zetten. De nieuwste tool (Firmware 2660 nodig) van volkswagen om POI's via SD-kaart te laden is via: http://www.volkswagen-nav-companion.de/search.jsf
Kun jij zo zien of dit kan helpen om eenvoudig een flitskasten database in te laden? Ik heb geen flauw idee wat er zou moeten gebeuren.

Dit kan inderdaad niet! Heb dus echt de complete dvd nodig helaas.:smirk:
Degene die deze heeft, en de moeite wil nemen om mij te helpen, mag mij even een PM sturen:545:

Dat kan niet. Flitspalen moet je met POI inspector op de kaart plaatsen. kan niet via SD. Je kunt alleen maar naar SD locaties navigeren.

Klopt gedeeltelijk, je kunt de locaties van de flitspalen \ traject controles wel aangeven in je scherm door ze vanaf SD te importeren, uiteraard moet je wel een van de beschikbare icoontjes van je Columbus gebruiken bv. het ster icoontje.

Je kunt namelijk via VWLabs GPS posities ingeven van de bestaande flitspalen en die opslaan op je SD kaart dan kun je deze importeren in je Columbus (dus niet navigeer vanaf SD maar importeer vanaf SD) en dan zijn ze te zien op je kaart tijdens het rijden, het is een omslachtige manier en je kunt maar 100 POI's importeren maar het werkt wel.

Maar beter is om je POI's op een bestaande Columbus Navigatie DVD zetten en deze te branden en dan weer op je Harddisk van je Columbus te zetten.

@Ralph
Als je mij je adres PM't dan wil ik je de DVD die ik gebruik wel toezenden, dan ben je in een keer klaar.

hemi24

Forumguru
Ik heb de gok ook gewaagd en de update van de firmware uitgevoerd, en zoals het nu lijkt met succes.

Zal me morgen benieuwen wat er zoal allemaal veranderd is, kan op weg naar het werk mooi even spelen...

Wat ik zo op het eerste oog nog mis, is de voicecontrol. De optie komt in elk geval niet in het scherm als ik op 'setup' druk. Iemand enig idee?

Heb ook nog niet zo 1,2,3 kunnen vinden hoe het nu precies in z'n werk gaat met de geblokkerde wegdelen.

...wordt vervolgd...

hemi24

Forumguru
Zal de taal eens aanpassen, kijken wat 'ie dan doet.

De snelheidsaanduiding werkt (op de grotere wegen) in elk geval. Verder geen rare zaken waargenomen (telefoon werkt prima, evenals de (op)startpositie van de navigatie).
Blokkeren van wegen wordt vanzelf actief als er genavigeerd wordt.

hemi24

Forumguru
Zal de taal eens aanpassen, kijken wat 'ie dan doet.

Taal aanpassen brengt dus definitief geen voice-control voor de Columbus; zal wel even bij de dealer aan de testkast moeten om deze feature vrij te schakelen...

Weet iemand wellicht of de aanpassing van de standaard microfoon van de rSAP bluetooth ook nog moet plaatsvinden bij een MJ2010?

EdOII

Nieuw lid
een vragje:

kan iemand mij vertellen waneer je deze update wel of niet kan doen? Ik heb een octavia combi greenline buisness met een columbus. De wagen is 2 weken oud. (maar ik mis wat features in de navigatie).

Hoe kan ik de firmware versie zien die ik heb want ik begrijp uit de howto waar naar gelinkt wordt dat er effecten kunnen zijn met bepaalde firmware waarvan je gaat upgraden.

Mischien een beetje oftopic, maar dit is de firmware upgrade, kan men ook de kaarten upgraden zelf?

hemi24

Forumguru
Ik heb de update begin deze week succesvol doorgevoerd bij mijn O2 MJ2010 (afgeleverd 28-08).
Wat mijn vorige firmware versie was, heb ik niet kunnen achterhalen, aangezien ik niet in het hidden setup-menu kon (en kan) komen.

Update van de kaartsoftware is simpelweg een nieuwere map-dvd in de Columbus stoppen en deze opslaan op de harde schijf.
Ikzelf heb de V5 W-Europa Dvd van VW

Ralph

Lid
een vragje:

kan iemand mij vertellen waneer je deze update wel of niet kan doen?

Ja dat kan, als je tenminste ook een columbus systeem hebt!

Hoe kan ik de firmware versie zien die ik heb

Dat kan je zien door de opties die beschikbaar zijn. Als je in setup onder kaart aan kan geven dat je de maximumsnelheid wilt zien, dan heb je de laatste versie ( althans de on-officiele )

want ik begrijp uit de howto waar naar gelinkt wordt dat er effecten kunnen zijn met bepaalde firmware waarvan je gaat upgraden.

Dat klopt helemaal, er zijn een aantal gebruikers die tegen bugs aanlopen na deze update. Helemaal ongevaarlijk is het dus niet! Voor meer informatie moet je maar ff lezen http://www.my-gti.com/1198

Mischien een beetje oftopic, maar dit is de firmware upgrade, kan men ook de kaarten upgraden zelf?

Ook dit is inderdaad mogelijk. De meeste rijden met versie V4, echter V5 is al uit. Nadeel van deze kaarten is dat ze ruim een jaar achter lopen, dit is dan ook de reden dan er leden zijn die kaarten van bmw gebruiken. Voor meer info http://www.r32oc.com/car-entertainment/11554-using-bmw-maps-rns510.html

Succes!

EdOII

Nieuw lid
Dank voor de informatie. Ik heb zojuist de firmware update uitgevoerd en weer een aantal opties er bij gekregen. Onder andere voice control maar die werkt niet. Trouwens, als ik daarvoor eerst een knopje in moet drukken rechts boven (het i-tje met luidspreker) dan is het ook niet werkbaar. Het is zowiezo niet super belangrijk.

Morgen is kijken of er meer opties bijgekomen zijn als wat ik nu zie. De kaarten ben ik nog aan het verkrijgen. Ik neem aan dat je pas afslag nummers zie als die in de kaart zitten? Ik zie niet ergens een optie om deze aan te zetten tot nu toe.

Bovenaan Onderaan