Mini- of maxidot maakt geen verschil.
Verbruik 1 (tripgemiddelde) is sowieso lastig te toetsen aan de werkelijkheid. 't Is niet meer dan een indicatie... Een check per tankbeurt is al wat makkelijker te doen, ook al is de tank wellicht niet altijd precies even vol na het aftanken.
Uit jouw post #66 trok ik de conclusie dat je je zorgen maakt over het hogere verbruik dat je BC nu aangeeft. Het is denkbaar dat deze nu, na de update, een afwijking naar boven heeft (oftewel ongunstiger aangeeft dan de werkelijkheid). Daarom mijn suggestie om niet alleen op die BC-indicatie af te gaan, maar gewoon een paar keer per tankbeurt te checken.
Ik zet bij elke tankbeurt verbruik-2 op nul, nadat ik het aangegeven gemiddelde en de km-stand op het tankbonnetje heb genoteerd. Die waarden (alsmede de prijs en het getankte aantal liters) gaan in een excelletje en dat levert me een behoorlijk nauwkeurig verbruiksoverzicht op, met o.a. het gemiddelde werkelijke verbruik over de hele gebruiksduur van de auto. Dit doe ik al heel wat auto's...
Wat ik daaruit heb gezien, is dat de boordcomputers structureel een lager gemiddeld verbruik aangeven (op tankbeurt-tot-tankbeurt basis) dan de werkelijkheid. Als jouw BC dan na de update een hoger gemiddelde blijkt aan te geven dan de werkelijkheid, dan is er dus iets vreemds aan de hand...
Trouwens, als het werkelijke verbruik is gestegen door de update, dan is er natuurlijk óók iets vreemds aan de hand. maar dat zijn dus twee verschillende dingen...