Speakers voorportier

Hallo allemaal,

In mijn Citigo 5drs zitten nog de standaard speakertjes. Deze wil ik graag vervangen door een setje drieweg van pioneer, ts-e of ts-a. Nu heb ik op het forum eea gelezen over de speakers maar niet over de inbouwdiepte en wie welke merk/type in de voorportieren heeft laten inbouwen. Kunnen jullie mij informeren?

Groet,
Erik

Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb op de site gekeken en heb vervolgens iets op ebay gevonden. Binnenkort maar even tot bestelling overgaan voor wat beter geluid:-)

Groet,
Erik

Cordoba

Forumguru
@erik1970 Ik weet niet wat je origineel hebt, maar daar zitten ook nog behoorlijke verschillen tussen. Er zijn Citigo's geleverd met 2 speakers, met 4 speakers en met 6 speakers. Ik denk als je terug gaan kijken in oude Citigo-topics dat je nog wel wat gegevens terug vind. Anders kan @Hetzer je misschien helpen: hij en zijn vrouw hebben elk ook een Citigo gehad, en ik kan me herinneren dat er gedoe was met de gemonteerde speakers.

Hartelijk dank! Ik heb maar twee speakers, maar heb in de achterportieren ook roosters voor speakers. Ik ga het eerst proberen met drieweg speakers in de voorportieren. Klinkt het dan nog niet dan kan ik altijd nog de achterportieren vullen Ik wil een 'prettig' geluidje, disco is niet nodig.

Cordoba

Forumguru
@erik1970 Mijn ervaring met allerlei auto's is dat het meer verdelen van geluid, veel eerder wat oplevert in 'geluidscomfort' dan upgraden van bestaande speakers en maar 2 speakers houden.

Ohh....twee niet drieweg niet goed?? Pff wilde net naar bed gaan :-) maar heb op Ebay nog een setje gevonden voor vijf tienen. Heb nog even voor ik ze bestel, dus ga er nog even over nadenken. Waarom zouden twee drieweg (pioneer ts-a 1733i) niet afdoende zijn voor een beetje geluid?

Cordoba

Forumguru
Omdat je geluid dan nog steeds vanuit 2 plekken komt, dat betekent dat je voor mensen achterin het geluid behoorlijk hard moet zetten en dat iets andere zitpositie vaak ook al aardig verschil maakt in geluid. Als je 4 speakers hebt (2-weg of 3-weg, maakt niet zoveel uit), is het geluid meer gelijk over de auto verdeeld, en kun je ook de verhouding van het geluid tussen voor en achter regelen. In mijn ervaring luistert het ook meer ontspannen als je zowel voor als achter geluid hebt, doordat je bijvoorbeeld ook bandengeluid van de achterbanden wat meer wegdrukt.

EdK

Forumguru
Als je op je stoel zit dan zitten de voorspeakers vaak achter je benen waardoor je al geluid tegenhoud.
Achterspeakers zit je uiteindelijk dichter bij met je gehoor organen.
Mijn ervaring is met 4 speakers en tweaters in mijn Yeti dat mijn gehoor organen meer gevoed worden door de speakers achter dan die van voor.

Althans zo beleef ik het.

Kans dat je voor speakers achter nog wel wat draden moet leggen is vrij groot.
Maar dat is niet echt een grote klus als je een beetje handig bent met twee rechter handen...

Ok het geluid komt van meerdere kanten en kan (banden) geluid van achteren dempen. Nu zit ik met mijn stoel wel helemaal naar achteren en naar onderen, maar goed het is het proberen waard. Bedankt mannen, ik ga voor vijf tientjes exta en koop er een setje bij. Met een beetje geluk zitten ze er voor februari in... Bedankt voor de info!

oco1979

Forumguru
Vergeet demping van de plaats van de speakers niet.
prijs speakers zit hem veel in de magneet,hoe groter hoe beter en krachtiger.
Ken hier speakers liggen van 16,5 cm waarvan de magneet bijna even groot is,kosten in de tijd ook wat.
rms vermogen is belangrijker dan piek vermogen,das zowel van radio of versterker.
3 weg zal beter spelen dan 2 weg, 3 weg ovaal nog beter,zeker voor de kickbas,als die tenminste in vorm van kistje of klankkast zit

Demping......daar heb ik wat over gelezen maar ik ben totaal niet technisch en heb dat stukje gemakshalve overgeslagen :-) Plaats ik het dempingsmateriaal tegen het portier achter de speaker of....?

oco1979

Forumguru
Zeker achter de speaker een dempingsmat steken,als het al niet is aangebracht origineel.
Is vooral voor de klop/bas dat we zeggen.
hoge en middentoon hebben daar geen effect van.

Ja helemaal gelijk! Een laatste vraagje. Weet iemand of de a stijlen uit een Up dezelfde zijn als die van een Citigo? Ik zie namelijk twee Up a stijlen te koop incl tweeters. Dat is misschien ook wel wat...

Groet,
Erik

oco1979

Forumguru
Kzou zeggen,dat kan wel hetzelfde zijn,honderprocent zeker ben ik niet.
Beetje zelfde bouwjaar,want bij facelift zou dat wel eens kunnen verschillen.

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat er mensen zijn die het halve dash uit een Up in een Citigo hebben laten plaatsen, verder zijn de A-stijlen onderdeel van de constructie en niet zoals bijv. een grill makkelijk te wijzigen voor ander merk/model, het lijkt mij dat die A-stijlen gewoon uitwisselbaar moeten zijn tussen Citigo, Up en Mii.

Dat biedt perspectief voor de tweeters. Ik denk dat ik het maar ga proberen. Nu mijn zwager maar eens zo ver zien te krijgen :-) Bedankt!

Bovenaan Onderaan