Spiegelverwarming

TedVlemmings

Forumguru
Wat zien jullie allemaal in het scherm comfortverbruikers? Ik niets, alleen een lege balk het L/100km waar verder niets in staat. Ik gebruik airco (wel op zowat de koudste stand en profiel 'laag' omdat het anders veel te grote verschillen met buiten creëert, en natuurlijk radio) dus iets van comfortverbruikers gebruik ik dus wel.

CoesDoes

Forumguru
Volgens mij geeft de balk het verbruik per uur en zo uit mijn hoofd zie ik Airco, en alle verwarmingen (spiegels, achterruit en linker- en rechterstoel) als ze ingeschakeld zijn. Misschien zit er nog verschil in wat er zichtbaar is op de maxidot en de Columbus/Amundsen.

Cordoba

Forumguru
Volgens mij ontstaat er veel verwarring doordat bij net iets andere auto's het net iets anders werkt. Bij mijn auto gaat de spiegelverwarming gewoon aan, als het knopje op aan staat (ook al staat de achterruitverwarming uit). Ik zie dit zowel aan de spiegels (samenkruipen van regendruppels bij verwarmen, of ontwasemen van buitenspiegels), maar voel het na afloop van een rit ook aan de temperatuur van het spiegelglas.

Soms is alleen een ander bouwjaar al genoeg om verschil te maken. Als je het echt wil weten, dus gewoon een keer controleren, en er niet van uitgaan, dat het wel gelijk zal zijn aan andere (bijna) identieke auto's.

Jee13

Forumguru
20131001_212705.jpg

hemi24

Forumguru
Leuk, ik ga er nu maar eens op letten of het daadwerkelijk noodzakelijk is de spiegels te verwarmen, als ik de ruiten moeten krabben... (volgens mij is dit bijna nooit het geval)

@ Jee13: heb jij ook een verklikkerlampje voor je achteruitrijlichten?!?

Dat kan idd, maar als je je velgen graag heel wilt houden bij fileparkeren aan de rechterkant van de weg is het prettiger om de spiegelstelknop op de R te laten staan, dan kantelt het rechter spiegelglas naar beneden bij het inschakelen van de achteruitrijdversnelling
Geldt dat ook voor de uitvoeringen zonder elektrische passagiersstoel? Zo ja, dan gaat die knop morgen direct om op R en zet ik hem wel handmatig op de verwarmingstand...

Canon-Eye

Forumguru
Wat is zo'n Fabia dan lekker simpel en overzichtelijk in z'n bediening...:pieker:

Spiegelverwarming aan? Draaiknopje naar het betreffende symbool draaien en hij schakelt in - als de motor draait (volgens het instructieboekje, p.58). In alle andere standen (L, 0 of R) gebeurt er niks. Van een koppeling met de achterruitverwarming is nergens iets te vinden of te merken.
Wat ik bij rijden in de mist wel heb gemerkt, is dat de spiegelverwarming na 10 minuten uitgaat. Dit aspect wordt overigens niet genoemd in het instructieboekje, maar het is wel zo: ze beginnen weer aan te slaan zodra ze ver genoeg zijn afgekoeld. Even het knopje uit- en opnieuw aandraaien dus, jammer genoeg.

Aan laten (en dan nog maar een extra waarschuwingslampje in een van de klokken) had ik liever gehad...

Volgens mij halen sommigen het aan staan van de verwarming en het op "aan" staan van het knopje door elkaar.

Ook bij mij staat het knopje altijd op aan. De spiegelverwarming doet het echter uitsluitend als ik ook de achterruitverwarming inschakel en gaat uit als de achterruitverwarming uitschakelt. Dus ik geloof nooit dat er nadelige effecten zijn als het knopje altijd op de aan-stand staat - 99% van de tijd werkt het systeem immers desondanks niet.

Net als MarcoO2 heb ik de spiegelverwarming altijd ingeschakeld staan, zowel bij O2 als nu bij O3.
Bij ingeschakelde achterruitverwarming zijn de spiegels zo schoon en na verloop van tijd slaat de verwarming vanzelf uit.Zolang ik de achterruitverwarming niet inschakel zie ik op de spiegels ook niets gebeuren, condens blijft er op staan. Uiteindelijk wordt het spiegelglas wel schoon maar dat is pas na een lange tijd.

Nadeel is idd bij achteruitrijden dat de rechterspiegel niet kantelt maar ach, dit is de 1e wagen die ik rij waar de optie met automatisch kantelende spiegel opzit. Beetje gevoel met auto/afmeting opbouwen en je kunt ook zonder schade achteruitrijden, sterker nog, ik vergeet zelfs de spiegel te kantelen bij achteruit rijden.

Ideaal zou zijn dat Skoda de optie spiegelverwarming/automatisch kantelen standaard inbouwt ...... Simply clever

Barrokok

Actief lid
Ik heb er vandaag even opgelet, maar als je de spiegelverwarming aanzet, dat blijft deze het altijd doen, ongeacht of de achteruitverwarming aanstaat of niet. Bij het scherm van de comfortgebruikers zie je deze ook permanent staat, als ik de spiegelverwarming met de knop uitzet, verdwijnt deze ook uit het comfortgebruikers scherm.

Volgens mij schakelt deze dus niet automatisch uit.

spruit89

Nieuw lid
Iemand een idee hoe je het inklappen van de spiegels bij het afsluiten van de auto kan uitschakelen?
Dit om shade te vermijden in de winterperiode...

hemi24

Forumguru
Iemand een idee hoe je het inklappen van de spiegels bij het afsluiten van de auto kan uitschakelen?
Dit om shade te vermijden in de winterperiode...

Wat zou er moeten beschadigen dan?
Bij mij staat de auto altijd buiten en klappen de spiegeltjes vrolijk 365 dagen in het jaar in én uit...

MaRco2

Forumguru
Idd. Ik heb achterelkaar 4 VAG auto's gehad, en m.i. werkte het altijd zoals MacroO2 beschrijft:

Spiegelverwarming is aan als:

Spiegelschakelaar in neutraal EN achterruitverwarming aan.

Als dat klopt (ik geloof je)zou ik dat een achteruitgang vinden.

Wie weet dit zeker (op de III), ben altijd gewend dat het gelijktijdig aan is (en uit gaat)?

Bij mij staat hij altijd op L, met parkeren even naar beneden drukken en je ziet alles aan beide kanten.

Bovenaan Onderaan