Spontane ingreep Front Assist

Ik had pas ook bij het afrijden van een 2baans rotonde dat de front assist uit het niets ingreep. Er zat niemand voor me, wel een auto links schuinvoor me...

Rickyb66

Nieuw lid
Onlangs heb ik ook een fijne ingreep gehad. Overdag op een volledig lege, rechte weg. Dealer heeft contact gehad met PON en werd min of meer afgedaan als 'wellicht een lus in het wegdek geweest.' Ik rijd daar iedere dag en dit was de eerste keer dat hij daar afging. Ook de snelheidsgrens van 30km klopt niet. Ik reed ongeveer 50. Al met al niet heel fijn en nog onbekend bij PON. Voortaan met 2 handjes aan het stuur :-)

Olavio

Senior Member
Heb al zeker twee maal een ingreep gehad: het systeem ziet een fietser aan de kant van een smalle polderweg ook als gevaar, als je er naar toe rijdt in afwachting van een tegemoetkomende auto trapt ie op de rem, met alle toeters en bellen in de maxidot. Weet nu dat ik met een grote boog om fietsers heen moet wil ik geen vermaning krijgen.:mad: Is overigens pas sinds de laatste maand! Dus of ik was vroeger sneller of het systeem krijgt problemen met fietsers.

Cordoba

Forumguru
@Olavio Of je bent de laatste tijd steeds strakker om fietsers heen gaan sturen.

Overigens een onterechte ingreep van het systeem op een veerboot of in een parkeergarage lijkt me nogal beperkt qua impact: als je normaal rijdt, zijn de snelheden daar heel laag, en is een onterechte remactie dus niet levensgevaarlijk. Op buitenwegen en snelwegen, kan zo'n spontane remactie wel tot levensgevaarlijke situaties leiden.

auriga

Forumguru
(...)
in de gebruiksaanwijzing staat het volgende: (wellicht van toepassing?)
De Front Assist daarom niet in de volgende gevallen gebruiken -
gevaar voor ongevallen!
■ Bij het rijden door plaatsen waar zich metalen objecten bevinden
(...).

Dat is dus eigenlijk zo'n beetje overal eigenlijk...

blauwkeut

Forumguru
Ik heb nog geen echte remingrepen gehad maar met een 'nauwe' tunnel krijg ik soms ook een waarschuwing - voor het werk kom ik vaak door de A68 duplextunnel onder Parijs. Die is best laag en smal - één tunnelkoker waar de twee rijrichtingen boven elkaar liggen, en dan twee rijstroken naast elkaar. Daar krijg ik soms een piep, maar verder nog geen onverwachte acties gehad.

Ik merk wel (ook aan de ACC) dat er rekening wordt gehouden met stuuruitslag - maar langs de andere kant begrijp ik ook wel dat ze niet élke mogelijke situatie kunnen inbouwen in de logica van FA & ACC...

gio92

Lid
Weet iemand of het mogelijk is om Front Assist ook uit te zetten? Zowel met een 'aan-uit' knop/vink of permanent? Bij aan het twijfelen wil graag de adaptive cruise control maar geen front assist, helaas alleen per beide te bestellen.....

Berry1912

Forumguru
Lijkt me geen prettige gedachte dat je auto iets gaat besluiten waar jij niets van af weet.

Over ingrepen gesproken...
anp-230212-013

blauwkeut

Forumguru
@Barrokok Dank voor je antwoord dan kan ik de ACC met een gerust hart bestellen, thnx! :)
Let op, voor zover ik weet werkt ACC niet als je Front Assist uitzet en heb je enkel een 'gewone' CC. Best even dubbelckecken of iemand van het forum kan dat misschien bevestigen? Ik heb mijn FA nog nooit uitgezet, kan het zo niet met zekerheid zeggen...

Olavio

Senior Member
Ik heb juist andersom geprobeerd om de ACC uit te zetten (ik word/werd gek van de afstand die ACC tot je voorligger houdt, daar komt in NL elke keer een auto tussen en dan vertraag je weer verder, op het eind rijd je achteruit!), maar je kan alleen FA uitzetten en dan doet ACC het ook niet meer of (als ik mij goed herinner, het is al weer enige tijd geleden dat ik het geprobeerd heb) springt FA ook weer aan bij gebruik CC. Dus heb je weer ACC.

gio92

Lid
Begrijp ik het dan goed dat:
- als je FA uitzet je dan ook ACC uitzet maar wel de CC stand behoud
- als je ACC uitzet je ook FA uitzet en de CC stand behoud
Maar het net zo goed kan zijn dat als je CC dan gebruikt, FA weer aanspringt en dus toch weer ACC hebt ;).

Zou het niet gewoon een mogelijkheid kunnen zijn om de FA connector los te koppelen zodat het ding het helemaal niet meer doet? Of zou je dan weer allemaal continue foutmeldingen/piepjes etc krijgen?

Miez1

Forumguru
Wat een faal dat je zelf volgens de handleiding moet beoordelen wanneer het systeem jou in gevaar kan brengen (ipv dat het je ervoor behoedt)

En dan vind ik de beschreven omstandigheden zoals uitgelegd in de handleiding, erg vaag en ruim (behalve dan het punt over parkeergarages en veerboot, die is wel concreet)

+1

auriga

Forumguru
Ik zat in de handleiding (niet de folder dus) te lezen wat de haken en ogen van dit systeem zijn, en ben toen afgehaakt, omdat het weinig vertrouwen gaf, Werkt niet goed in bochten, (kan zelfs spontaan versnellen als voorligger uit het smalle blikveld valt) valt uit als je voorligger afslaat (voor-voorligger wordt niet goed herkend)

ImageUploadedByTapatalk1426702322.244467.jpg

@turboturbo slaat de spijker op z'n kop.
Juist ín bijzondere situaties zou dit systeem te hulp moeten schieten, in plaats dat jij moet uitkijken dat je acc niet op hol slaat.
++1

Laatst bewerkt:

gio92

Lid
@auriga Inderdaad precies de reden waarom we het uiteindelijk uit de optielijst gehaald hebben. Lijkt of het soms voor gevaarlijke situaties kan zorgen of dat je het steeds in de gaten moet houden. Moet wat meer doorontwikkeld worden om ervan overtuigd te raken.

Bovenaan Onderaan