Spontane ingreep Front Assist

Klaasje

Forumguru
Allemaal flauwekul. Werkt gewoon zoals het moet. Wil niet meer anders. Je kunt instellen hoe systeem reageert en hoe versneld.

Klaasje

Forumguru
Ik heb beide. Maar plaatje is volgens mij ook van ACC en niet front assyst. Front aasyst reageert ook met de instellingen van ACC. Dichtbij, middel etc... Zelf mee geexperimenteerd

En ik heb juli 2014 besteld dus zat het er op. (NL)

blauwkeut

Forumguru
Ik heb ook ACC, en dus FA, ook voor mij werkt het systeem zoals het moet. Die afbeeldingen slaan voor zover ik me herinner ook op de ACC, en niet op de FA. Als je op een bochtige binnenweg zit ga je toch niet op je CC rijden? Zolang je je bewust bent van de limieten is er geen probleem, in mijn ogen toch niet. De meest voorkomende situatie is voor mij nog altijd de trage invoegers, en dan is FA best handig omdat die voor jou al extra remdruk opbouwt, in geval je vol in de ankers moet. Voor mij werkt ACC ideaal...

Daarnaast: het is een hulpmiddel. Je moet nog altijd zelf je wagen besturen. Dat lijkt altijd vergeten te worden, zoals bij zoveel hulpsystemen. No offense, maar het gaat hier niet om zelfrijdende auto's hè. Ikzelf heb nog geen spontane ingrepen gehad van de FA, en als ik de fora zo lees lijkt dat ook maar uitzonderlijk eerlijk gezegd. Niet wenselijk, dat geef ik toe, maar je kunt in elke auto onverwachte dingen voorhebben die niet zouden mogen.

tk23

Actief lid
Ik heb het en gebruik het veel, de ACC dan en gelukkig niet de Front Assist. Dit met veel tevredenheid.

Ideaal voor snelweg. In combinatie met mijn manuele versnellingsbak natuurlijk wel minder geschikt bij verkeer dat trager dan 40km/u rijdt.

En inderdaad: het is en blijft een hulpmiddel.

TL@

Forumguru
Voor mij werkt het ook best goed, nog maar 1 keer gehad dat ie vond dat ik echt wat te dicht zit (er was nog wel ruimte maar niet veel meer :deuk:)
Wat ik wel merk, wanneer je netje je pinker (richtingaanwijzer :D) gebruikt, hij veel beter werkt.

TL@

Forumguru
Ik gebruik de pinkers wanneer er iemand achter mij rijdt, rijdt er niemand achter mij dan 'vergeet' ik ze wel eens te gebruiken :bloos: (ach meestal rijd ik toch al zo snel dat het niet uitmaakt :maakmegek: )

Darkside

Forumguru
Zelf ook heel blij met ACC en FA.
ACC werkt heerlijk en onspannen. En FA werkt ook goed. Soms staat een file toch opeens stil of wil iemand plots voor een reden remmen. FA doet dan echt goed zijn werk om te attenderen.
Hoewel ik nooit gehad heb van: dat had ik zonder FA niet gered. Is het wel erg fijn om te weten dat het er opzit.

auriga

Forumguru
@blauwekeut Ik ben het eens dat het hulpmiddelen zijn. Maar waarom zou ik een hulpmiddel kopen wat misschien (niet) werkt?
Als ie één keer tijdens een moment van onoplettendheid z'n werk goed doet, en je zo behoedt voor een aanrijding, heeft ie z'n geld ruimschoots opgebracht.
Maar wat als FA een 'spontane ingreep' doet op de snelweg , de auto een noodstop laat maken en daardoor een kettingbotsing achter je ontstaat?
Uiteindelijk blijf je als bestuurder eindverantwoordelijk (en aansprakelijk).

Klaasje

Forumguru
FA laat echt geen noodstop maken hoor dat hij je van 140 of zo naar stilstand brengt. Je zult altijd nog zelf moeten ingrijpen. Er wordt rem actie gestart en dan alles rood in je Maxidot en daar kun je op reageren. Heb het geprobeerd
Als je tijdens actie zelf remt of gas geeft neem je controle gewoon over. Systeem attendeert je gewoon op tijd

Rick

Senior Member
Heb zelf met enige regelmatig een rood schermpje als je bijvoorbeeld net een stoplichtje wil halen. Hij is nog nooit ongewenst vol op de rem gaan staan gelukkig. Dan zou ik wel mijn twijfels krijgen bij het systeem.

Laatst wel echt een close encounter meegemaakt waarbij de auto zich al aan het voorbereiden was op een crash: rood scherm, geluidssignaal, ingrijpende remmen én zichzelf vast aanspannende gordels. En het was nodig ook. Kortom dat scheelde mij waarschijnlijk een pittige kopstaart schade en een slechte start van een weekendje weg.

Bovenaan Onderaan