Stadslichtje bij dealer vervangen?

Petrolhead

Forumguru
Harder trekken idd! Moet meer zijn dan een halve cm.
Dan eventueel de hele unit beetje heen en weer bewegen aan de achterkant en je zou de hele handel er zo uit moeten kunnen duwen.
 
Gisteren begonnen om een standkachel in te bouwen. Daarvoor moest de bumper weg. En om de bumper weg te halen moeten de koplampen er uit. Dit was het makkelijke deel. 1 witte moer losdraaien in de boven linker binnen hoek van de koplamp. En vervolgens de hendel naast de radiateur naar binnen toe trekken vervolgens moet de hele koplamp er uit komen. De hendel moet ongeveer 5 cm er uit komen voordat de koplamp volledig ontgrendelt is. Je moet in de lengte richting van de hendel trekken. Dus niet naar links of rechts duwen.
 
Heb een stadslichtje op zondag laten vervangen door de wegenwacht. Had de lampenunit eruit, kreeg de stekker niet los, wel de veren van de plastich kap maar kreeg deze er niet af, bleken later die twee tork-schroefjes in te zitten. Heb mij bij de wegenwacht verontschuldig dat ik het niet zelf kon, maar dat ik gek werd van het orange lampje in het dashboard als teken dat er een lampje stuk is. Wegenwacht had er best begrip voor.
 
Het trekding dient om de hele unit te verwijderen..... was ik maar zover dat ik al bij de lamp was ;)

Er zit een klein lipje waardoor de hendel vergrendeld wordt. Beetje omhoog buien is al genoeg om de hendel naar je toe te kunnen trekken. Vervolgens schuift de unit eruit. Wel eerst even die kunstof moer losdraaien....
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Yep, en daarna goed controleren of de vergrendelingshaak HELEMAAL teruggaat, moertje er weer op en klaar is kees.

Vind dit systeem makkelijker als bij sommige andere auto's, van dat gefrummel enzo...
 
wow goede service van de wegenwacht, wist niet dat ze ook voor lampjes kwamen..

Heb de wegenwacht ook wel eens laten komen op zondag, omdat ik een lekke band had, de wielmoeren losgedraaidt en het wiel zat "geplakt" aan de as, en durfde het niet met geweld eraf te slaan op zo'n gammele krik. Wegenwacht, hydraulische krik, paar klappen met de hamer en los was de LM-velg.
 

ougie

Forumguru
Ik denk dat wij van geluk mogen spreken dat we een Skoda rijden. Mijn collega heeft een Renauld Laguna en moet voor het vervangen van een lampje naar de dealer. Dit omdat het hele binnenscherm van zijn wielkast verwijderd moet worden. Mijn zoon heeft een Golf 4 en die heeft ook de WW laten komen voor vervanging omdat er e.e.a. uitgebouwd moest worden, waarbij ook nog de WW monteur op 3 plaatsen zichzelf verwonde. Zo 1 a 2 keer per jaar moet ik wel een H7 lampje (groot/dimlicht) vervangen en het is inmiddels een klus van 2 minuten geworden. Voor het vervangen van een stadslampje haal ik mijn vrouw er even bij, die heeft van die kleine smalle handjes. Ook de achterlichtunit is simpel en snel uit te bouwen. Alleen al om dit soort redenen blijf ik voorlopig Skoda rijden.
 

Harold

Lid
Even kort samenvattend: bij het vervangen van een stadslicht: moet je dan de kap aan de binnenkant van de koplamp verwijderen? Dus die met die 2 beugeltjes (en 2 torx schroeven als ik het goed gelezen heb). Of haal je de hele koplamp unit los dmv het handeltje op de bumper?
 
Het handigste is de hele unit verwijderen, en dan de klemmetjes los te maken en de torq los te draaien en het lampje te vervangen. Toch ??
 

VEEJAY

Forumguru
Ja Torance dat was dacht ik ook de volgorde van de dealert. Pas na het maken van de foto op p1 had hij het lampje met een tangetje eruit getrokken.
 

Harold

Lid
Plastic moer losdraaien, handeltje onder de koplamp naar je toetrekken (dus niet naar links of rechts bewegen), en dan komt de koplamp je al tegemoet. Even een schroevendraaier erbij om de stekker los te halen, en dan kun je het achterste kapje met de 2 beugels en 2 torxschroeven verwijderen. de klipjes van de houder van de stadslichtje met een punttangetje bij elkaar knijpen en eruit trekken.

Mooi systeem, beter dan al dat gepruts onder de motorkap waarbij je er vaak niet bij kan.


oh ja: tip: even een handdoek oid gereed houden: want dan kun je die tussen de koplamp en de bumper doen als je de stekker gaat verwijderen, anders kans op krassen...
 

VEEJAY

Forumguru
Vanmorgen het stadslampje van de andere kant kaduuk, irritante lampje in het dashboard. Opvallen was dat deze keer de maxidot niet aangaf welke lampje stuk is... apart...

ik hoop dat de Haagse dealert inmiddels blauwe steeklampies op voorraad heeft.........

Ps. Eergisteren was de remlicht linksachter kapoet... Die kon zelfs ik makkelijk zelf vervangen..

*edit*
Net met de dealer gebeld en hij heeft blauwe stadlichtjes op voorraad, morgenochtend even langsgaan...
 

VEEJAY

Forumguru
Na een harde klap met de vlakke hand op de behuizing doet het lampje het weer en de maxidot melding is weg. Het lampje brand alweer een aantal dagen zonder problemen.

Dit was ook het geval bij het vorige lampje dat permanent stukging. Dus verwacht dat binnenkort het lampje echt overlijdt.
 

hemi24

Forumguru
Bekend fenomeen bij de stadslichten voor: eerst een paar keer een uitval, waarna het toch weer verdwijnt, om vervolgens na een paar dagen er definitief de brui aan te geven...
 

ougie

Forumguru
Grappig te lezen dat ik niet de enige ben. De H7's zijn bij mij, zowel links als rechts, minstens een keer per jaar naar de kl****. Nadat ik de plastic moer heb verwijderd en het palletje naar mij toe trek, glijden de totale units er soepeltjes uit. H7 is 2 minuten werk, en de stadslampjes met een punttangetje, een minuutje meer. De achter units zijn trouwens ook simpel te verwijderen, hier zitten vier lampjes in waarvan ik er ooit een heb moeten vervangen. Dit alles is weer een reden om na deze O2 weer een O2 aan te schaffen. Hopelijk gaat de huidige nog jaren mee, crisis, je weet wel.
 
@Ougie: zoals jij het omschrijft klinkt het zo simpel, is het echt zo simpel om het stadslicht te vervangen? Ik baal vrijwel iedere dag van dat waxine lichtje naast mn Xenon verlichting.. ik zie alleen erg op tegen het verwisselen omdat ik echt onzettend A-technisch ben..

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

ougie

Forumguru
Ik kan ook absoluut niet tegen zo’n storingslampje op mijn dashboard. Staat misschien ietsje arrogant, maar ik ben niet geheel à-technisch en toch heb je weinig technisch inzicht nodig om een lampje in de koplamp unit te verwisselen. Het is onzinnig om e.e.a. hier nog een keer te benoemen, ik zou geen simpelere (duidelijke) uitleg kunnen geven als Harold hierboven heeft gedaan. Je moet het gewoon effe doen.
Wat nog wel belangrijk kan zijn te vermelden is, als je de klus geklaard hebt, is het van belang dat je de hele koplampunit weer netjes recht is een soort van sleufjes terug drukt. De eerste keer dat ik de unit terug wilde plaatsen ging hij ietsje scheef en heb ik even moeten klieren om de unit weer los te krijgen om hem vervolgens weer recht terug te plaatsen. Echt, je hoeft voor dit soort klussen niet naar de dealert.
Dat handeltje waar Harold het over heeft is een ijzeren handeltje wat naast de koplamp unit aan de (als de motorkap dicht zou zitten) grill zijde zit. Als je de unit voor de eerste keer opend, zal alles lekker stroef verlopen en heb je, om het handeldje naar je toe te trekken misschien wel een tangetje nodig.
 
Bovenaan Onderaan