Start / stop systeem

cDree

Lid
We gaan het mee maken, bij lang stil staan zal ik het ook niet erg vinden, en voor de meeste stoplichten weet je meestal wel hoelang je stil zal staan (bekende stoplichten, net op rood) en dan is het ook geen probleem omdat je dan de keuze al maakt om hem in zijn vrij te zetten en koppeling los.. Als hij blijft draaien als je je koppeling inhoud en in de versnelling laat staan zal ik er ook geen problemen of last van hebben.
 

res-q

Senior Member
Dat is wel een nadeel van de DSG ben ik tijdens de proefrit achter gekomen. Deze slaat namelijk bij elke stop uit, zelfs als je weet dat je maar 2 seconden stil hoeft te staan (bijvoorbeeld een fietser die er aan komt bij een rotonde; even wachten en weer door).
Op het moment dat je volledig tot stilstand bent gekomen slaat de motor meteen uit. Haal je je voet van de rem, dan springt te motor wel meteen weer aan, maar er zijn genoeg situaties te bedenken waar je met een handgeschakelde auto de auto in de 1e versnelling zou laten staan met de koppeling ingedrukt.

Meer DSG-rijders die dit ervaren, en is hier een oplossing voor? (anders dan het systeem uitschakelen natuurlijk ;))
 

CharlesTucker

Forumguru
Toen ik een tijdje geleden bij de dealer was voor regulier onderhoud (nog voordat de O3 in de showroom stond) vertelde hij me dat hij in Tsjechie in een O3 met DSG en start/stop had gereden, en dat die combinatie hem niet goed beviel. Start/stop met handgeschakelde bak vond hij net als ik weer wel erg prettig. Zelf heb ik alleen ervaring met de handgeschakelde versie.
 

MeneerB

Forumguru
Dat is wel een nadeel van de DSG ben ik tijdens de proefrit achter gekomen. Deze slaat namelijk bij elke stop uit, zelfs als je weet dat je maar 2 seconden stil hoeft te staan (bijvoorbeeld een fietser die er aan komt bij een rotonde; even wachten en weer door).
Op het moment dat je volledig tot stilstand bent gekomen slaat de motor meteen uit. Haal je je voet van de rem, dan springt te motor wel meteen weer aan, maar er zijn genoeg situaties te bedenken waar je met een handgeschakelde auto de auto in de 1e versnelling zou laten staan met de koppeling ingedrukt.

Meer DSG-rijders die dit ervaren, en is hier een oplossing voor? (anders dan het systeem uitschakelen natuurlijk ;))

Dit is ook mijn ervaring. Het systeem is heel vlot met het uitschakelen van de motor.
Wat ik in situaties doe waar ik relatief veel korte stops maak is even het systeem uitzetten. Idealer zou zijn dat men de tijd kan instellen tussen het moment dat de auto tot stilstand gekomen is en het moment dat de motor afgezet wordt. Bijvoorbeeld via de wagen setup.
Soms heb ik de neiging om de wagen iets te laten "kruipen" om te voorkomen dat de motor afgezet wordt.
Maar dit is m.i. niet bevorderlijk voor de koppeling.
 

rcFred

Senior Member
Ik vind het ook irritant, op het werk hebben we een VW Touran met dsg. Die auto wordt gebruikt om collega's weg te brengen naar stations en om van het terrein af te komen moet je 2x door een slagboom... Als je stopt om je toegangspas langs de lezer te halen slaat de motor af en moet meteen weer gestart worden omdat de boom dan omhoog staat. Ik sta op het werkterrein ook regelmatig voor de spoorwegovergang en dan is het nuttig, dan kan de motor langer dan 1sec stoppen.
Als je het start/stop niet uit wil zetten heb je met een handgeschakelde auto veel meer invloed op de werking dan met een dsg.
 

Rick

Senior Member
Uit de manual:
  • De motoruitschakeling vindt plaats in de keuzehendelstanden P, D/S, N en in de tiptronic-stand.
  • In keuzehendelstand P blijft de motor ook na het loslaten van het rempedaal uitgeschakeld. De motor wordt gestart als het gaspedaal wordt ingetrapt of een andere rijstand wordt gekozen en het rempedaal wordt losgelaten.
  • Indien gedurende de stop-fase de keuzehendelstand R wordt ingeschakeld, wordt de motor weer gestart.
  • Er vindt geen automatische motoruitschakeling plaats als het systeem een beweging van de wagen herkent door een grote stuurinslag resp. bij het inschakelen van keuzehendelstand R (bijvoorbeeld bij het parkeren).
  • Indien de wagen met een lage snelheid rijdt (bijvoorbeeld in de file of bij het afslaan) en na licht intrappen van het rempedaal blijft staan, vindt geen automatische motoruitschakeling plaats. Door krachtiger intrappen van het rempedaal wordt de motor automatisch uitgeschakeld.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de DSG met start-stop zal bevallen. Je kunt ook afslaan voorkomen door de gordel af te laten of de motorkap op een kiertje :-)

Het systeem kan alleen werken als aan de volgende basisvoorwaarden wordt voldaan.
v095SK
Het bestuurdersportier is gesloten.
v095SK
De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgegespt.
v095SK
De motorkap is gesloten.
v095SK
De snelheid was na de laatste keer stoppen hoger dan 4 km/h.
v095SK
Er is geen aanhangwagen aangekoppeld.
 

Pietenfemmie

Nieuw lid
Ik krijg in december mijn nieuwe OIII met o.a het start / stop systeem. Van de week moest ik voor een brug die open stond een tijdje stil staan. Met het start / stop systeem slaat de motor dan natuurlijk af, met de warmte van de afgelopen dagen vroeg ik me af hoe dat dan met de airco gaat. Bepaald die dan of de motor aan of uit gaat om de auto koel te houden, of is de airco buiten gebruik als de motor uitgaat en blijft die dan ook uit?
Hallo wij rijden sinds een week in een skoda rapid met stop/start systeem.dit is voor ons ook nieuw.Maar de airco draait gewoon door als je moet stoppen een brug etc..want de ventilator van de airco draait op stroom van de accu.En als de stroom voorziening te laag wordt slaat de motor van zelf aan. dus geen enkel probleem.
Ik krijg in december mijn nieuwe OIII met o.a het start / stop systeem. Van de week moest ik voor een brug die open stond een tijdje stil staan. Met het start / stop systeem slaat de motor dan natuurlijk af, met de warmte van de afgelopen dagen vroeg ik me af hoe dat dan met de airco gaat. Bepaald die dan of de motor aan of uit gaat om de auto koel te houden, of is de airco buiten gebruik als de motor uitgaat en blijft die dan ook uit?
 

res-q

Senior Member
Uit de manual:
[...]
  • Indien de wagen met een lage snelheid rijdt (bijvoorbeeld in de file of bij het afslaan) en na licht intrappen van het rempedaal blijft staan, vindt geen automatische motoruitschakeling plaats. Door krachtiger intrappen van het rempedaal wordt de motor automatisch uitgeschakeld.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de DSG met start-stop zal bevallen. Je kunt ook afslaan voorkomen door de gordel af te laten of de motorkap op een kiertje :-)

[...]

Ik dacht al iets te voelen in het rempedaal, zeg maar een soort klikje vlak na het intrappen.
Wellicht dat als je m op het laatste moment vlak voor dat punt loslaat, en het pedaal net intrapt om het rollen te voorkomen dat de auto dan niet afslaat...

Gaan we achterkomen :) (over een maand of wat :()
 

MeneerB

Forumguru
Ik dacht al iets te voelen in het rempedaal, zeg maar een soort klikje vlak na het intrappen.
Wellicht dat als je m op het laatste moment vlak voor dat punt loslaat, en het pedaal net intrapt om het rollen te voorkomen dat de auto dan niet afslaat...

Klopt, als het rempedaal licht ingetrapt wordt slaat hij inderdaad niet af. Maar dan zit je tegen het moment aan dat hij gaat kruipen. Bij een automaat met koppelomvormer is dit allemaal geen probleem, echter bij de DSG gaat de koppeling naar mijn gevoel in een soort slip modus. (En dat wil ik zo veel mogelijk minimaliseren)

Als de rem volledig wordt ingetrapt heb ik het gevoel dat de DSG compleet ontkoppeld wordt. Laat je de rem geleidelijk los begint de koppeling aan te grijpen om de kruipmodus, die bij de conventionele automaat zo prettig werkt, na te bootsen. Kost bij veelvuldig gebruik op den duur wel een setje platen vrees ik.

Ik zou hier wel eens wat meer technische info van willen zien.
 

leonpard

Actief lid
Heeft het start-stopsysteem eeninvloed op de lading en het al of niet behoud ervan van de batterij? Maw Gaat de batterij vlugger ontladen met een start-stopsysteem of heeft de werking ervan een grotere invloed op de slijtage van andere onderdelen?


Ik kan mij herinneren dat mijn Audi A3 een langere levertijd kreeg omdat er problemen waren met de levering van de "speciale" accu. De accu is dus op het vaker starten m.b.v. SSS berekend!

Waar ik het niet helemaal mee eens ben is de stelling: De motor gaat gewoon uit. De airco blijft aan. M.i. wordt de airco aangedreven door de motor, dus zal de airco stoppen als de motor stopt. Het is inderdaad wel zo, dat de motor weer vanzelf start als het te koud of te warm wordt in de auto! Soms heb ik het idee, dat de motor niet stopt als je bv. op een lichte helling staat....
 

Canon-Eye

Forumguru
M.i. wordt de airco aangedreven door de motor, dus zal de airco stoppen als de motor stopt.
Strookt niet met mijn ervaring tot dusverre.
Airco display blijft gewoon aan, "AC" (automatische stand) blijft in beeld en de ventilator blijft óók aan en blaast koude lucht, al is het mogelijk dat deze een tandje lager gaat - nog niet specifiek op gelet.
Mijn conclusie: de airco blijft het doen. Ook wel logisch, want de compressor wordt bij mijn weten elektrisch aangedreven en niet mechanisch door de motor. Dus zolang er (genoeg) stroom is, is er ook koelte bij stilstaande motor.
 

Rick

Senior Member
Waar ik het niet helemaal mee eens ben is de stelling: De motor gaat gewoon uit. De airco blijft aan. M.i. wordt de airco aangedreven door de motor, dus zal de airco stoppen als de motor stopt. Het is inderdaad wel zo, dat de motor weer vanzelf start als het te koud of te warm wordt in de auto! Soms heb ik het idee, dat de motor niet stopt als je bv. op een lichte helling staat....

Dat herken ik. In mijn huidige auto (A3) blijft de fan zeker draaien, maar de lucht wordt steeds minder koel. Oftewel de echte koeling van de lucht staat uit. Lijkt mij inderdaad logisch als de airco op de motor draait. Verwacht dat dit ook zo zal zijn bij de Octavia.
 

leonpard

Actief lid
Strookt niet met mijn ervaring tot dusverre.
Airco display blijft gewoon aan, "AC" (automatische stand) blijft in beeld en de ventilator blijft óók aan en blaast koude lucht, al is het mogelijk dat deze een tandje lager gaat - nog niet specifiek op gelet.
Mijn conclusie: de airco blijft het doen. Ook wel logisch, want de compressor wordt bij mijn weten elektrisch aangedreven en niet mechanisch door de motor. Dus zolang er (genoeg) stroom is, is er ook koelte bij stilstaande motor.

Ik kan geen compressor van een O3 vinden, maar wel van een willekeurig VAG product:

58cd2c9019805c81612b5fde7f7bf759.jpg
159063838-deze-aircopompen-zijn-geschikt-voor-heel-veel-skoda-fabia-r.jpg


Via een riem aangedreven door de motor.
 

dirkkroneman

Forumguru
Dat lijkt me wel héél erg sterk. Kun je aangeven waar dat staat?
(beetje off-topic, weet ik ook wel - maar zo'n bewering verdient onderbouwing)
Nou heb het geprobeerd uit te zoeken, kan er zo snel niet iets over vinden.. Maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat het niet mag (collega vertelde mij ook dat zijn vader een waarschuwing heeft gekregen van de Politie). Miss iets met (scherpe) uitstekende delen? Ben nu zelf ook wel benieuwd eigenlijk of het echt zo is...
 
Bovenaan Onderaan